Brev:
Gråd ved aftenputning 6 måneder
6. april 2022
Alder:
6 mdr.
Gråd ved aftenputning 6 måneder
Kære Helen,
Vores datter Ellen på 6 måneder (født 36+5) græder hver aften, når hun lægges til nat. Vi har været igennem en del søvnforstyrrelser fra hun var omkring 4 måneder. Nu sover hun bedre om natten, men er meget ked af at blive lagt. Dagslure foregår uden problem i en trillende barnevogn/klapvogn (en liggende klapvogn af mærket Stokke Xplory. Barnevogn blev aldrig en succes) - hun sover fint videre når den står stille.
Dagen ser ca. således ud:
06:30 vågner
Leger roligt med mor og far eller ligger med legetøj i kravlegård
07:30 1/2 dl speltgrød med frugtmos ved morgenbordet sammen med mor og far - snak og kontakt.
08:00 Puttes i barnevogn med flaske 150 ml
08:30 - 10:00 Sover i barnevogn. Starter med lille gåtur ca. 10 min
Motorisk leg på tæppe, øver tril, maveliggende leg mm. Pause med legetøj i kravlegård. Måske besøg i barselscafé.
11:30 puttes i barnevogn med flaske 150 ml
12:00 - 13:30 sover i barnevogn. Starter med længere gåtur
Motorisk leg på tæppe, øver tril, maveliggende leg mm. Pause med legetøj i kravlegård. Måske besøg i barsels café.
14:30 1/2 dl grøntsagsmos
15:00 puttes i barnevogn med flaske 150 ml
15:30 - 16:10 sover i barnevogn. Starter med lille gårtur.
Vi leger lidt mere og far kommer hjem ved 17:30 tiden, hvor vi måske sidder til bords igen og får lidt grøntsagsmos. Ellen sover gerne en powernap ved 18:00-19:00 tiden på ca. 30 min. Her oplever vi at hun er pylret og træt. Hun falder hurtigt i søvn i barnevognen.
Jeg er så heldig at far har taget aften og putning siden fødslen. Vi har altid skullet supplere med flaske 50/50 og han har derfor taget over efter arbejde, så jeg kunne sove den første del af natten. Far putter med en flaske ved 20:30-21 tiden. Desværre oplever vi her at Ellen bliver rigtigt ked af at blive lagt (hvad enten det er far eller jeg). Vi har ofte heftig gråd i en times tid. Gråden stopper når vi tager hende op, men fortsætter så snart hun lægges igen.
Vi har et relativt komprimeret putteritual, der består i skift, nattøj og flaske. Hun er ofte ganske pylret om aftenen og virker ikke til at have overskud til den store seance. Det er heller ikke realistisk at far går igang med massage og bad hver aften. Nogle aftener må vi gå hende til ro i barnevognen, så det ikke eskalerer til hysterisk gråd.
Når hun først falder i søvn sover hun til ca. 24:00, hvor hun får en flaske og dernæst til 03:00, hvor hun bliver tilbudt bryst og sover videre i sengen hos mig. Vi har så en del opvågninger mellem 04:00-06:00, som oftest kan klares med en sut og en hånd at nulre med.
Ellen har sovet i slyngevugge, dog i en lift, så hun har ligget på fast underlag. Vi har flyttet samme lift over i tremmesengen og åbnet den op for en måneds tid siden. Gråden har stået på både før og efter.
Har du ideer til hvad vi kan skrue på, for at hjælpe Ellen til en mere rar oplevelse ved aftenputningen?
Med venlig hilsen
Anna