Søvn - hvordan trappe hjælpen væk

4. november 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Søvn - hvordan trappe hjælpen væk

Kære Helen

Nu skriver jeg igen igen vedrørende søvnen. Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal trappe hjælpen væk for at få vores pige til at falde i søvn uden mig/brystet eller ved at vugge.

I en lang periode har jeg forsøgt at trække brystet væk, inden hun falder i søvn, men i det sekund jeg gør det, så bliver hun dybt ulykkelig indtil hun til sidst nærmest er faldet i søvn ved brystet. Det samme hvis jeg lægger hende ned, inden hun falder i søvn. I en periode har jeg prøvet at amme hende også gå rundt med hende og lige inden hun falder i søvn, så lægge hende ned, men hun bliver helt ulykkelig og til sidst falder hun i søvn på mig eller med brystet i munden. Hun giver ikke op.

Kan jeg gøre noget for at vænne hende til sengen? Jeg overvejer om jeg skal amme hende tidligere i et andet rum, så det kommer væk fra putningen eller begynde at give en flaske, som jeg sørger for, at hun ikke falder i søvn med, så jeg ved, at hun er fyldt op, inden jeg begynder putningen.

Vores problem er, at hun vågner igen og igen og igen og jeg skal op til hende efter alt mellem 5-45 minutter, indtil vi selv går i seng og hun kan sove i min armhule. Hendes seng er en åben tremmeseng, men det hjælper ikke, at jeg bare lægger en hånd ...

Annonce

... på hende. Hun skal helst røre ved mig med hendes hænder og fødder. Det generer mig egentligt ikke at sove sådan, men det generer mig, at jeg ikke kan sidde og nyde aftenen med min mand, og at jeg skal op og ud af sengen så mange gange i løbet af natten. Når vi går i seng er det ca. hver 1-2 timer jeg skal op. Jeg går så rundt med hende nogle minutter og så falder hun i søvn, og vi kan lægge os ned sammen. Jeg kan ikke lægge hende over i hendes seng, så vågner hun med det samme.

Jeg ammer 1-2 gange i løbet af natten. Forsøger ikke at tilbyde brystet, da hun så vil spise for meget om natten og så spiser hun mindre rigtigt mad om dagen.
Jeg mistænker, at det er uhensigtsmæssige søvnassociationer?

Jeg mistænker dog også lidt, at hun måske kan have væske på ørene, men gør man overhovedet noget ved det andet end at få lagt dræn, hvis det er meget slemt ? Synes hun virker til at sove lidt bedre, når hun sover eleveret, men hun skal være ret oprejst, og sådan tør jeg ikke lade hende sove, når vi går i seng. Vi bor i Sverige, og det er nærmest umuligt at komme til en ØNH læge, og hvis vi får en henvisning, er der 3-6 måneders ventetid.

Om dagen sover hun dog fint ude i barnevognen 2 x 1,5-2 timer.

Med venlig hilsen
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)