Brev:
Ammestrejke vil ikke have flaske
23. juni 2022
Alder:
7 mdr.
Ammestrejke vil ikke have flaske
Kære Helen.
Jeg er i vildrede. Jeg har tidligere skrevet til dig angående min dreng.
Problemet aktuelt er, at han over de sidste par uger har været sværere og sværere at få til at ville ammes og lige nu vil han faktisk nærmest ikke. Han skriger så snart han kommer i nærheden af brystet og vrider sig. Nogen gange vil han gerne sutte lidt, men kun ganske kort og så begynder han at skrige og græde. De sidste par uger har han stort set altid ville ammes til middagsluren og til natten, samt midnat og nogen gange tidlig morgen. De sidste to dage har han heller ikke ville ammes til natten, i søvne har jeg kunne få ham til at ville amme en enkelt gang om natten, men tidlig morgen er det også fuldstændig håbløst.
For en lille uge siden virkede han til at have “ondt for tænder” da han samtidig havde meget lille appetit, et enkelt døgn med let feber, lind mave og jeg kan se der er en tand på vej i undermunden, der ikke er brudt igennem. Det er første tand.
Jeg håbede det bare var det og appetitten på mad er kommet igen. Men de sidste to dage har jeg stort set kun kunne amme ham 1-2 gange pr døgn. Jeg har malket ud ved siden af, så jeg har stadig mælk. Jeg har prøvet forgæves med sutteflaske. Han vil gerne drikke vand af flasken, men når der kommer modermælk eller modermælkserstatning i, spytter han flasken ud med det samme. Også om natten.
Han er god til at drikke af kop og jeg hAr også kunne få ham til at drikke udmalket modermælk af koppen, men MME vil han ikke have.
Han er godt i gang med skemaden, men jeg har hele tiden været meget opmærksom på ikke at fylde ham op, så der ikke er plads til mælk.
Jeg har prøvet at tilbyde ham brystet når han vågner fra lur og stadig er lidt døsig, uden held.
Jeg er ikke så nervøs for at dække hans væskebehov i dagtid, men hvad pokker gør jeg om natten???
Her er en typisk dagsplan (før nær-total ammestrejke)
Kl 5: tilbydes brystet men vil stort set aldrig.
Kl 7: vågner
Kl 7.30/8.00: havregrød og vand af kop
Kl 9: tilbydes brystet, nægter. Får lidt frugtmos og puttes til lur. Sover typisk 1,5 time
Kl 11.30/12.00: grøntsagsmos eller grød med frugtmos. Lidt bolle med smør i hånden at bide i selv. Vand af kop.
13.00: ammes (men ikke det sidste døgn) og puttes til middagslur. Sover ca 1,5-2 timer
16.00: blød frugt og lidt brød/bolle at bide i
17/17.30: puttes til eftermiddagslur. Sover 30-60 min
18/18.30: aftensmad. Familiens mad og pastaskruer eller andet i hånden. Vand af kop.
21.00: ammes og puttes til natten. Det har så også været en kamp de sidste dage
Midnat: ammes. Denne ammetår er den eneste der stadig fungerer.
Om en uge går vi på Sommerferie til det varme Spanien, så jeg er selvsagt lidt nervøs for hvordan det hele skal gå. Jeg vil så gerne have ham til at tage sutteflaske, men hvordan pokker gør jeg når han kun vil sutte på den med vand i? Og hvad gør jeg om natten hvis han fortsat strejker. Han er vågnet flere gang end han plejer de sidste par nætter og været rigtig ked af det, og jeg tænker måske han er sulten/tørstig, men han vil alligevel ikke ammes.
Bortset fra at han græder og blir sur når han tilbydes brystet er han ellers glad og smilende og virker til at trives. Vejer 8300 gram, 71 cm.
Men moderen trives ikke. Jeg er ved at falde fra hinanden mentalt og græder hver dag fordi jeg ikke kan forstå han afviser brystet og er nervøs for ikke at kunne dække hans behov og nervøs for at nætterne skal blive frygtelige.
Om 3 uger går far på barsel i 3 mdr og jeg starter på Arbejde igen.
Hvad gør vi herhjemme? Glæder mig til at høre dine tanker. Håber du kan berolige mig lidt.
Med venlig hilsen
Cecilie