Brev:
Meget gråd/skrig og uro ved hver putning
14. februar 2019
Alder:
5 mdr.
Meget gråd/skrig og uro ved hver putning
Hej Helen.
Vi er nogle trætte og bekymrede forældre, der skriver til dig, da vores datter på nu lidt over 4 måneder, stadig døjer med de samme problemer.
For det første, græder vores datter nærmest ustoppeligt hver gang hun skal puttes, og har gjort det stort set fra start, på nær nogle få gode uger.
Hun vil ikke falde i søvn i sin barnevogn med mindre hun skriger sig selv i søvn, og det er faktisk kun når vi vugger hende i armene, at der efter lang tids gråd og vriden sker noget. Når hun skal sove eller bliver meget træt f.eks. i autostol eller på tur i barnevogn bliver gråden helt ustyrlig så det er ikke en mulighed. kun få gange er det lykkes uden for den ulykkelige gråd.
Vi føler vi har prøvet alt, og er ved at være godt frustreret over, at det skal være en så stor kamp at få hende til at sove hver gang.
Hun sover 3 lure i løbet af dagen, morgen omkring klokken 8, formiddag omkring 11-12 tiden og så en eftermiddagslur ved 16 tiden. Den første lur er altid på maks 45 minutter, hvor hun skifter søvnfase, og på det tidspunkt af dagen, er det umuligt at få hende til at sove videre, uanset hvor meget vi prøver, i perioder virker det. Det lykkedes kun at få hende til at sove videre ved middagsluren, hvor hun efter en opvågning efter 45 minutter, nogle gang kan komme op på 2-3 timer, men ikke uden kamp. og her græder hun også.. og det tager for det meste 15-30 min at få hende til at sove videre, det kan nogen gange lade sig gøre i barnevognen.
Hun har haft perioder hvor hun godt kunne sove 3 timer, hvor man lige skulle trille lidt med barnevognen eller give hende sutten. Men så nemt er det bestemt ikke mere og har ikke været det i snart 8 uger.
Vi undrer os over, hvorfor det skal være SÅ svært, at hjælpe hende videre til næste søvnfase og selvom vi står klar inden hun vågner er det stadig ligeså svært.
Men det største problem er, hvorfor hun skal blive ved med at græde/skrige og vride sig helt vildt, hver gang hun skal puttes. Det er utroligt trættende og frusterende. Vi forsøger at gøre det samme hver gang så hun vænner sig til det, men der sker ingen fremskridt. heller ikke selvom hun f.eks sover i armene eller der hvor hun falder i søvn.
Hun kan heller ikke finde ud af at sove godt om natten, og har 10-20 opvågninger hver nat, og har haft det i mere end 2 måneder nu. en sut er ikke længere nok og hun vågner maks 3 gange og er sulten. Det skal lige nævnes at hun før har kunne tage 6 timer træk uden mad og uden opvågninger.
Hun blev ammet de første 7 uger, men da der ikke blev dannet nok mælk og derfor ikke blev mæt, gik vi over til mme, som hun har fået siden.
Vi har været ved ørelæge, kranio sakral terpi, kiopraktor, været på børne hospitalet (hun var faldet en del på sin vægtkurve). alt samme uden virkning.
Hun er for det meste glad og er en meget opmærksom pige som ser ud til at trives på alle andre punkter end søvn.
Jeg håber du kan overskue den lange og måske lidt forvirende besked, men det er meget svært at få det hele med og vi er nok også selv blevet meget forvirrede og kan snart ikke selv finde hoved og hale i det hele.. Vi håber du har nogle råd til os.
Med venlig hilsen
Anna