Søvnrutiner - 7 mdr.

8. marts 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvnrutiner - 7 mdr.

Kære Helen

Jeg har en lille mand på snart 7 måneder, hvor jeg tidligere har skrevet til dig angående han havde mange og lidt voldsomme opvågninger, når han blev puttet til natten (omkring 5 måneder dengang). Dit råd om at putte ham lidt senere virkede i den forstand han ikke græd nær så voldsomt og opvågningerne blev reduceret.

Derudover skrev du sidst at vores dreng sov meget. Kan de sove for meget? Jeg spørger da min SP mener siger børn faktisk næsten ikke kan sove for meget, og vi skal følge hans træthedstegn, hvilket var grunden til vi puttede han så tidligt… tidligere.

Men nu står vi lidt i samme båd. Vi har justeret hans søvnrutiner til din vejledning/søvnhjul for 6 måneder, og forsøger for så vidt at have faste spise og soverutiner. Nu er han begyndt at vågne mange gange efter putningen ved en ottetiden. Som reglen er det stadiet mellem første og anden søvncyklus der er problemet…. Hvilket der også er begyndt at vise sig om dagen, hvor han altid vågner efter ca 45 min og jeg må hjælpe ham videre. Det lykkes nogle gange efter en halv times tid med gråd. Modsat tidligere hvor han var meget nem at få videre, hvis han overhovedet vågnede.

Vi har kun forsøgt at putte ham ude (hos mine forældre) et par gange, men det var ikke den store succes. vi havde selvfølgelig ...

Annonce

... de genkendelige ting og rutiner som hans puttebamse, natdragt og sovepose med, og puttede ham også til sædvanlig tid. Men han blev meget ked af det og vi besluttede at tage hjem, hvor en nat med konstante opvågninger ventede. Er det også en ”træning” der skal til mht. at putte ham ude eller har du nogle anbefalinger angående dette.

Jeg glæder mig enormt meget til at kunne læse godnathistorie for min dreng. Er han gammel nok til at det kunne være en del af hans putteritual?

Vores dagsrutine

5-530: Vågner flaske og sover videre.

7-8: Står op, grød m. frugtmostopping + vand af kop

930-1000: flaske, putning – vågner et par gange, men forsøger at hjælpe han videre i søvnen

1030-1200: alt efter hvornår han vågner får han grøntsagmos med lidt kød eller fisk + vand af kop.

14: flaske, putning

15-16: vågner, lidt frugt i teethfeeder

17: flaske (da han ofte ikke er sulten, når han vågner – her plejer han at være det)

18: grøntsagsmos med lidt kød eller fisk + vand af kop

1830-1900: for det meste et aftenbad

20: flaske i sofaen – og når han glipper med øjnene ind i seng, hvor han tit falder i søvn med det samme uden problemer

21-24: mange opvågninger (omkring 10-15 stykker)

24: dreamfeed

03: lille flaske 60ml (ved at trappe ud)

På forhånd tak ;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder