Brev:
Min datter kravler ikke
16. september 2008
Alder:
9 mdr.
Min datter kravler ikke
Hej Helen,
Jeg har et spørgsmål angående min 9 måneder gamle datters motoriske udvikling. Jeg har tidligere skrevet for at få råd angående hendes søvnvaner – det kniber fortsat gevaldigt med at få hendes til at sove mere end to timer ad gangen, men det er en helt anden historie, som jeg ikke skal belemre dig med denne gang ;-)
Min datter er en meget glad og energisk pige, som følger nysgerrigt med i alt, hvad der sker omkring hende. Hun elsker at blive kastet op i luften og alle andre fysiske øvelser, som vi derfor praktiserer ofte – mange gange dagligt. MEN problemet – hvis det da er et problem – er, at hun ikke kravler, i stedet har hun igennem de sidste 3 uger møvet sig frem på maven.
Hun har ellers, siden hun var 7 måneder gammel, taget tilløb til at kravle, dvs hun kommer fint op på knæene og står og svajer, og hver gang tror man, at ja, nu er den der… men nej, så falder hun igen pladask sammen og kryber videre. Hun kommer selv op at sidde og ynder desuden at stå i ”solhilsen” (yoga), altså stå med strakte ben og hænderne placeret på gulvet – det kræver en del armmuskler, skal jeg lige hilse at sige, og hun er virkelig også ret stærk.
Efterhånden virker det som om, at hun har givet op – hendes incitament til at kravle er ligesom forsvundet, efter at hun har fundet ud af, at hun kan komme frem på anden vis. Hendes storesøster begyndte at kravle, da hun var omkring 8 måneder gammel, så jeg har hele tiden ventet på, at lillesøster også ville lære det, men jeg tvivler nu på, at det overhovedet kommer til at ske. I øvrigt, en lille bonus-information: Ifølge min mor har hverken jeg eller nogen af mine to søstre kravlet – kan det have betydning?
Mit spørgsmål er, om det overhovedet er et problem, at hun ikke kravler? Min svigermor, som er fysioterapeut, påstår, at det er meget vigtigt, at børn lærer at kravle ift udviklingen af deres koordinationsevner (jeg er i øvrigt selv meget dårlig til at bruge begge mine hænder samtidig, og har svært ved at kende forskel på højre og venstre.) Min indstilling har indtil nu været, at hun lærer det, hvis hun gør det – altså at det er uden for min rækkevidde at gøre noget ved – men hvis det nu er så vigtigt, så vil jeg da selvfølgelig gerne hjælpe hende til at lære det.
Spørgsmålet er hvordan? Jeg har forsøgt på forskellig vis at lære hende at flytte ben og arme, men uden held. Hun virker som sagt ikke særlig motiveret, det går jo fint nok som det gør. Har du evt. nogle forslag til nogle øvelser, som kan stimulere hende i det rigtige retning?
På forhånd tak 
Med venlig hilsen
Gry