Min datter kravler ikke

16. september 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Min datter kravler ikke

Hej Helen,

Jeg har et spørgsmål angående min 9 måneder gamle datters motoriske udvikling. Jeg har tidligere skrevet for at få råd angående hendes søvnvaner – det kniber fortsat gevaldigt med at få hendes til at sove mere end to timer ad gangen, men det er en helt anden historie, som jeg ikke skal belemre dig med denne gang ;-)

Min datter er en meget glad og energisk pige, som følger nysgerrigt med i alt, hvad der sker omkring hende. Hun elsker at blive kastet op i luften og alle andre fysiske øvelser, som vi derfor praktiserer ofte – mange gange dagligt. MEN problemet – hvis det da er et problem – er, at hun ikke kravler, i stedet har hun igennem de sidste 3 uger møvet sig frem på maven.

Hun har ellers, siden hun var 7 måneder gammel, taget tilløb til at kravle, dvs hun kommer fint op på knæene og står og svajer, og hver gang tror man, at ja, nu er den der… men nej, så falder hun igen pladask sammen og kryber videre. Hun kommer selv op at sidde og ynder desuden at stå i ”solhilsen” (yoga), altså stå med strakte ben og hænderne placeret på gulvet – det kræver en del armmuskler, skal jeg lige hilse at sige, og hun er virkelig også ret stærk.

Efterhånden virker det som om, at hun har givet op – hendes incitament til at kravle er ligesom forsvundet, efter at hun har ...

Annonce

... fundet ud af, at hun kan komme frem på anden vis. Hendes storesøster begyndte at kravle, da hun var omkring 8 måneder gammel, så jeg har hele tiden ventet på, at lillesøster også ville lære det, men jeg tvivler nu på, at det overhovedet kommer til at ske. I øvrigt, en lille bonus-information: Ifølge min mor har hverken jeg eller nogen af mine to søstre kravlet – kan det have betydning?

Mit spørgsmål er, om det overhovedet er et problem, at hun ikke kravler? Min svigermor, som er fysioterapeut, påstår, at det er meget vigtigt, at børn lærer at kravle ift udviklingen af deres koordinationsevner (jeg er i øvrigt selv meget dårlig til at bruge begge mine hænder samtidig, og har svært ved at kende forskel på højre og venstre.) Min indstilling har indtil nu været, at hun lærer det, hvis hun gør det – altså at det er uden for min rækkevidde at gøre noget ved – men hvis det nu er så vigtigt, så vil jeg da selvfølgelig gerne hjælpe hende til at lære det.

Spørgsmålet er hvordan? Jeg har forsøgt på forskellig vis at lære hende at flytte ben og arme, men uden held. Hun virker som sagt ikke særlig motiveret, det går jo fint nok som det gør. Har du evt. nogle forslag til nogle øvelser, som kan stimulere hende i det rigtige retning?

På forhånd tak 

Med venlig hilsen
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge