Brev:
Far på barsel, ammende mor på arbejde, nye sovevaner
30. november 2023
Alder:
7 mdr.
Far på barsel, ammende mor på arbejde, nye sovevaner
Kære Helen
Vi har en dejlig, meget aktiv dreng på 7 mdr, som rullede fra ryg til mave som 3 mdr, oppe og stå på alle 4 fra 4 mdr og knækkede kravlekoden for nogle uger siden som 6 mdr gammel. Nu rejser han sig op ad alting og rokker i benene, glemmer at holde fast og vælter ret tit og slår hovedet. Han er oftest på gulvet og lege, undersøge og udfordre sig selv, og gider sjældent være på arm eller skød særligt længe, med mindre vi foretager os noget (går rundt, læser bog, spiller klaver/guitar). Så der er fart på!
Til natten har han sovet sammen med mig, da han indtil for en måned siden, havde brug for amning hver 3.time, og derudover helst har ville kunne mærke mig, ligge op ad mig eller kramme med en arm i løbet af natten. Al den fart på om dagen, kræver tryghed om natten.
Han spiser godt ved 3 måltider om dagen og sover 2 gode lure, enten i barnevogn på tur eller på altanen i barnevogn. Begge gange pakket i Voksipose. Her falder han let i søvn, nogle gange falder han i søvn bare han kommer i Voksiposen, så han kræver ikke nødvendigvis bevægelse for at sove.
Men nu står vi overfor et skifte i barsel, hvor far går hjemme og jeg skal på arbejde og derved ændringer på mange fronter.
Vi skal til at have ham i egen seng. Han kravler rundt når han er vågen, så han kan ikke ligge alene i vores seng. Ligger også uroligt om natten.
Han har lige været syg/forkølet i over 2 uger og var derfor tilbage til urolig søvn og mange opvågninger/amninger, men lader til at blive bedre og sidste nat blev han lagt ca kl 19.45 rodede rundt og kunne ikke finde ro, men kl 20.30 sov han. Derefter opvågning kl 24, amning og kl 5, amning. Han kan dog godt have en del små opvågninger hvor han ofte bare skal have sin sut. Men disse vil jeg gerne have far (på barsel), til at tage, så jeg kun tager amningerne. Han plejer at sove til ca 7.15, hvor jeg må tage ham op, da vi skal have storesøster i skole. I weekenden vågner han selv deromkring.
Vi skal have skiftet fra barnevognsdelen i vores bugaboo kombivogn, til klapvogn, og derved også ud af Voksiposen og til en almindelig kørepose når vi er afsted. Hjemme kan det stadig være Voksipose i barnevogn på altanen. Klapvognen er bare meget bedre når han er vågen og vi kan sætte ham op. Han har bare sovet utroligt godt i Voksiposen, så jeg har trukket den lidt.
Fra på mandag skal jeg på arbejde, så vi vil gerne have lavet lidt om på tingene op til.
Lige nu ser vores dag således ud:
7.15: vågner, skiftet, tøj på, med ned og aflevere storesøster.
8.15: grød, frugt i hånd, vand i kop
Ca 9.30/10: sove første lur i barnevogn på altan eller tur. Sover ml 1-2,5 time (oftest 2).
12.30: frokost. Frugt og grønt i hånd, ristede rugbrødsbjælker m smør og grød eller mos til at mætte med.
14/14.30-15.30/16: ammes hvis behov, lur, oftest på altan.
16: amning hvis behov
17.30: aftensmad, mos, kød, grøntsager i hånden
19.30: ammes og puttes (sammen med mig i vores seng pt).
23: ammes, sover videre.
05: ammes, sover videre.
Dagsrytmen vil vi nok nogenlunde holde, måske med 1-2 mellemmåltider mere (synes bare det er svært at finde tid udenom de andre måltider og amning.
Amning reduceres til kl 19.30, 23 og kl 05. Evt kl 16 efter lur de dage jeg er hjemme til det.
Spørgsmål:
1: Pt får han vand af kop til måltiderne, men er i tvivl om han har brug for mme i løbet af dagen, hvis han kun får 3 amninger i døgnet?
2: Hvordan får vi ham i egen seng? Planen er at jeg ammer i stuen og far putter i soveværelset, med nyt putteritual. Kan man lige så godt med det samme indføre sengen der? Når alt alligevel forandres omkring putning? Planen er at jeg sover i stuen til at starte med, men hvordan skal jeg så amme kl 23 og 5?
Jeg har mest ligget og ammet om natten, når han alligevel sov sammen med ham, men hvis jeg ligger i et andet rum, skal min kæreste så komme ind med ham til mig, jeg ammer og lægger ham tilbage i sengen? Hvad hvis han ikke vågner selv kl 23, skal jeg så selv tage ham op og amme? (Han vågner oftest deromkring, nogle gange først kl 24). Små opvågninger ml 24-05, må min kæreste tage sig af, give sut osv ikke? Så han ved amning ikke er en mulighed (han har flere dage kunne klare sig uden af sig selv, men er ikke helt i rutine omkring det endnu)? Han søger ofte efter mig, en arm, mit hoved eller lignende at ligge op ad. Så tænker det kan være udfordrende i den nye seng.
Jeg er lidt nervøs for at amme ham i et andet rum om natten, da jeg er bange for han vågner for meget op. Han er meget en fomo-baby. Når han i forvejen kan sove ml kl 23-05, er det så nødvendigt at jeg sover i et andet rum de første dage? Eller er det nok, at det er min kæreste, der sover ved siden af hans seng, og trøster ham om natten? I så fald kunne jeg nemmere få lagt min søn til amning, halvt sovende, og lægge ham tilbage igen?
3: mht den nye seng, som er en standard 120x60 tremmeseng med sengerand. Vil det være en fordel at tage den ene side af, så far nemmere kan give ham en arm ell lign. til at starte med? Det ville være smart med bunden løftet, men han rejser sig op ad alting, så vil være nervøs for at han kan kravle ud. Men kan det alligevel være en fordel til at starte med, bare den første uge?
4: Barnevogn til klapvogn. Jeg vil egentlig gerne skifte den nu (torsdag), men vil det være for meget oveni putteskifte/ny seng (som bliver fra på lørdag af praktiske grunde)? Når jeg har afleveret min datter i skole, har jeg haft min søn i bæresele (så han ikke faldt i søvn i klapvogn inden han nåede morgenmad). Min kæreste vil nok kun bruge (barnevogn)/klapvogn.
5: ser vores dagsrutine fin nok ud? Han spiser gladeligt og helst selv, så vil gerne snart give ham mere af vores mad, er det ok? Så længe vi holder igen med salt? Må han fx få rugbrødshapsere med leverpostej?
Det var en del spørgsmål, og det vigtigste for mig er skiftet i sovevaner, amninger og ny seng:)
Tak for altid gode råd.
Med venlig hilsen
en snart arbejdende, ammende mor