Brev:
Vågner kl. 4:30 ved at lave stort
21. november 2013
Alder:
8 mdr.
Vågner kl. 4:30 ved at lave stort
Kære Helen
Jeg har af og til gjort brug af dine fyldestgørende svar til andre, men nu har jeg en udfordring, som jeg selv må bede dig om input og hjælp til.
Lillebror er nu otte måneder gammel, han er en mild, glad og nem dreng med en god appetit og et godt sovehjerte. Min udfordring er, at han vågner hver morgen kl. 4:30, ikke fordi han er sulten eller rigtig veludhvilet, men fordi han laver stort. Han ligger og vrider og drejer sig, indtil bleen kommer, og derved får han vækket sig selv, og inden bleen er skiftet, er han helt vågen, glad og fuld af godt humør, og jeg kan ikke få ham til at sove igen.
Det har stået på i godt 1½ måned nu, og jeg ved af erfaring, at alt bare er en periode, men denne periode, har strakt sig over lang tid og dræner os, men det ville ikke være nær så stort et problem, hvis ikke det var fordi, han med sine begejstrede ”jubelråb” og højlydte pludren (som jeg på ethvert andet tidspunkt elsker!) får vækket storesøster, der lige er blevet tre år. Så kan hun ikke sove mere, og hun når at blive træt, inden hun skal i børnehave. Hun har 1. november skiftet institution ifm. skift fra vuggestue til børnehave og er godt brugt af alt det nye, så hun kunne godt bruge en ekstra times morgensøvn, selvom hun dog altid har været et morgenmenneske og ikke sover længere end til kl. 5:30/6:00.
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvilke af de mange mulige ”knapper”, vi skal skrue på for at opnå det, vi gerne vil og uden at ødelægge den ellers gode dagsrytme: at lillebror sover længere om morgenen og ikke vækker i første omgang storesøster og dernæst min mand og jeg (ret meget), før vi egentlig skal op. Jeg har nu 1½ måned tilbage, inden lillebror starter i vuggestue, og om to måneder jeg vender tilbage til job, og jeg vil derfor gerne sætte ind nu (hvis man kan?), inden den ”virkelige” hverdag melder sig for os alle fire. Derfor vil jeg bede om dine kommentarer og din hjælp til at navigere, prioritere og fokusere :-)
Lillebrors dagsrytme (ca. tidspunkter – og så er der selvfølgelig alle undtagelser :-))
04:30: Vågner ved at han laver en stor ble. Jeg forsøger på alle måder at ”signalere nat” fx ved at undlade at tænde lyset, når han bliver skiftet og blot tale med dæmpet stemme, og at få ham til at sove videre ved at bruge en evt. to af nedenstående metoder (fx 1 og 4):
1. Putter ham som til nat i egen seng
2. Sidder med ham i ”ammestilling”, giver ham sutten og ”lader som om jeg ammer”, da han om natten ofte sover med det samme efter en amning (se nedenfor)
3. Tager ham med ind i vores seng
4. Lægger ham barnevognen, der står i baggangen i den anden ende af huset, så vi er så langt væk fra storesøsters værelse som muligt. Har forsøgt med både lukket og åben yderdør, for han sover så godt udenfor i den friske luft i løbet af dagen. Har forsøgt at tænde emhætten, der vender ud mod baggangen, for derved at opnå en konstant ”summelyd”, der hjalp ham som spæd til at falde i søvn. Men det hjælper heller ikke. Det hjælper heller ikke at ”vugge” barnevognen. Det er dog denne løsning, der fungerer bedst ift. at undgå at vække storesøster, og en af os forældre kan også få lov til at sove videre.
5. Sidste udvej: tilbyder bryst – hvis han vil, tager han som regel kun fra én side
06:00: Spiser en portion havre-/øllebrød, mælk af kop
Ml. 06:30-07:00: Bliver puttet til lur i barnevognen, sover ved bare at blive lagt og kørt udenfor, sover 1½-2 timer
08:30: Vågner evt. ved at jeg følger storesøster i børnehave. Jeg prøver, at han får 2 ud af 3 lure ”uforstyrret”, dvs. at han ikke bliver gået med i barnevognen, stillet, gået med og stillet igen eller taget op men at han får lov til at ”sove ud”. Da jeg henter storesøster om eftermiddagen, bliver lillebrors lur ofte forstyrret ifm. med hans tredje lur. Han er veludhvilet på dette tidspunkt og kræver ikke mad med det samme.
Ml. 09:00-09:30: Måltid: Har forsøgt med både grød og rugbrødshapsere med på dette tidspunkt. Han spiser enten en portion grød eller et halvt stykke rugbrød med forskelligt på, ”gnavegrønt” eller frugt. Vand eller mælk af kop. Han slutter som regel af med at lave en stor ble.
Ml. 10:30-11: Bliver puttet i barnevognen til anden lur. Sover med det samme og 1½-2½ time.
12:30: Vågner og er meget sulten: Får rugbrød som beskrevet ovenfor (hvis han ikke har fået det tidligere), eller en rest af gårsdagens aftensmad.
Ml. 14:00-15:00: Kommer i barnevognen og med i børnehaven for at hente storesøster. Falder i søvn enten på turen hen eller hjem. Sover 30-45 minutter. Denne lur er den sværeste for ham, og han skal som regel hjælpes til at falde i søvn, og den megen ”uro” ifm. hentning af storesøster i børnehave og gå-cykelturen hjem, (turen er meget afbrudt, fordi hun skal se på alt, vi kommer forbi og samle pinde, sten, snegle osv. op) er ikke optimal, men det kan sjældent være anderledes.
Mellem kl. 9 og 15 tilbyder jeg amning på et ”passende tidspunkt”, typisk ifm. putningen kl. 10:30/11, men det er sjældent, han vil have noget/ret meget.
Ml.15:30-16:00: Får grøntsagsmos/brød/tykmælk og frugt. Vand eller mælk af kop. Laver en stor ble.
17:00: Afhængig af tredje lur kan en fjerde lur på ca. 30 min i sjældne tilfælde være nødvendigt. Det ændrer ikke på, at han stadig bliver puttet til nat kl. 19, og at han sover med det samme.
17:30: Spiser aftensmad sammen resten af familien. Hans mad har udgangspunkt i det vi får, men en basis af grøntsagsmos. Vand af kop.
19:00: Bliver ammet og puttet (bliver sunget for og får sut og bamse) til nat i eget værelse. Sover med det samme.
Ml. 21:00-22:30: Vågner og bliver ammet. Sover videre med det samme
Ml. 00:30-01:30: Vågner og bliver ammet. Sover videre med det samme
04:30: Det hele starter forfra :-)
Denne rytme har som sagt i store træk være dagligdagen den sidste godt 1½ måned, og der er selvfølgelig sket forandringer med lillebror i den periode også. Han har bl.a. haft mellemørebetændelse, og inden han fik penicillin var rytmen helt brudt, og jeg håbede, at det kunne være med til at bryde mønsteret, men han vendte tilbage til det, så snart han var feberfri. Hans første to tænder brød igennem for godt to uger siden, og jeg er ikke i tvivl om, at flere er på vej. Han er blevet mere insisterende på at have mig inden for syns- og helst også rækkevidde, og her på det sidste har jeg også haft fornemmelsen af, at han drømmer også kl. 4:30, lige inden han for alvor begynder at ligge og vride sig. Han laver små klynke-/snøftelyde, ”snakker i søvne” og ”kløer” sig selv i ansigtet med sin bamse, får sutten hevet ud og er meget urolig. Vi har prøvet at eksperimentere med temperaturen i hans værelse, og vi har forsøgt med at putte ham i en Grobag, som han ikke kan sparke af og derved ikke ligger og bliver kold. Heller ikke det synes at virke.
Lillebror har altid været en dreng med en god, sund og stor appetit, og han har spist ofte (vejer nu ca. 10,5 kg og måler 76 cm) Jeg ammede ham fuldt ud til han var fire måneder, og har derefter gradvis introduceret grød, mos osv., og han spiser alt, hvad jeg kan finde på at byde ham med stort velbehag. Som beskrevet ovenfor vil han nu i en alder af otte måneder ikke ammes om dagen, men jeg er i tvivl om, om jeg skal være lidt mere ”hård” ved ham om natten og udlade at amme ham kl. 22/23 eller 00:30/01:30, eller om han netop skal ammes for at få dækket sit mælkebehov? Jeg synes ikke, han drikker så meget ifm. måltiderne, og for at den mælk, han får, er ”mættende” har jeg forsøgt at give ham MME af kop i stedet for ”blot” sødmælk.
