Brev:
Vil ikke sove i barnevogn
2. september 2023
Alder:
4 mdr.
Vil ikke sove i barnevogn
Hej Helen
Håber meget, at du har et par gode råd :)
Jeg har en dreng på 4 måneder, som har kæmpet med søvnen siden dag et. Han er et komplet andet barn end hans storesøster - det tror man ikke kan ske, før man selv har prøvet det :) Han har derfor sovet rigtig meget i vikle og bæresele, da han ikke har kunnet finde ro andre steder.
Han er en stor og stærk dreng, der motorisk har fart på, og ikke kan ligge stille. Den manglende søvn taget i betragtning, er han også en rigtig glad dreng.
Han sover til nat fra ca 21-7.
Er træt ca kl 9 igen, hvor han forsøges puttes første gang. Resten af dagen er rent kaos ift søvn.
Om natten sover han i sengen ved siden af mig (storesøster har aldrig sovet i vores seng). Han sover primært ved siden af mig pga, at han er så urolig om natten. Han ammes liggende i gennemsnit hver anden time, og derudover holdes jeg vågen af en dreng, som kæmper med at finde ro natten igennem. Han finder mest ro på hans fars bryst eller i min armhule. Hvis han finder ro selv, så er det ved, at han vender sig om på maven og sover.
Om dagen kan han lige nu kun sove i slyngevugge med motor, hvis han ligges i den sovende, og bæresele (han er dog så stor nu, at han er meget tung for mig, og jeg får ondt). I slyngevuggen sover han mellem 20 min og 1 time, i bæreselen det samme, men der skal være helt ro. Når han vågner, så er han bestemt ikke frisk, hans øjne er røde, mørke rander under øjnene og han er pyldret. Jeg kan dog ikke få ham videre i søvnen, men ender oftest med at ligge ham til brystet, hvor han her hviler sig en halv times tid. Hvis jeg tager brystet ud af munden på ham, søger han igen og igen.
Har forsøgt at ligge mig i sengen med ham til lur, hvor han ammes liggende, men her vågner han også efter meget kort tid, hvis ikke jeg bliver liggende med brystet tilgængeligt.
Jeg er ved at være desperat efter at få noget frisk luft :)
Hans storesøster kunne kun sove i barnevogn og havde en god rytme med gode lange lure, så er ærgerlig over, at lillebror har så svært ved det. Jeg har derfor øvet barnevogn af flere omgange, en uges tid hver gang, men han overgiver sig bare ikke, og vores dage ender med kaos og ingen søvn for ham, og jeg bliver helt udkørt. Jeg er derfor ret lukket inde herhjemme, da jeg ikke kan få ham til at sove andre steder end slyngevuggen, og han aldrig er udhvilet mere.
I øjeblikket forsøger jeg med barnevogn på følgende måde:
Kl 9 ammes han, hvor han ligger på et tæppe i mine arme (så det er nemmere at lægge ham fra mig, uden han mærker det). Jeg forsøger at rejse mig og lægge ham i barnevognen. Der sker en af følgende to ting; enten vågner han i det jeg lægger ham, og ellers vågner han efter fem min, og jeg kan ikke få ham videre i søvnen. Jeg kan heller ikke gå ham i søvne, han bliver dybt ulykkelig.
Når han så er vågnet op, så kan jeg gentage samme procedure, hvis jeg er heldig. De fleste gange kan jeg ikke gentage samme procedure før efter en times tid, fordi han simpelthen ikke vil overgive sig til søvnen. Men uanset hvornår jeg prøver, så sker det samme.
Jeg forsøger at lægge ham fra mig, så snart jeg kan mærke, at han er på vej til at falde i søvn (præcis som med hans storesøster), har dog også prøvet at vente til han sover helt, men samme udfald.
Jeg ender med at give op, mest for hans skyld, efter tre forsøg eller halvanden time, hvor han bliver lagt i slyngevuggen. Fra han vågner i slyngevuggen går der ca 2-2,5 time, før jeg kan forsøge putning igen - det er uanset om han har sovet 30 min eller 1 time.
Har forsøgt de sidste par dage at gå ham i søvne, da jeg ikke har kunne få ro på ham ved brystet, efter mislykkede barnevognsforsøg, egentlig mest fordi min værktøjskasse var udtømt - selvom han er træt og gnider sig i øjnene, overgiver han sig ikke, men bliver ked. Jeg kan ikke bære, at han skal græde sig selv i søvne, så jeg er endt med at gå hjem, tage ham op, amme ham på ny og få ham ind i søvnen og så i slyngevuggen.
Jeg er i fuldstændig vildrede, om jeg skal fortsætte eller det er bedre at gøre noget andet/vente til han bliver større og måske kan sidde op og gåes i søvne.
I dag har han sovet sammenlagt to timer mellem kl 7 og 21 - dvs det er ikke en dreng, som er specielt frisk, og det gør ondt på mig, at han er så træt, og jeg egentlig dagen igennem ødelægger søvnen for ham.
Jeg har en sleepbag i barnevognen, så synes den virker hyggelig og putteagtig. Jeg kan ikke have sleepbaggen liggende hos mig menes jeg ammer, både fordi det simpelthen bliver for varmt, og fordi han går ikke med til det. Har forsøgt dyne og svøb, og begge ting gik han amok over.
Han vil ikke tage hverken sut eller sutteflaske. Jeg putter ham med en stofble, som jeg sover med om natten.
Han er som udgangspunkt ok med sin barnevogn, han vil gerne ligge og lege i den, og bruger den også indenfor om morgenen, så han bliver tryg ved den. Går også små 10 min ture med ham udenfor, hvor han kigger på træer.
Mine spørgsmål er egentlig:
- Er det bedre at acceptere, at det kun er slyngevuggen, der virker den næste måned eller to (selvom lurene her også er korte)?
- Hvis nej til ovenstående, hvordan skaber jeg så en god dag for ham, hvor jeg også øver barnevogn? Dvs hvor mange gange/hvor mange timer skal jeg forsøge at lægge ham, før jeg bruger slyngevuggen, og skal det gentages til alle lure, eller?
- Jeg ville allerhelst kunne gå ham i søvne i barnevognen nu af flere årsager, også selvom jeg ved amning inden søvnen er bedst ift længere søvnstræk. Hvis der er den mindste uro/støj, så kan han ikke finde ro ved amningen, og det at falde til ro kan derfor også i sig selv tage en times tid. Det ville også være nemmere at gå ham i søvne, når man er ude af huset, og jeg kunne på denne måde også få noget luft/rørt mig lidt. Plus andre ville kunne hjælpe med putningen. Er det helt utænkeligt, at det kan lade sig gøre snart, tror du?
- Hans far har ikke noget i mod at sove med ham på brystet om natten, men er dette en mere dårlig vane end, at han ligger med/ved brystet?
- Han har aldrig sovet lange søvnstræk, men han har trods alt sovet lidt bedre om dagen end nu. Hvornår tror du, at det vender igen, og skal jeg gøre noget aktivt for det (forsøger at hjælpe ham videre i søvnen, men det lykkes aldrig, kun hvis jeg giver ham bryst)?
- Kan motoren på slyngevuggen være en forstyrrende faktor for ham i hans alder? Jeg har ikke turde at slukke den endnu, i frygt for, at han så heller ikke får noget søvn der. Den hjælper ham helt sikkert ind i søvnen, hvis han risikerer at vågne lidt op, når jeg lægger ham.
Tak for at læse med, og for dit svar.
Mange hilser herfra