Brev:
Tryghedsnarkoman der ikke vil sove i tremmeseng
2. juni 2010
Alder:
5 mdr.
Tryghedsnarkoman der ikke vil sove i tremmeseng
Hej Helen
Så er jeg tilbage igen med et par spørgsmål omkring min datter. Luna er nu snart 5 mdr. og er i øjeblikket en rigtig lille tryghedsnarkoman :-) Hun er meget mor-syg men kan forstå det er naturligt for hendes alder hvor hun er mere bevidst.
Men lige i øjeblikket er det KUN mor der dur - når hun skal spise - putte - sove og er ked af det. Min mand har altid været meget "på" med hende og de har været meget tætte - men nu kan han ikke engang give hende en flaske mere.. og det er frustrerende for både ham og jeg. Han kan slet ikke trøste hende hvis hun bliver ked af det og det gør selvfølgelig ham ked af at han ikke kan aflaste mig når hun er ked af det.
Desværre er det også sådan at hvis jeg lige smutter ned og handler når han er kommet hjem fra arbejde - ja så kan hun være i det bedste humør når jeg så lukker døren efter mig så starter skrigeturen der varer til jeg er tilbage og så er hun stort smil igen.. Hvis hun ikke opdager at jeg tager afsted så går det meget bedre så det er vi begyndt med - men hun vil stadig ikke spise særlig meget, når det ikke er mig der giver hende - og jeg vil lige sige at hun fra starten har været vant til vi begge gav hende flaske.. Skal vi bare håbe på at tiden arbejder for os og at det går over igen - eller er der noget vi aktivt kan gøre for at ændre på dette..?
Mit andet spørgsmål går på at sove i tremmeseng.. hun har lagt i en vugge der nu er blevet for lille til hende - hun kan godt lide at have plads om sig når hun sover. Vi købte derfor en tremmeseng men den var udsolgt, så vi måtte vente en uges tid på den. I mellemtiden var hun blevet forkølet og var meget utilpas så vi flyttede hende over i vores seng - der er elevations seng og vi kunne derfor hæve hovedgærdet en anelse og hun fik en god og rolig søvn. Der lå hun til forkølelsen drev over og tremmesengen kom hjem.
De første par dage gik det fint med at sove i tremmesengen og hun sov super godt og roligt. Men så fik hun maveproblemer og var utilpas i nogle dage og der ville hun bare ikke sove i den - hun sov en halv time - vågnede derefter og skreg... det stoppede først når hun kom i vores seng og så sov hun godt..og det har så været galt siden.. hun sover en halv time og vågner igen og vi kan ikke få hende til at sove der - så hun ender i vores seng..
Vi fornemmer at hun lige nu har behov for at være tæt på os (især mig) og brug for mere tryghed - og derfor har vi ladet hende sove imellem os, men hun skulle jo gerne kunne komme over i sin egen seng og sove på et tidspunkt - har du et godt råd til hvordan vi griber det an..? Hendes seng er rigtig hyggelig - men sengerand - og alle puttedyrerene fra barnevognen er med - vi har endda prøvet med en af mine t-shirts men intet hjalp..
Det sidste jeg lige vil høre dig ad - er ang. den måde hun falder i søvn på. Ved alle hendes dagslure og når hun skal sove til nat - så falder hun i søvn på min arm - det er ikke noget vi har "opfordret" hende til - men med det samme hun slipper flasken og er færdig med at spise lægger hun hovedet til den ene side og øjnene falder i. Vi putter hende altid hurtigt herefter - men jeg er jo lidt nervøs for om det er en dårlig vane at hun får på sigt... jeg har prøvet at ville putte hende inden hun når at falde helt i søvn men jeg når det aldrig inden hun sover.. Er det dumt.. ? :-)
Hold da op det blev igen et langt brev - men glæder mig til at høre dine gode råd.
Hilsner
Kristina