Hvad skal vi gøre for at holde ro i lejren om natten?

10. maj 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hvad skal vi gøre for at holde ro i lejren om natten?

Hej Helen

Endnu en henvendelse der handler om søvn!

Vores lille Jacob på 5 1/2 måneder er en rigtig dreng - fuld af energi og aktivitet. I hans vågne timer er han eksemplarisk, leger, ligger på gulvet og kan bevæge sig rundt, svømmer osv. Han kan ikke sidde stille, han vil bevæge sig. Alle kalder ham et ægte "livsstykke". Det er jo super fantastisk for os, men problemet opstår når det handler om søvn. Her er alting meget uregelmæssigt. Nogle dage/nætter er perfekte, mens andre er noget rod og usammenhængende.

Om dagen
Hans træthed kommer stormende. Han bliver altid pludselig meget træt. Trætheden overrumbler ham ofte, lige pludselig er han ved at omkomme af træthed og så bliver han vred og frustreret. Vi er meget obs på hans træthedstegn og griber ham desværre ofte for sent. Det virker som om at han hverken har tid eller lyst til at sove. Han gør modstand når vi putter ham men han sover som oftest inden der er gået 3 minutter. Om dagen sover han altid på altanen - med sut og sutteklud. Han sover bedst hvis vi går tur med ham. Når han sover om dagen kan han vågne op et par gange og så giver vi ham lidt flaske hvorefter han falder i søvn igen.

Om natten
Han sover inde i vores soveværelse i sin egen seng - med natlys, sut og sutteklud. Putteritual indeholder bad, creme/massage, nattøj, "børste tænder", og derefter ind i soveværelset. Her er der dæmpet belysning og stille musik. Vi går ofte lidt med ham på armen og synger. Han er godt klar over hvad der skal ske og ligger og vrider sig og er ikke tilfreds. Han gør modstand og skriger.

Efter noget tid ligger vi ham i sengen, putter ham, tilbyder ham vælling og siger godnat. Vi forlader rummet og lader døren stå åben så han kan høre os. I starten ligger han og pludrer og bevæger sig. Hans pludren erstattes i løbet af 5-10 minutter af skrig og gråd hvorefter vi går ind til ham, giver ham ...

Annonce

... sut/tilbyder ham vælling og går så igen. Som oftest ender det med at vi er inde hos ham 3-4 gange før han falder i søvn.

Nogle gange kan han sove helt indtil midnat hvor han så vågner og får vælling. Andre gange kan han vågne hveranden time med skrig - han er ikke rigtig vågen men meget pjevset. Vi putter ham, giver ham sut og ofte falder han i søvn igen.

Efter midnat går det lidt galt. Som oftest vågner han igen ved 2-3 tiden og er lysvågen. Vi putter ham, giver ham sutten og siger at han skal sove. Han ligger så og pludrer men som oftest ender det med skrig og skrål. I nat var han vågen 1 1/2 time før han omsider faldt i søvn igen. Vi prøver at lade ham være og "ignorere" hans kalden på os men nogle gange skriger han så højt at vi simpelthen er nødt til at gå hen til hans seng... hvorefter han så holder op med at skrige. Han får sutten, bliver puttet... og nogle gange falder han i søvn mens andre gange fortsætter hans fest.....

Det er især tidspunktet omkring 2-5 som er kritisk for os.

Han har fået NAN siden fødslen og begyndte at få skemad da han var 4 måneder. Godnatflasken er vælling og flasken omkring midnat er vælling.

05.30 - kommer over i vores seng, evt. flaske
06.00 - står vi op, vask og tøj på
06.00-06.45 leg på gulv eller i kravlegård
07.00 morgenmad - grød og vand
07.30 - formiddagslur - undervejs tilbud af flaske i vognen hvis han vågner
09.30 - vågen - skiftning, leg
10.30 - grød med frugtmos og vand
11.30 sove - meget træt!
13.00 - vågen, skiftning, leg, flaske
15.30 eftermiddagslur
16.30 vågen, skiftning, leg
17.00 aftensmad mos og vand
18.00 bad, nattøj
18.30 stille sang, vælling
19.00 sover
23.30 vælling

Alt er cirka tider, men vi forsøger ihærdigt at bevare en fast struktur på dagen.

Hvad skal vi gøre for at holde ro i lejren fra 02 - 05?

Vi glæder os til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
Familien Kronquist

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin