Brev:
Dårlig søvnrytme
14. juni 2017
Alder:
9 mdr.
Dårlig søvnrytme
Hej Helen.
Jeg skriver fordi vi har problemer med min datters søvn om dagen og om natten.
Hun er nu 9 måneder gammel, og de sidste 2-3 uger har hun sovet rigtig dårligt om natten - hun vågner mindst 4 gange, nogen gange flere. Når hun vågner er hun meget grædende, eller sulten - det er tydeligt at se hun er meget træt, men det er som om hun er for urolig til at sove.
Da hun var 6 måneder kom hun ind i eget værelse og sove, da hun ofte vågnede når vi gik i seng osv. Det gik rigtig fint med at sove på eget værelse, hun begyndte at sove bedre (vågnede tit kun 1 gang for at spise), og vi sov også meget bedre. Jeg synes ikke det virker som om, at hun savner at sove med os.
Den dårlige nattesøvn har så også konsekvenser for dagsrytmen. Jeg vil lige beskrive et døgn hos os:
Lige i øjeblikket vågner hun ofte kl 5 (før sov hun til kl 6-7 stykker), hvor vi står op, hun leger osv.
Kl 7:30 spiser hun morgenmad.
Kl 8-9: får lidt frugt og kommer ud og sover den første lur. Det er forskelligt om hun er træt kl 8 eller 9. Hun er typisk meget træt hvis hun har haft en nat med mange afbrydelser, og så kan jeg ikke holde hende vågen til længere end 8. Nogen dage er hun frisk kl 8, og gider ikke sove før klokken er godt 9.
Stort set alle dage sover hun næsten 3 timer i den første lur - hun har altid været mest træt om formiddagen. Så hun vågner ca kl 11-11:30 fra første lur.
Kl 11:30-12 spiser hun middagsmad.
Kl 13:30-14 får hun flaske og sover 2. lur. Her er det ofte meget svært at få hende til at sove, det er som om hun ikke er ordentlig træt. Det ender ofte i gråd. Her sover hun også kun 30-45 min.
Kl 15 får hun frugt.
Kl 18 får hun aftensmad, får bad og natflaske kl 19 hvorefter hun sover. Så vågner hun 4-6 gange indtil næste morgen kl 5. Hun får flaske ca 2 gange hver nat.
Mit spørgsmål er så: skal jeg vække hende i den første lur, så hun ikke sover hele formiddagen, og forhåbentlig kan sove længere middagslur? Hun skal jo også snart starte i dagpleje, så den rytme skal jeg vel forberede? De sidste uger har hun kun fået 2 lurer om dagen, da vi ikke kan få hende til at sove den 3. lur.
På forhånd tak, og beklager den lange besked!
Venlig hilsen
Marie