Sover kun med bryst i munden

28. september 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Sover kun med bryst i munden

Kære Helen,

Min søn er afhængig af brystet, når han skal puttes og når han sover - og jeg er sååå træt! Håber du kan hjælpe. Først lidt historik:

Min dreng er lige fyldt 6 mdr. Han er født for tidlig (34+5) og vejede kun 1700 gram, da han kom til verden ved akut kejsersnit (pga svangerskabsforgiftning).

Vi var indlagt på NEO i 9 dage og han fik sonde til omkr. termin, men han er siden blevet fuldammet indtil vi for 3 uger siden, startede op med grød og mos. Han spiser nu ca. en fuld portion grød om dagen - typisk formiddag.
Han har bøvlet rigtig meget med mavekneb og refluks de første 4 måneder (det er heldigvis blevet bedre med det - og med humøret) og har absolut ikke været en nem baby, derved at han har været meget grædende/irritabel og har sovet helt utrolig dårligt - både dag og nat.

Han har siden han var et par uger gammel haft et enormt tryghedsbehov og har stort set kun sovet i mine arme i forbindelse med amning, i vikle/bæresele eller helt tæt op ad mig i dobbeltsengen, hvor han sover fast om natten. Hvis man lægger ham i egen seng eller i barnevogn, så vågner han efter 2 minutter og græder ulykkeligt, og hvis vi prøver at putte ham deri falder han overhoved ikke til ro, men græder og græder til han bliver taget op, så pt er egen seng og barnevogn sat på stand-by, da vi ikke har følt det var en kamp, der har været værd at tage, da der har været så meget andet.

Han har altid sovet uroligt og vågnet meget let og været afhængig af at skulle hjælpes videre i søvnen for at kunne sove længere stræk. Om dagen sover han mellem 1-3 timer ca. 2-3 gange om dagen, såfremt det enten er på mig eller i sengen ved siden af mig og med adgang til brystet, når han småvågner.

Til natten ammer jeg ham i søvn liggende omkr kl 20. Nogle gange er det en kamp med skrig og skrål og tager flere timer, andre gange falder han i søvn med det samme.

Og nu er vi så fremme ved mit egentlige problem; han bliver ammet utallige gange i løbet af natten (ml 5-15 gange) og ligger tit med brystet i munden, mens han sover. Ofte bliver han urolig når han slipper eller jeg lister brystet ud, for så til sidst at vågne helt op og græde ...

Annonce

... (og så kan det tage flere timer at få ham til at sove) - medmindre jeg hurtigt giver ham det igen. Jeg oplever, at han mange gange i løbet af natten begynder at ligge uroligt og småklynke uden rigtig at vågne. Giver jeg ham brystet sover han videre - uden bryst vågner han op og græder.

Med multiamning og bryst i munden kan han sove ml. 10-12 timer om natten uden egentlige opvågninger.

Sådan er nætterne forløbet de sidste 3 måneder og jeg er ved at være godt mør med konstant afbrudt søvn og virkelig akavede sovestillinger (når jeg prøver at sove mens jeg ammer). Dagslurene er det samme mønster.

Jeg tror ikke, at det handler om sult (for han spiser ganske lidt ad gangen og tager ok fint på), snarere tryghed.

Jeg vil jo gerne imødekomme min drengs behov for tryghed, men føler også at jeg måske har skabt en dårlig vane, som nu er rigtig svær at ændre på uden det går endnu mere ud over min søvn. Han nægter at tage sutteflaske, vi har prøvet adskillige gange og med forskellige flasker, men han bliver bare rasende, så far kan desværre ikke rigtig aflaste på den måde. Han vil sommetider tage sut om dagen som trøst, men hvis jeg giver ham den om natten i stedet for bryst, så bliver han virkelig sur!

Det skal siges at han ind i mellem tager en nat, hvor han sover længere stræk (3-5 timer) og kun ammes 2-3 gange, men det er sjældent (1-2 gange pr mdr).

Har du forslag til, hvordan jeg kan vende ham af med at søge brystet så mange gange?...og med at bruge mig som sut...? (og stadig give ham den tryghed, han har behov for).
Jeg er ved at være lidt desperat.

Vores dagsplan ser nogenlunde sådan ud (tidspunkterne varierer meget)

7.30: vågner og får bryst - herefter pusle- og legetid. Ammes.

9.30-11.30: formiddagslur (på eller ved siden af mor med brystet i munden)

11.30 - 13.30: legetid og grød/mos/vand på kop + amning

13.30 - 16.00: eftermiddagslur (på eller ved siden af mor med brystet i munden)

16.00 - 19.30 Legetid, grød/mos + vand på kop, amning ca. hver time

19.30 - 20.00: Bad (dog ikke HVER aften)

20.00 - 07.30: Putning (ammes eller vugges i søvn) + sover til nat, ammes ml 5-15 pr. nat

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)