Hjælp til putning, dreng på 9 måneder

2. februar 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Hjælp til putning, dreng på 9 måneder

Hej Helen,

Vi har efterhånden læst med på mange af dine brevbesvarelser, og nu er tiden inde til, at vi selv har brug for lidt specifik hjælp.

Min kæreste og jeg har en dreng fra april 2020, som aldrig rigtig har været en god "sover". Vi har altid kæmpet med at få ham til at sove og blive i søvnen. Han har dog generelt sovet ok om natten (ca. 3 opvågninger) indtil slutnovember 2020, hvor han pludselig begyndte at vågne ca. hvert 40. minut. Så vi har brug for hjælp til at gøre putning (både til lure og nat) bare lidt mere gnidningsfrit.

Generelt er vores rutine:

Op kl 7-7.30, morgenmad, leg, læse bøger, putning efter 2½ - 3 timer. Første lur er 40 min – 1½ time. Så kører vi cirka samme rutine igen (+ en barnevognstur) indtil næste putning, hvor der typisk går 3 timer, og her sover han igen 40 min – 1½ time. Han plejer at vågne fra sidste lur mellem 15-16.30. Og så skal der mindst gå 5 timer, før han kan puttes til natten.

Måden vi putter ham nu er, at vi enten går rundt med ham i armene, viklet ind i en dyne, eller sidder i en gyngestol og vugger ham (også viklet i dyne). Hvis han er helt ulykkelig, så bliver vi nødt til at tænde emhætten i køkkenet, før han falder til ro. Om natten vågner han som oftest også rigtig mange gange (nogle nætter hver 40. minut), og for at få ham videre i søvnen kræver det at jeg enten ammer ham (hvilket jeg nu konsekvent holder til ca. kl. 21, 23 og kl 4/5 stykker), eller at vi går rundt ...

Annonce

... med ham i armene.

Og ja… Denne måde er ikke holdbar. Både fordi vi får rigtig ondt i ryggen, da han jo bliver større og større, men også fordi han virker afhængig af os og bevægelse for at falde i søvn.

Jeg prøvede i nogle dage at putte ham i egen seng ved hans 2 dagslure, ved at vikle ham i dyne, og sidde med hånden på brystet af ham, mens jeg nynnede. Dette gik egentlig nogenlunde, selvom putningen kunne tage lang tid. Det fungerede i omtrent 4 dage, og så gad han slet ikke puttes på den måde længere. Han kunne ligge og vride sig i sengen i 1 time, og faldt så først til ro, hvis jeg tog ham op og vuggede ham (ja, der gik faktisk kun 1 minut, så var han faldet i søvn i mine arme, hvilket bevidner hvor træt han må have været). Vi måtte simpelthen droppe denne måde at putte ham på igen, fordi han blev så bund-ulykkelig, hver gang han skulle puttes, og holdt ikke op med at græde, før vi tog ham op.

Så vores største spørgsmål er: Hvordan skal vi putte ham i hans egen seng? Og når vi prøver at putte ham i egen seng: Hvor længe skal vi lade ham ligge, før vi tager ham op? Han giver sig som regel først over til søvnen, når vi tager ham op. Skal vi være konsekvente og lægge ham i egen seng til begge lure + nat? Og hvad gør vi bedst om natten når han vågner?

Det var lidt mange spørgsmål i ét, men vi håber du har nogle gode råd til en lidt mere smertefri putning.

På forhånd tak for din tid og dit svar!

Venlig hilsen
Ane

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor