Brev:
Døgnrytme og flaske 6mdr
3. august 2021
Alder:
6 mdr.
Døgnrytme og flaske 6mdr
Hej Helen
Jeg har en pige på 6mdr. og 14 dage som hovedsageligt er glad og trives rigtig godt. Hun er blevet fuldammet indtil 4mdr hvor vi startede på grød, da hun var interesseret i vores mad og sov uroligt ved sine lure.
Opstart på grød gik rigtig godt og efter 1uge-14dage spiste hun omkring 1dl grød til middag, så vi øgede langsomt. Ved 5mdr spiste hun allerede grød 3gange dagligt og blev ammet indimellem.
Hun begyndte dog at nægte brystet da min nedløbsrefleks kom med lidt forsinkelse og det havde hun ingen tålmodighed til, så man skal vælge sine kampe, og vi valgte at starte på flaske.
Vores sundhedsplejerske anbefalede at hun fik mellem 6-800ml MME dagligt. Og så skulle hun ved siden af have fast føde med flere kcal da hun var faldet i vægtkurve. Hun vejede 6800 og var 64 lang ved 5mdr. - 3800g ved fødslen.
Fra 5-6mdr prøvede jeg dagligt at få minimum 600ml i hende, men hun drikkede mellem 50-100ml pr. Gang og kom oftest kun op på 4-500ml + 3x grød ved siden af.
Jeg følte det var stressende og hun ville kun tage flaksen når hun skulle puttes og kun når hun næsten sov og hun begyndte så også at nægte grød og hendes døgnrytme var kaotisk.
Da hun blev 6mdr. Forsøgte jeg at glemme de 600ml og tilbød derfor en flaske færre gange og forsøgte at få lidt mere ro på hendes døgnrytme.
Nu ser hendes døgnrytme således ud:
Kl. 5-6 vågner
Kl. 6-7 får morgenmad (grød m. Frugtmos + frisk frugt eller grønt til hånden) og vand af kop.
Kl. 8 ca.. puttes til formiddagslur - nogle gange sover hun 2 timer og andre gange
Vågner hun efter 30 min.
Kl. 9 - (hvis hun er vågen) tilbydes formiddag snack som grønt og en lidt bolle. Og vand af kop.
Kl. 10-11 vågner fra første lur, eller puttes igen hvis hun kun sov 30min til formiddag.
Kl.11.30-12.00 for middagsmad (½-1 bondebrød uden skorpe med enten leverpostej, smørost, tepølse, torskerogn eller hjemmelavet hønsesalat, + grønt) og vand af kop.
Kl. 12.30-13.00 får flaske og puttes til middag (drikker som regel inden hun kommer ud i barnevognen og kun 70ml og så kan jeg få 60-70ml i hende når hun næsten sover. Dvs. Ca. 130 ml drikker hun der)
Kl. 13.30-14.00 vågner efter 30min lur.
Kl. 15 får eftermiddags snack (frugt og evt. lidt grødsmoothie) og vand af kop.
Kl. 16-17 sover eftermiddags lur (mellem 30-45min)
Kl. 17.30-18.00 får aftensmad (forskelligt men alt fra rugbrød, til varmt mad afhængig af hvad vi får og slutter af med en smoothie)
Efter aftensmad kommer hun i bad og vi leger.
Kl. 19.30-20.30 får flaske og puttes til natten på eget værelse. Drikker mellem 100-180ml. Tager som regel 10-15 min at putte og hun skal vugges i søvn i alene og ligges så ned når hun sover.
Kl. 1-2 ca. øffer og får flaske - ca. 100ml.
Kl. 4-5 får nogle gange en flaske her (ca. 60-70ml)
Og så starter dagen forfra….
Hendes lure om dagen er fortsat meget forskellige, hun puttes altid i barnevognen. Hun er oftes vågen 2-2,5 time af gangen og er en glad og MEGET aktiv pige. Hun kryber rundt, forsøger at rejse sig ved stole og anden, og kommer op på alle 4 og kravler næsten.
Mit dilemma/problem er at hun ikke drikker så meget MME og jeg er i tvivl om hendes døgnrytme er okay.? Hun starter i vuggestue om 2mdr og ville hvis muligt undgå at hun skal afsted og have en flaske til middag.
Men samtidig er jeg i tvivl om hun skal øges i flakser da hun om dagen fortsat har Meget forskellige lure..
Hvad vil du anbefale ud fra vores døgnrytme?
Hilsen herfra