Døgnrytme og flaske 6mdr

3. august 2021

Alder:
6 mdr.

Døgnrytme og flaske 6mdr

Hej Helen

Jeg har en pige på 6mdr. og 14 dage som hovedsageligt er glad og trives rigtig godt. Hun er blevet fuldammet indtil 4mdr hvor vi startede på grød, da hun var interesseret i vores mad og sov uroligt ved sine lure.

Opstart på grød gik rigtig godt og efter 1uge-14dage spiste hun omkring 1dl grød til middag, så vi øgede langsomt. Ved 5mdr spiste hun allerede grød 3gange dagligt og blev ammet indimellem.

Hun begyndte dog at nægte brystet da min nedløbsrefleks kom med lidt forsinkelse og det havde hun ingen tålmodighed til, så man skal vælge sine kampe, og vi valgte at starte på flaske.

Vores sundhedsplejerske anbefalede at hun fik mellem 6-800ml MME dagligt. Og så skulle hun ved siden af have fast føde med flere kcal da hun var faldet i vægtkurve. Hun vejede 6800 og var 64 lang ved 5mdr. - 3800g ved fødslen.

Fra 5-6mdr prøvede jeg dagligt at få minimum 600ml i hende, men hun drikkede mellem 50-100ml pr. Gang og kom oftest kun op på 4-500ml + 3x grød ved siden af.

Jeg følte det var stressende og hun ville kun tage flaksen når hun skulle puttes og kun når hun næsten sov og hun begyndte så også at nægte grød og hendes døgnrytme var kaotisk.

Da hun blev 6mdr. Forsøgte jeg at glemme de 600ml og tilbød derfor en flaske færre gange og forsøgte at få lidt mere ro på hendes døgnrytme.

Nu ser hendes døgnrytme således ud:

Kl. 5-6 vågner

Kl. 6-7 får morgenmad (grød m. Frugtmos + frisk frugt eller grønt til hånden) og vand af kop.

Kl. 8 ca.. puttes til formiddagslur - nogle gange sover hun 2 timer og andre gange
Vågner hun efter 30 min.

Kl. 9 - (hvis hun er vågen) tilbydes formiddag snack som grønt og en lidt bolle. Og vand af kop.

Kl. 10-11 vågner fra første lur, eller puttes igen hvis ...

Annonce

... hun kun sov 30min til formiddag.

Kl.11.30-12.00 for middagsmad (½-1 bondebrød uden skorpe med enten leverpostej, smørost, tepølse, torskerogn eller hjemmelavet hønsesalat, + grønt) og vand af kop.

Kl. 12.30-13.00 får flaske og puttes til middag (drikker som regel inden hun kommer ud i barnevognen og kun 70ml og så kan jeg få 60-70ml i hende når hun næsten sover. Dvs. Ca. 130 ml drikker hun der)

Kl. 13.30-14.00 vågner efter 30min lur.

Kl. 15 får eftermiddags snack (frugt og evt. lidt grødsmoothie) og vand af kop.

Kl. 16-17 sover eftermiddags lur (mellem 30-45min)

Kl. 17.30-18.00 får aftensmad (forskelligt men alt fra rugbrød, til varmt mad afhængig af hvad vi får og slutter af med en smoothie)

Efter aftensmad kommer hun i bad og vi leger.

Kl. 19.30-20.30 får flaske og puttes til natten på eget værelse. Drikker mellem 100-180ml. Tager som regel 10-15 min at putte og hun skal vugges i søvn i alene og ligges så ned når hun sover.

Kl. 1-2 ca. øffer og får flaske - ca. 100ml.

Kl. 4-5 får nogle gange en flaske her (ca. 60-70ml)

Og så starter dagen forfra….

Hendes lure om dagen er fortsat meget forskellige, hun puttes altid i barnevognen. Hun er oftes vågen 2-2,5 time af gangen og er en glad og MEGET aktiv pige. Hun kryber rundt, forsøger at rejse sig ved stole og anden, og kommer op på alle 4 og kravler næsten.

Mit dilemma/problem er at hun ikke drikker så meget MME og jeg er i tvivl om hendes døgnrytme er okay.? Hun starter i vuggestue om 2mdr og ville hvis muligt undgå at hun skal afsted og have en flaske til middag.

Men samtidig er jeg i tvivl om hun skal øges i flakser da hun om dagen fortsat har Meget forskellige lure..

Hvad vil du anbefale ud fra vores døgnrytme?

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor