Brev:
Hvad skal vi gøre for at holde ro i lejren om natten?
10. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Hvad skal vi gøre for at holde ro i lejren om natten?
Hej Helen
Endnu en henvendelse der handler om søvn!
Vores lille Jacob på 5 1/2 måneder er en rigtig dreng - fuld af energi og aktivitet. I hans vågne timer er han eksemplarisk, leger, ligger på gulvet og kan bevæge sig rundt, svømmer osv. Han kan ikke sidde stille, han vil bevæge sig. Alle kalder ham et ægte "livsstykke". Det er jo super fantastisk for os, men problemet opstår når det handler om søvn. Her er alting meget uregelmæssigt. Nogle dage/nætter er perfekte, mens andre er noget rod og usammenhængende.
Om dagen
Hans træthed kommer stormende. Han bliver altid pludselig meget træt. Trætheden overrumbler ham ofte, lige pludselig er han ved at omkomme af træthed og så bliver han vred og frustreret. Vi er meget obs på hans træthedstegn og griber ham desværre ofte for sent. Det virker som om at han hverken har tid eller lyst til at sove. Han gør modstand når vi putter ham men han sover som oftest inden der er gået 3 minutter. Om dagen sover han altid på altanen - med sut og sutteklud. Han sover bedst hvis vi går tur med ham. Når han sover om dagen kan han vågne op et par gange og så giver vi ham lidt flaske hvorefter han falder i søvn igen.
Om natten
Han sover inde i vores soveværelse i sin egen seng - med natlys, sut og sutteklud. Putteritual indeholder bad, creme/massage, nattøj, "børste tænder", og derefter ind i soveværelset. Her er der dæmpet belysning og stille musik. Vi går ofte lidt med ham på armen og synger. Han er godt klar over hvad der skal ske og ligger og vrider sig og er ikke tilfreds. Han gør modstand og skriger.
Efter noget tid ligger vi ham i sengen, putter ham, tilbyder ham vælling og siger godnat. Vi forlader rummet og lader døren stå åben så han kan høre os. I starten ligger han og pludrer og bevæger sig. Hans pludren erstattes i løbet af 5-10 minutter af skrig og gråd hvorefter vi går ind til ham, giver ham sut/tilbyder ham vælling og går så igen. Som oftest ender det med at vi er inde hos ham 3-4 gange før han falder i søvn.
Nogle gange kan han sove helt indtil midnat hvor han så vågner og får vælling. Andre gange kan han vågne hveranden time med skrig - han er ikke rigtig vågen men meget pjevset. Vi putter ham, giver ham sut og ofte falder han i søvn igen.
Efter midnat går det lidt galt. Som oftest vågner han igen ved 2-3 tiden og er lysvågen. Vi putter ham, giver ham sutten og siger at han skal sove. Han ligger så og pludrer men som oftest ender det med skrig og skrål. I nat var han vågen 1 1/2 time før han omsider faldt i søvn igen. Vi prøver at lade ham være og "ignorere" hans kalden på os men nogle gange skriger han så højt at vi simpelthen er nødt til at gå hen til hans seng... hvorefter han så holder op med at skrige. Han får sutten, bliver puttet... og nogle gange falder han i søvn mens andre gange fortsætter hans fest.....
Det er især tidspunktet omkring 2-5 som er kritisk for os.
Han har fået NAN siden fødslen og begyndte at få skemad da han var 4 måneder. Godnatflasken er vælling og flasken omkring midnat er vælling.
05.30 - kommer over i vores seng, evt. flaske
06.00 - står vi op, vask og tøj på
06.00-06.45 leg på gulv eller i kravlegård
07.00 morgenmad - grød og vand
07.30 - formiddagslur - undervejs tilbud af flaske i vognen hvis han vågner
09.30 - vågen - skiftning, leg
10.30 - grød med frugtmos og vand
11.30 sove - meget træt!
13.00 - vågen, skiftning, leg, flaske
15.30 eftermiddagslur
16.30 vågen, skiftning, leg
17.00 aftensmad mos og vand
18.00 bad, nattøj
18.30 stille sang, vælling
19.00 sover
23.30 vælling
Alt er cirka tider, men vi forsøger ihærdigt at bevare en fast struktur på dagen.
Hvad skal vi gøre for at holde ro i lejren fra 02 - 05?
Vi glæder os til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Familien Kronquist