Han nægter at tage en flaske, og vi har fx forsøgt, at far giver MME af en kop kl. 22/23 – også uden held. Selvom jeg har tre amninger fra begge bryster i det korte tidsrum fra 19 til 01:30 føler jeg, at jeg har mælk nok til, at han selv slipper og viser, han er mæt, hvilket det, at han sover videre, også bekræfter. Jeg ammer gerne så længe det er nødvendigt, men hvornår skal vi begynde at sige stop til natamninger, og hvilke ”hjælpemidler” vil du foreslå i den forbindelse. Med storesøster gik det helt af sig selv, så derfor har jeg ingen erfaring at trække på.
Den ble, jeg skifter kl. 04:30 er også altid meget tissetung, hvilket synes naturligt, når han indtager mest væske fra kl. 19 til næste morgen, men han har også tunge, tissebleer i løbet af dagen. Kan man ved at ændre på kosten/måltidsrækkefølgen ændre hans afføringsmønster, så han kommer af med noget stort lidt senere på morgenen, og dermed ikke får vækket sig selv og os andre? Jeg har ikke indtryk af, at han har hård mave, og de 3-4 gange i døgnet han laver stort, er det ikke små mængder, der kommer. (Den hyppige? afføring har han også altid haft, så det har ”rigtig” mad ikke ændret ved). Jeg har her på det sidste forsøgt at give sveskemos for evt. at hjælpe hans afføring på vej, men det ser ikke ud til at have ændret noget. Jeg overvejer, om jeg skal give ham en anden ble på om natten, der kan være mere ”tør” end den jeg skifter kl. 4:30, men tænker samtidig, at det ikke har en effekt, hvis han vågner ved at lave stort, og han alligevel skal skiftes.
Ift. storesøster, så er hun nu så gammel, at vi kan få hende til at blive liggende – i meget sjældne tilfælde - sove videre, ”indtil vækkeuret ringer” kl. 5:50. - Dog maks. 30 minutter, så hvis hun vågner tidligere, flytter vi ringetiden frem for i det mindste at holde fast i og signalere, at vi først står op, når vækkeuret ringer. Men at få hende til at blive liggende i sin seng kræver, at en af os forældre ligger inde hos hende (på en sofa, der står på hendes værelse), og hvis hun kan høre, at lillebror er oppe, er det svært at få hende til at blive i sengen. Hvordan lærer man hende, at der kan være forskel på hende og lillebror her? Hun gør det jo faktisk ret godt, ved at hun accepterer at blive liggende til vækkeuret ringer, så hvorfor må lillebror stå op før vækkeuret, når hun ikke må?
Hun er en pige, der er meget opmærksom, følger med i alt, hvad der foregår og helst ikke vil gå glip af noget, så hun ligger og ”fortolker” lydene. Hun har altid gerne villet hjælpe med alt, hvad der har med lillebror at gøre, og vi har helt fra starten af lært hende, at det er mor og far, der hjælper lillebror om natten, fordi hun i starten vågnede, fx når han skulle ammes, og ville gerne være med. Men om morgenen vil hun så gerne op og ”sige hej til min lillebror”, og skulle hun sove hun helt ”til vækkeuret ringer”, så vil hun altid gerne have at vide, om det er lang tid siden, lillebror kom op.
Jeg oplever det både som om hun virkelig glæder sig til at lege med lillebror igen (hun er meget glad for ham), men også fordi hun er ”bange for” at være gået glip af (hygge-)tid (med mor). Hvordan kan vi lære hende at ”give slip på lydene” og sove videre og ikke bare blive liggende ”til vækkeuret ringer”? Vi læser godnathistorie og putter hende ved 19-tiden, hun sover ved 19:30/45-tiden, og sover altså ca. ti timer om natten. Hun sover fortsat 1½-2 timers middagssøvn, og så længe hun er i opstart i børnehaven og fortsat står tidligt op, så har hun hårdt brug for den pause midt på dagen, hvilket det, at hun falder i søvn med det samme, hun bliver lagt, også beviser. Hun har netop, fordi hun er den opmærksomme pige, som hun er, været meget sen til at slippe både sin anden og tredje dagssøvn, og vores erfaring er, at jo bedre hun sover om dagen – jo bedre og længere sover hun om natten, så jeg ser det (endnu) ikke som en løsning at ”flytte” søvn fra dagen til morgenen.
Jeg ser meget frem til dit indspil til at samle de mange løse ender :-).
Kærlig hilsen
Mor til en meget tidlig morgenfrisk dreng