Brev:
Hvordan pokker lærer vi ham at falde i søvn?
2. december 2013
Alder:
7 mdr.
Hvordan pokker lærer vi ham at falde i søvn?
Kære Helen.
Vi har virkelig brug for et godt råd! Vi har en vidunderlig søn på 7,5 mdr. der er ved at drive os til vanvid pga. hans manglende evne til at falde i søvn selv, og opvågninger om natten.
Han har aldrig været god til at falde i søvn selv, det er faktisk kun i klapvogn det lykkes indimellem. Da han var helt nyfødt, ringede vi desperate til barselsgangen, da vi ikke kunne få ham til at sove. De anbefalede svøb, hvilket hjalp ham delvist til at finde ro indtil han var 5,5 mdr., hvor han selv sagde fra. De første 6-8 uger sov han kun ca. 13-14 timer i døgnet, og det var en kamp hver eneste gang. Han havde stor brug for at bøvse efter hver amning, men det vækkede ham desværre for meget op, og på den måde kunne han ofte være vågen 6 timer før vi kunne få ham til at falde i søvn. Da bøvserne endelig ikke var nødvendige, begyndte jeg at amme ham i søvn, og endelig kom der en god rytme. I perioden 6 uger til ca. 4 mdr. sov han ca. 3 x om dagen og et langt stræk om natten.
I dag står vi ganske kort fortalt med en dreng der altid forsøges at ammes i søvn. Dette sker i vores seng, og hvis han falder i søvn (Det gør han oftest om dagen) bæres han straks over i sin egen seng. Har prøvet utallige(!) gange at følge dit råd med at tage ham fra lige før han lukker øjnene, men han stikker i et vildt skrig, og vi må starte helt forfra og ofte vente 15 min. også. Har virkelig prøvet at time det og virkelig følge ham nøje, men aldrig er det lykkedes. Hvis ikke han falder i søvn, venter jeg enten til han virker træt igen, eller ligger mig med ham. Hvorefter det som regel lykkes inden for 5 min. Om dagen sover han 2 lure, næsten altid en lang formiddagslur på alt mellem 1 ½ og 3 timer, og så en kortere eftermiddagslur på alt mellem 3 kvarter og 1½ time. – Tager vi nogen andre steder for at spise aftensmad (max en gang om ugen) falder det hele sammen, for så tager han en 3. lur på vejen hjem, selvom vi planlægger at være hjemme før sengetid – og går først i seng 3 timer senere.
Den helt store udfordring er aftenen og natten! Han ammes i søvn som om dagen, men falder ofte ikke i søvn her længere! Føler ellers vi er rigtig gode til at time det rigtige tidspunkt. Har prøvet flere gange at sige schhhyy og kærtegne (Virker ved nogle opvågninger om natten), men det får ham kun til at vride sig i vore arme. Vi prøver at ligge ham i hans seng, hvorefter han typisk begynder at lege. Vi prøver at putte ham, synge osv. Men ender altid med, at han bliver utilfreds og inden længe græder højt, hvis vi ikke tager ham op. Det eneste der hjælper her, er at putte med ham i vores seng, helt tæt!! Så sover han 8 ud af 10 gange på 20 sekunder! Det er virkelig frustrerende! Vi vil så gerne lære ham at sove selv, men kun mor eller far, specielt mor, HELT tæt på får ham til at falde i søvn.
Vi har netop, efter at have læst svar i din brevkasse, rykket hans tremmeseng sammen med vores seng. Men tror vi begik endnu en fejl her til aften. Da han igen ikke faldt i søvn ved amning – tydeligt træt! – og det heller ikke virkede at lægge ham over i sengen uden skrig til slut, overgav min kæreste sig, og lagde sig helt tæt med ham, hvorefter han sov efter kort tid. Altid bliver han flyttet over i egen seng når han så endelig sover, men ca. ¼ af gangene bryder han ud i endnu et skrig over at blive flyttet og det hele starter forfra.
Når han endelig sover, vågner han ofte efter 45 min./ 1 time, og ofte flere gange den følgende time. Dernæst vågner han ca. hver 2 time gennem natten. Han er ikke sulten, får mad 1 x efter 6 timer ca. Halvdelen af gangene kan klares med schyy og kærtegn, den anden halvdel skriger han vildt og så hjælper det kun at falde i søvn helt tæt op ad mor.
Hvordan pokker bryder vi hele denne spiral??? Vi er virkelig påvirket af det herhjemme, det fylder virkelig meget.
Skal også høre hvad vi gør med at tage ud og spise aftensmad? Skal vi helt droppe det, når det altid medfører 3. lur, dårlig aften herefter og 3 timer senere i seng? Vi føler ikke det er det værd for tiden, men føles bestemt heller ikke rigtigt, at vi ingen gang kan tage hjem til vores forældre til en bid aftensmad.
Han er den kærligste lille dreng, dødcharmerende overfor både os og alle andre. Er kommet godt i gang med maden, er godt med motorisk, kravler lige om et øjeblik, og er meget nysgerrig overfor alt. Men samtidig også utrolig morsyg for tiden! Han trives bedst – og sover bedst – hvis der sker noget hver dag. Alt i alt sover han kun ca. 13 timer i døgnet, dvs. oftest ca. 10 timer om natten, men nogle gange kun 9 og helt ned til 8. timer. Han er simpelt hen umulig at få til at sove videre nogle gange, uanset hvad vi gør. Bruger sut (Virker ikke som om den skaber nogle problemer) og sover i Duniduo som han virker til at trives godt med.
Hvad pokker gør vi? Hjælp