Dehydrering?

30. maj 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Dehydrering?

Kære Helen

Jeg har lige skrevet et brev til dig om vores datter, som ikke vil tage flaske, og som snart skal undvære bryst om dagen, da jeg starter på arbejde imorgen. Mit brev handlede om, at vi er nervøse for, om hun får mælk nok men en anden side af problematikken, som jeg ikke fik berørt i brevet er, at vi faktisk også er meget nervøse for, om hun får væske nok.

De sidste par dage har vi kørt uden dagsamninger, og det har fungeret nogenlunde godt selvom man godt har kunne mærke på hende, at hun savner brystet hen på eftermiddagen.

Jeg ammer hende tidlig morgen, aften og sen aften, og så får hun ellers vand på kop og tudkop i løbet af dagen (hun vil ikke rigtig have mælk - det spytter hun ud). Af tudkoppen drikker hun cirka mellem 40 og 80 ml. Det er svært at sige, hvor meget hun får af kop, da hun spytter meget af det ud, men jeg tror ikke, det er mere en 20-50 ml, hvis det overhovedet er så meget.

Det vil sige i alt mellem 60 og 130 ml vand fra kl 6.30 om morgenen til 7 om aftenen. - Og det synes vi jo umiddelbart ikke er særligt meget og er meget nervøse for, om hun kan blive dehydreret. Hun tisser ikke så meget, som hun plejer i ...

Annonce

... løbet af dagen (jeg tror ikke, hun har 6 våde bleer i døgnet, som jeg har læst, hun skal have), men hun virker hverken sløv eller dårligt tilpas og urinen er fint klar.

Vil du mene, at hun får væske nok om dagen og hvis ikke, hvad kan vi så gøre for at få mere i hende?
Vi har tænkt på at bruge engangssprøjter men ved ikke helt, om det er et skråplan i forhold til at hun skal lære at drikke godt af koppen.

Hvis hun virkelig er tørstig kan hun godt tage nogle gode slurke af tudkoppen - omkring 30-40 ml af gangen, men det gør hun typisk kun en gang om dagen - sent på eftermiddagen eller til aftensmaden, så det lader til, at hun kan finde ud af at drikke mere koncentreret af den, hvis hun virkelig vil.

Vi prøver løbende af holde øje med fontanellen, men jeg synes, det er meget svært at bruge som pejlemærke. Jeg synes ofte den føles nedsunken - også selvom hun lige er blevet ammet, så jeg er lidt i tvivl om, hvor markant forskellen skal være, før at man ved, at hun er dehydreret? Jeg har hørt noget med, at den også skal føles nedsunken, når hun ligger ned, før at man kan sige, at hun er dehydreret. Har det noget på sig?

De bedste hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren