Brev:
Storebrors reaktion på lillesøster
14. december 2019
Alder:
2 år, 8 mdr.
Storebrors reaktion på lillesøster
Kære Helen
Så er jeg her igen. Har før haft rigtig god erfaring med dine råd (om ikke andet til os forældre), så nu prøver jeg igen.
Den 19.november kom lillesøster til verden. Storebror Valdemar på 2 år og 8 mdr. har igennem graviditeten og op til fødslen været meget bevidst om, at der var en lillesøster i mors mave, og de første 3 uger af lillesøsters levetid, har han været en eksemplarisk storebror: Han viser hende stolt frem til folk, giver hende legetøj, vil holde hende, nusser og kysser hende. Og han er så hjælpsom ved bleskift, hente gylpeklude mv.
Nu er lillesøster knap 4 uger, og Valdemar er nu begyndt at reagere på hendes ankomst mere negativt. Han niver, bider og slår både hende og mig. Der er intet overfor farmand. Jeg tænker, at det er en reaktion på, at jeg som mor selvsagt er mere "fastlåst" med lillesøster, da jeg ammer og ofte har hende i favnen for tryghed. Det gør, at jeg flere gange har måtte bede Valdemar vente eller at jeg ikke kunne deltage i en leg lige nu, men "så snart lillesøster har fået mad, kommer vi ned og er med, skat". Han er ikke helt tilfreds - og jeg kan føle mig utilstrækkelig.
Jeg bliver SÅ ked, når han bider og slår. Jeg prøver ihærdigt ikke at skælde ud, men tale om, hvorfor han gør det, men samtidigt sige, at jeg ikke vil have det. Og indvendigt har jeg lyst til at tude.
Er der nogle gode råd til, hvordan jeg får ham tilvendt den nye situation bedre? Eller er dette blot et spørgsmål om tid?
Det skal siges, at han virkeligt har nyttet sig til sin far, og de to er super gode til at lave ting sammen, så han ikke hele tiden skal "slækkes" med lillesøster. Det gør dog uhyre ondt på mig (og formentligt også Valdemar), at jeg ikke kan være der på samme måde, som jeg var før, hvor jeg var den primære.
Alle råd modtages med kyshånd!
Mange hilsner