Far på barsel, ammende mor på arbejde, nye sovevaner

30. november 2023

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Far på barsel, ammende mor på arbejde, nye sovevaner

Kære Helen

Vi har en dejlig, meget aktiv dreng på 7 mdr, som rullede fra ryg til mave som 3 mdr, oppe og stå på alle 4 fra 4 mdr og knækkede kravlekoden for nogle uger siden som 6 mdr gammel. Nu rejser han sig op ad alting og rokker i benene, glemmer at holde fast og vælter ret tit og slår hovedet. Han er oftest på gulvet og lege, undersøge og udfordre sig selv, og gider sjældent være på arm eller skød særligt længe, med mindre vi foretager os noget (går rundt, læser bog, spiller klaver/guitar). Så der er fart på!

Til natten har han sovet sammen med mig, da han indtil for en måned siden, havde brug for amning hver 3.time, og derudover helst har ville kunne mærke mig, ligge op ad mig eller kramme med en arm i løbet af natten. Al den fart på om dagen, kræver tryghed om natten.

Han spiser godt ved 3 måltider om dagen og sover 2 gode lure, enten i barnevogn på tur eller på altanen i barnevogn. Begge gange pakket i Voksipose. Her falder han let i søvn, nogle gange falder han i søvn bare han kommer i Voksiposen, så han kræver ikke nødvendigvis bevægelse for at sove.

Men nu står vi overfor et skifte i barsel, hvor far går hjemme og jeg skal på arbejde og derved ændringer på mange fronter.

Vi skal til at have ham i egen seng. Han kravler rundt når han er vågen, så han kan ikke ligge alene i vores seng. Ligger også uroligt om natten.

Han har lige været syg/forkølet i over 2 uger og var derfor tilbage til urolig søvn og mange opvågninger/amninger, men lader til at blive bedre og sidste nat blev han lagt ca kl 19.45 rodede rundt og kunne ikke finde ro, men kl 20.30 sov han. Derefter opvågning kl 24, amning og kl 5, amning. Han kan dog godt have en del små opvågninger hvor han ofte bare skal have sin sut. Men disse vil jeg gerne have far (på barsel), til at tage, så jeg kun tager amningerne. Han plejer at sove til ca 7.15, hvor jeg må tage ham op, da vi skal have storesøster i skole. I weekenden vågner han selv deromkring.

Vi skal have skiftet fra barnevognsdelen i vores bugaboo kombivogn, til klapvogn, og derved også ud af Voksiposen og til en almindelig kørepose når vi er afsted. Hjemme kan det stadig være Voksipose i barnevogn på altanen. Klapvognen er bare meget bedre når han er vågen og vi kan sætte ham op. Han har bare sovet utroligt godt i Voksiposen, så jeg har trukket den lidt.

Fra på mandag skal jeg på arbejde, så vi vil gerne have lavet lidt om på tingene op til.

Lige nu ser vores dag således ud:

7.15: vågner, skiftet, tøj på, med ned og aflevere storesøster.
8.15: grød, frugt i hånd, vand i kop
Ca 9.30/10: sove første lur i barnevogn på altan eller tur. Sover ml 1-2,5 time (oftest 2).
12.30: frokost. Frugt og grønt i hånd, ristede rugbrødsbjælker m smør og grød eller mos til at mætte med.
14/14.30-15.30/16: ammes hvis behov, lur, oftest på altan.
16: amning hvis behov
17.30: aftensmad, mos, kød, grøntsager i hånden
19.30: ammes og puttes (sammen med mig i vores seng pt).
23: ammes, sover videre.
05: ...

Annonce

... ammes, sover videre.

Dagsrytmen vil vi nok nogenlunde holde, måske med 1-2 mellemmåltider mere (synes bare det er svært at finde tid udenom de andre måltider og amning.
Amning reduceres til kl 19.30, 23 og kl 05. Evt kl 16 efter lur de dage jeg er hjemme til det.

Spørgsmål:
1: Pt får han vand af kop til måltiderne, men er i tvivl om han har brug for mme i løbet af dagen, hvis han kun får 3 amninger i døgnet?

2: Hvordan får vi ham i egen seng? Planen er at jeg ammer i stuen og far putter i soveværelset, med nyt putteritual. Kan man lige så godt med det samme indføre sengen der? Når alt alligevel forandres omkring putning? Planen er at jeg sover i stuen til at starte med, men hvordan skal jeg så amme kl 23 og 5?

Jeg har mest ligget og ammet om natten, når han alligevel sov sammen med ham, men hvis jeg ligger i et andet rum, skal min kæreste så komme ind med ham til mig, jeg ammer og lægger ham tilbage i sengen? Hvad hvis han ikke vågner selv kl 23, skal jeg så selv tage ham op og amme? (Han vågner oftest deromkring, nogle gange først kl 24). Små opvågninger ml 24-05, må min kæreste tage sig af, give sut osv ikke? Så han ved amning ikke er en mulighed (han har flere dage kunne klare sig uden af sig selv, men er ikke helt i rutine omkring det endnu)? Han søger ofte efter mig, en arm, mit hoved eller lignende at ligge op ad. Så tænker det kan være udfordrende i den nye seng.

Jeg er lidt nervøs for at amme ham i et andet rum om natten, da jeg er bange for han vågner for meget op. Han er meget en fomo-baby. Når han i forvejen kan sove ml kl 23-05, er det så nødvendigt at jeg sover i et andet rum de første dage? Eller er det nok, at det er min kæreste, der sover ved siden af hans seng, og trøster ham om natten? I så fald kunne jeg nemmere få lagt min søn til amning, halvt sovende, og lægge ham tilbage igen?

3: mht den nye seng, som er en standard 120x60 tremmeseng med sengerand. Vil det være en fordel at tage den ene side af, så far nemmere kan give ham en arm ell lign. til at starte med? Det ville være smart med bunden løftet, men han rejser sig op ad alting, så vil være nervøs for at han kan kravle ud. Men kan det alligevel være en fordel til at starte med, bare den første uge?

4: Barnevogn til klapvogn. Jeg vil egentlig gerne skifte den nu (torsdag), men vil det være for meget oveni putteskifte/ny seng (som bliver fra på lørdag af praktiske grunde)? Når jeg har afleveret min datter i skole, har jeg haft min søn i bæresele (så han ikke faldt i søvn i klapvogn inden han nåede morgenmad). Min kæreste vil nok kun bruge (barnevogn)/klapvogn.

5: ser vores dagsrutine fin nok ud? Han spiser gladeligt og helst selv, så vil gerne snart give ham mere af vores mad, er det ok? Så længe vi holder igen med salt? Må han fx få rugbrødshapsere med leverpostej?

Det var en del spørgsmål, og det vigtigste for mig er skiftet i sovevaner, amninger og ny seng:)

Tak for altid gode råd.

Med venlig hilsen
en snart arbejdende, ammende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor