Gråd ved putning

25. oktober 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Gråd ved putning

Kære Helen,

Tak for en god brevkasse, som vi har brugt flittigt.

Nu er det så vores tur til at stille et spørgsmål. Vores søn er snart 6 måneder gammel. Hans storesøster er snart 3 år.

Han er en stor og glad dreng på 10 kg.
I starten var han nem at putte, men inden for den sidste måned har han været rigtig svær at lægge og er kun faldet i søvn ved brystet.
Vi har været flyttet to gange, men han er hele tiden blevet puttet i sin lift.

Vi har ikke været så opmærksomme på at skabe en rytme for ham, men mere lagt ham når han var træt, det har været rart ikke at bruge så meget energi på at tænke på det, men nu hvor det ikke fungerer længere, prøver vi at skabe en ny rytme for ham. Den ser ca. således ud:

Vågner ca. 6.30-7.00

1. lur ca. 9.00-10.45

2. lur ca. 13.00-15.00

Forsøger at lægge ham til natten ca. kl. 19.00 (Sover ca. 20.00)

Han tog i lang tid bryst, men nu vender han konstant hovedet væk fra brystet og tager kun flaske når han kan kigge ud. Vi tolker det som at han er nysgerrig og vil følge med. Når ...

Annonce

... han er træt vil han gerne ha bryst (Fx om natten eller efter at ha fået noget af flasken)

Om aftenen får han en natflaske og vi kan se at han er ved at falde i søvn til den. Han glipper med øjnene m.m.
Vi forsøger da at lægge ham vågen men meget træt ned, men så er det han skriger helt hjerteskærende og selv når vi tager ham op er han meget svær at trøste og vi må gå rundt og aflede ham for at få ham til at stoppe.
Efter ca. 30 min får han bryst igen og er igen ved at falde i søvn, men når han bliver lagt skriger han højt igen, og igen er han svær at trøste og skal afledes med noget i hånden og over hovedet, får at han vil tage sutten. Til sidst får søvnen overmandet ham, men det er hårdt hver aften at skulle bruge en time og høre ham græde så hjerteskærende.

Vi er jo lige startet på at han skal lære at falde i søvn selv og ikke ved brystet, så gør vi det rigtige og skal det gøres nu? Og hvilke råd kan du give os for at putningen ikke bliver så hård for os alle.

Vi glæder os til at læse dine kommentarer.

På forhånd tak
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.