Dårlig søvnrytme

14. juni 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Dårlig søvnrytme

Hej Helen.

Jeg skriver fordi vi har problemer med min datters søvn om dagen og om natten.
Hun er nu 9 måneder gammel, og de sidste 2-3 uger har hun sovet rigtig dårligt om natten - hun vågner mindst 4 gange, nogen gange flere. Når hun vågner er hun meget grædende, eller sulten - det er tydeligt at se hun er meget træt, men det er som om hun er for urolig til at sove.

Da hun var 6 måneder kom hun ind i eget værelse og sove, da hun ofte vågnede når vi gik i seng osv. Det gik rigtig fint med at sove på eget værelse, hun begyndte at sove bedre (vågnede tit kun 1 gang for at spise), og vi sov også meget bedre. Jeg synes ikke det virker som om, at hun savner at sove med os.

Den dårlige nattesøvn har så også konsekvenser for dagsrytmen. Jeg vil lige beskrive et døgn hos os:

Lige i øjeblikket vågner hun ofte kl 5 (før sov hun til kl 6-7 stykker), hvor vi står op, hun leger osv.
Kl 7:30 spiser hun morgenmad.
Kl 8-9: får lidt frugt og kommer ud og sover den første lur. Det er forskelligt om hun er træt kl 8 eller 9. Hun er typisk meget træt hvis hun har haft en nat med mange ...

Annonce

... afbrydelser, og så kan jeg ikke holde hende vågen til længere end 8. Nogen dage er hun frisk kl 8, og gider ikke sove før klokken er godt 9.
Stort set alle dage sover hun næsten 3 timer i den første lur - hun har altid været mest træt om formiddagen. Så hun vågner ca kl 11-11:30 fra første lur.
Kl 11:30-12 spiser hun middagsmad.
Kl 13:30-14 får hun flaske og sover 2. lur. Her er det ofte meget svært at få hende til at sove, det er som om hun ikke er ordentlig træt. Det ender ofte i gråd. Her sover hun også kun 30-45 min.
Kl 15 får hun frugt.
Kl 18 får hun aftensmad, får bad og natflaske kl 19 hvorefter hun sover. Så vågner hun 4-6 gange indtil næste morgen kl 5. Hun får flaske ca 2 gange hver nat.

Mit spørgsmål er så: skal jeg vække hende i den første lur, så hun ikke sover hele formiddagen, og forhåbentlig kan sove længere middagslur? Hun skal jo også snart starte i dagpleje, så den rytme skal jeg vel forberede? De sidste uger har hun kun fået 2 lurer om dagen, da vi ikke kan få hende til at sove den 3. lur.

På forhånd tak, og beklager den lange besked!

Venlig hilsen
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.