Søvnproblemer om dagen - 5 mdr.

5. november 2012

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvnproblemer om dagen - 5 mdr.

Hej Helen

Jeg har en datter på 5 måneder. Hun er meget svær at få til at sove i løbet af dagen og er derfor pjævset og selvfølgelig træt.

Her er lige lidt baggrundsviden :)

Hun er født 6 uger for tidligt. Vandet gik 33+3 da min bedstemor pludselig 2 dage forinden blev indlagt med sprængt tarm og havde få timer tilbage at leve i. Jeg blev indlagt med det samme og fødte naturligt 34+1. Hun blev taget fra mig kort efter fødslen og indlagt på neotralafdelingen. Hun var sund og rask og kunne selv trække vejr og det hele. Hun fik dog sonde da hun var for lille til at få bryst. Jeg malkede ud til hende. Hun lå på neotralafdelingen i 1 uge til observation og derefter var vi sammen indlagt i yderligere en uge til hun kunne undvære sonden. Jeg kunne ikke få amningen op at køre da hun ikke havde kræfter nok til at blive mæt, så hun fik sutteflaske efter 12 dage, men jeg malkede stadig ud til hende (Hun har aldrig spist så meget som man skulle men følger kurven).

Da vi kom hjem fra sygehuset begynde hendes mave at drille. Hun havde kolik i 3 mdr. og vi prøvede alt (Zoneterapi, dråber, nyt mad osv.) men intet hjalp. Jeg stoppede med at malke ud efter 1 mdr. for overskudet var der ikke når man har et barn der græder fra 7-19 hver dag. Min kæreste/ faderen fik en fødselsdepression og havde ikke overskuddet til et grædende barn, hvilket vil sige at jeg har været meget alene med hende både dag og nat. For at aflaste mig selv fik jeg hende passet af mine forældre ca. 2 gange om ugen i et par timer, og brugte tiden på at pleje vores forhold. Min kæreste arbejder med skiftende arbejdstider, hvilket vil sige at hver uge ser hun ham ikke 3 dage i træk og så pluselig nogle dage efter er han hjemme hele tiden. Dette forvirrer hende selvfølgelig, men der er jo ikke noget at gøre ved det.

Hun har aldrig ville sove længe af gangen max. 45 min og da vi kom hjem fra sygehuset kunne jeg ikke få hende til at sove med mindre hun kunne høre mig hele tiden. Hun ville overhovedet ikke sove i barnevognen og SKREG ligemeget om jeg gik med hende eller ej. Da kolikken stod på gik jeg med hende i armene stort set hele dagen, Hun kunne ikke ligge bare 5 min. for sig selv hvilket var meget hårdt og jeg har grædt mange tårer :(.

Da hun var 3 mdr. kunne man begynde at få smil, grin ...

Annonce

... og pludren fra hende og hun kunne nu ligge selv og kigge rundt. Derefter begyndte jeg at få en rytme op og køre og det gik rigtig godt. Dagen så således ud:

kl.7 stod hun op og fik flaske, pludrede og jeg sang og legede med hende.
kl. 9 var hun træt og sov inde ca. 45 min-1.time hvorefter vi legede
kl. 12 havde hun spist og blev puttet i barnevognen hvor hun selv lå og kiggede til hun falde i søvn uden at græde. Hun sov 2-3 timer der ude.
kl. 15 fik hun noget at spise og vi legede.
kl. 17 sov hun i barnevognen ca. 45 min
kl. 19 fik hun en flaske og kom i bad og i seng.
Hun sov nogle gange hele natten men ellers var hun vågen en gang og faldt i søvn med det samme bagefter.

Dette var helt fantastisk men stod desværre kun på i 1 1/2 uge. Hun begyndte at vågne hurtigere og hurtigere og begyndte igen at skrige når hun kom i barnevognen hvilket har gjort det svært at putte hende i den medmindre jeg gik med den, hvorefter hun vågner når den står stille. Hun kommer stadig i seng kl. 19 og sover til kl. 7-8 næste morgen med en flaske kl. 4.

Opsamlingen:
Nu er hun 5 mdr. og der er ingen rytme. Hun kan ikke selv ligge og falde i søvn. Jeg går med hende på armen til hun sover og så snart jeg tager hende op og svøber hende ind i dynen begynder hun at græde. Lige inden hun sover ligger jeg hende i hendes seng og siger sov godt. Nogle gange er vi ude og besøge nogen, i mødregruppe osv. og så der det jo anderledes. Det er helt tydeligt at hun forbinder søvn om dagen med noget dårligt for om aftenen kan jeg bare ligge hende ind, slukke lyse og sige godnat og så høre jeg ikke mere til hende. Om dagen sover hun ca. 3 gange af 30-45 min og vil ikke sove videre ligegyldig hvad jeg gør. Det er jo for lidt på en hel dag, og hun er tydeligvis træt. Jeg har prøvet alt og jeg arbejder stadig på at få en rytme op at køre, men det er ikke nemt når hun skriger til hun er helt mørke rød i hovedet og tårene triller ned af kinderne på hende og jeg giver op hver gang :(

Hun er en meget stærk og stædig pige. Hun har en stort temperament. Jeg er godt klar over at en rytme er hvad der skal til, men jeg kan bare ikke få det til at lykkes.

Jeg håber du kan hjælpe mig for jeg er en træt og udkørt mor som bare ønsker et par ''fri'' timer i løbet af dagen.

Hilsen Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.