Gråd ved aftenputning 6 måneder

6. april 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Gråd ved aftenputning 6 måneder

Kære Helen,

Vores datter Ellen på 6 måneder (født 36+5) græder hver aften, når hun lægges til nat. Vi har været igennem en del søvnforstyrrelser fra hun var omkring 4 måneder. Nu sover hun bedre om natten, men er meget ked af at blive lagt. Dagslure foregår uden problem i en trillende barnevogn/klapvogn (en liggende klapvogn af mærket Stokke Xplory. Barnevogn blev aldrig en succes) - hun sover fint videre når den står stille.

Dagen ser ca. således ud:

06:30 vågner
Leger roligt med mor og far eller ligger med legetøj i kravlegård
07:30 1/2 dl speltgrød med frugtmos ved morgenbordet sammen med mor og far - snak og kontakt.
08:00 Puttes i barnevogn med flaske 150 ml
08:30 - 10:00 Sover i barnevogn. Starter med lille gåtur ca. 10 min

Motorisk leg på tæppe, øver tril, maveliggende leg mm. Pause med legetøj i kravlegård. Måske besøg i barselscafé.
11:30 puttes i barnevogn med flaske 150 ml
12:00 - 13:30 sover i barnevogn. Starter med længere gåtur

Motorisk leg på tæppe, øver tril, maveliggende leg mm. Pause med legetøj i kravlegård. Måske besøg i barsels café.
14:30 1/2 dl grøntsagsmos
15:00 puttes i barnevogn med flaske 150 ml
15:30 - 16:10 sover i barnevogn. Starter med lille gårtur.

Vi leger lidt mere og far kommer hjem ved 17:30 tiden, hvor vi måske sidder til bords igen og får lidt grøntsagsmos. Ellen sover gerne en powernap ved 18:00-19:00 tiden på ca. 30 min. Her oplever vi at hun er pylret og træt. Hun falder ...

Annonce

... hurtigt i søvn i barnevognen.

Jeg er så heldig at far har taget aften og putning siden fødslen. Vi har altid skullet supplere med flaske 50/50 og han har derfor taget over efter arbejde, så jeg kunne sove den første del af natten. Far putter med en flaske ved 20:30-21 tiden. Desværre oplever vi her at Ellen bliver rigtigt ked af at blive lagt (hvad enten det er far eller jeg). Vi har ofte heftig gråd i en times tid. Gråden stopper når vi tager hende op, men fortsætter så snart hun lægges igen.

Vi har et relativt komprimeret putteritual, der består i skift, nattøj og flaske. Hun er ofte ganske pylret om aftenen og virker ikke til at have overskud til den store seance. Det er heller ikke realistisk at far går igang med massage og bad hver aften. Nogle aftener må vi gå hende til ro i barnevognen, så det ikke eskalerer til hysterisk gråd.

Når hun først falder i søvn sover hun til ca. 24:00, hvor hun får en flaske og dernæst til 03:00, hvor hun bliver tilbudt bryst og sover videre i sengen hos mig. Vi har så en del opvågninger mellem 04:00-06:00, som oftest kan klares med en sut og en hånd at nulre med.

Ellen har sovet i slyngevugge, dog i en lift, så hun har ligget på fast underlag. Vi har flyttet samme lift over i tremmesengen og åbnet den op for en måneds tid siden. Gråden har stået på både før og efter.

Har du ideer til hvad vi kan skrue på, for at hjælpe Ellen til en mere rar oplevelse ved aftenputningen?

Med venlig hilsen
Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland