Brev:
Skal stadig gås i søvn
11. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Skal stadig gås i søvn
Hej Helen.
Jeg har to skønne tvillingedrenge, Felix og August, på 8,5 måneder (født 6 uger for tidligt, så deres korrigerede alder er 7 måneder).
Den ene af dem, August, volder os en del problemer, når det kommer til søvn om dagen, og har gjort det siden han var en 2-3 måneder. Han blev meget syg kort efter fødslen, fik lungedræn og lå i respirator tre døgn. Han skreg rigtig meget de første måneder, bl.a. pga. umodent tarmsystem, men sikkert også som reaktion på den hårde start i livet (han var fx næsten fem døgn gammel, før jeg for alvor fik lov at holde ham, lungedrænet medførte mange smerter mv. mv.). Ret kort efter vi blev udskrevet fra hospitalet (da drengene var 4 uger), fandt vi ud af, at det der hjalp bedst var at bære ham tæt på kroppen i først en vikle og siden en bæresele, så det brugte/bruger vi rigtig meget.
I dag er August en velfungerende, glad dreng med et stort temperament og et kæmpe gåpåmod. Jeg har læst lidt om high need babyer, og det passer rigtig godt på August (dog er han ikke morsyg, men lader sig glad og gerne holde af alle mennesker). Når August er glad griner han med den mest smittende latter, man kan tænke sig – han elsker at blive tumlet med, at lege titte-bøh lege, at blive kildet osv.
Når tingene går ham imod, er der meget kort fra grin til gråd. Han kan skrige som en besat og græde så man tror hans lille hjerte er blevet knust, hvis han ikke lige kan få fat i yndlingstøjdyret/ikke må rulle rundt på puslebordet/skal have tøj på/hvad det nu lige er han ikke vil den dag. Han er ekstremt utålmodig, men det har også gjort at han er meget langt fremme motorisk. Han triller rundt og rundt, drejer 360 grader rundt om sig selv på et splitsekund, kravler, kan sætte sig op og er begyndt at rejse sig ved ting.
Vi er ved at vænne os til, at August er en dreng med udtalte behov, som kræver en del overskud fra hans omverden (måske jeg mærker det mest, fordi jeg ofte er alene med drengene om dagen, når faderen er på arbejde) – han er ikke det, man kalder et ”nemt barn”, og det er også okay. Men jeg er ved at gå helt i spåner over hans sovevaner om dagen (om natten er der ikke de store problemer, de fleste dage sover han fra ca. 19-24, hvor han får vælling, og derfra videre til 5.30/6.00).
Han sover i sin egen seng på det værelse han deler med sin bror. Han nægter at ligge i barnevognen (vi kan gå ham i søvn og så liste ham derned, men han vågner altid med et hyl, 5 minutter efter vognen holder stille). Han kan udelukkende falde i søvn, hvis man går med ham, enten i armene (det tager typisk 15-20 minutter) eller i bæreselen (det tager typisk 10 minutter).
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lære ham at falde i søvn liggende! Vi har prøvet at ligge med ham i sengen, men han karter rundt og kan slet ikke falde til ro. Vi har også prøvet at lægge ham ned lige inden, han falder i søvn – det virker nogle gange om aftenen, men aldrig om dagen. Der ruller han konsekvent om på maven og rejser sig op på alle fire eller stiller sig helt op ved hjælp af sengeranden og tremmerne i sengen. Det er ved at være hårdt at bære så meget rundt på ham og det går også ud over mine muligheder for at være sammen med Felix, som jeg ofte føler jeg forsømmer.
Har du nogle gode råd til, hvordan jeg lærer min lille dreng at sove selv? Måske jeg skulle tilføje, at vi trods mange forsøg ikke kan overtale ham til at bruge sut og at han heller ikke rigtig har et sovedyr/nusseklud.
Jeg kan i øvrigt fortælle, at han spiser 3 skemåltider (grød og mos) om dagen, samt får ca. 700 ml. mme (jeg ammer ikke). Jeg prøver jævnligt at give ham rugbrød, men det ender altid i opkast, så det er han vist ikke helt klar til endnu, selvom han virker meget interesseret.
Hilsen