Hjælp til sur 3 årig

31. august 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Hjælp til sur 3 årig

Hej Helen,

Vi har Storesøster R. på 3 år og 10 måneder og lillebror H. på snart 3 måneder - vi oplever desværre en kæmpe udfordring med storesøster.

R. har altid været langt fremme og er enormt kvik; hun gik da hun var 9 måneder og er stadig enormt motorisk stærk i forhold til sine jævnaldrende. Hun taler virkelig godt, og er god til at sætte ord på dagen idag, igår og imorgen og husker også hvad der er sket for længe siden - alt i alt en (synes vi selv) virkelig klog pige.

Hun er virkelig glad for lillebror og vil ham rigtig gerne. Hun hjælper med at give sut og vil gerne holde øje med ham hele tiden, og vi forsøger at inkludere hende så hun ikke føler sig overset, men vi anerkender også at hun skal lære at dele opmærksomheden.

Hun kan være virkelig grænsesøgende, men på det seneste er det blevet endnu værre, især overfor mig (mor) - hun ignorerer mig når jeg Beder hende gøre almindelige ting som at rydde op efter sig selv, tage sko på og sågar vaske hænder efter toiletbesøg. Alt skal ende i en magtkamp, hvor jeg skal gøre mit allebedste for ikke at blive rasende og skælde ud ( og det ender det ærligt nogle gange med).

Jeg forsøger at være tydelig og sige ‘jeg vil gerne have…’ men hun ignorerer bare indtil man hæver stemmen og ‘kommanderer’ i stedet - hvordan kan vi afhjælpe at hun ignorerer?
Vi vil rigtig gerne undgå at skulle skælde ud, for vi vil ikke ødelægge hendes gode selvværd og selvtillid.

Hvis hun ikke får sin vilje, kan hun blive så vred at hun ikke selv kan være i det, og løber ind i sin seng og skriger ned ...

Annonce

... i puder osv. når hun gør det er hun umulig at komme igennem til. Vi har prøvet alt fra at sidde hos hende, kramme hende, lave vejrtrækningsøvelser til at trække os og sige ‘nu får du lov at skrige færdig, og så er mor og far lige herude når du er klar’ - men ofte kommer hun bare ud og fortsætter med at skrige eller være sur - eller blive sur over noget helt nyt.

Hun er generelt meget mere sur på mor end far, både morgen og aften.
Hun står op og er glad, men i løbet af morgenen bliver hun mere og mere tvær og er rigtig sur når vi skal ud af døren. Så snart vi rammer børnehaven er hun glad, og pædagogerne fortæller at hun har fuld fart på, er glad og noglegange laver lidt ballade - mest fordi hun er nysgerrig, så altså præcis som hun skal være, og vi gerne så hun var derhjemme.

Jeg kan hente en glad pige i børnehaven, og på vej hjem (gåtur på 50m - vi kan se børnehaven fra vores hjem) kan hun blive mopset og begynde at snerre af mig, umiddelbart over ingenting.
Når jeg begynder at spørge ind til hvad der er galt og hvorfor hun taler sådan, får jeg svar som ‘hold op’, ‘jeg gider ikke snakke med dig’ og ‘jeg gider ikke svare dig’ - selvom jeg virkelig gerne vil lytte og forsøge at komme ind til hvad der går hende på.
Far har heller ikke altid held til at komme igennem til hende, så vi har rigtig svært ved at vide hvad der foregår i hovedet på hende.

Vi har læst os skeløjede i gode råd osv på nettet, men jeg er simpelthen snart ved at give op, for intet lader til at virke, og det er ved at være rigtig svært at rumme.

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder