Fast mad og flasker

15. november 2020

Alder:
7 mdr.

Fast mad og flasker

Hej Helen.

Jeg skriver til dig igen, i håb om at du kan dele lidt tanker med mig.

Vores datter er fortsat i stor udvikling, rejser sig og ad ting og os, kravler hurtigt, laver ballade, smiler og griner (:

Vores datter, som jeg har nævnt nogle gange, er småtspisende og har altid været det. Hun har formodet at følge gennemsnitskurven siden hun blev født, og det har hun også gjort efter hun er startet på grød og mere fast mad. Hun havde en periode hvor vi syntes der kom endnu mindre indenbords end hun plejer, og så er det småt, alligevel er hun steget på kurven.

Tit og ofte vil hun ikke have mellemmåltiderne, og som jeg har skrevet til dig i et andet brev tidligere, kaster hun op hvis hun bliver tilbudt for ofte, og dermed får mad for hyppigt selvom der kun kommer lidt ind.

Nu med tænderne på vej og en infektion hun har fået oveni (også beskrevet i et andet brev) har madindtaget, syntes vi, være endnu mindre. Her kan hun godt nøjes med at tage 2 skeer til eftermiddag, og så blive sur. Når hun gør det, spiser hun tit lidt ekstra aftensmad, men det er ikke altid. Nogen gange må jeg, for at få frokost i hende, smøre en madpakke til hende og jeg og gå en tur i naturen for at der kommer lidt ind. Her spiser hun tit og ofte et halvt stykke rugbrød og andre gange en ...

Annonce

... lille firkant. Jeg kan se hun nyder at vi gør noget der er anderledes.

Hun kan, hvis hun har spist meget eller mere end hun plejer til aftensmad, være pylret og svær at stille tilfreds når hun er færdig med at spise, men spiser hun lidt 7-10 skeer er hendes adfærd positivt, hun er glad, smilende, mere kontaktsøgende og mere aktiv.

Inden hun startede på grød og mos da hun var 4 mdr. spiste hun imellem 500-600 ml. modermælkserstatning, disse antal ml. får hun stadigvæk.

Som du har haft skrevet til mig, skal vi begynde at trappe ud af flasken formiddag, her har jeg holdt mig tilbage grundet tandfrembrudet og infektionen, så jeg er sikker på hun får noget hun kan vokse og tage på af.

Mit spørgsmål til dig er:

-Skal jeg tage det sådan, at vores datter ikke har brug for mere mad, selvom det jo ikke er meget der kommer ind? Hendes adfærd er vel vigtigst?

-Kan jeg med god samvittighed tage noget mere mælk fra hende, selvom hun har en svær periode med mad?

-Skal jeg stole på, at hun selv regulere hvor meget hun har brug for af mad, også når hun ikke får flasker mere?

Når hun får de samme antal ml. som inden grød og mos, er det så fordi hun ikke har plads i maven til fast mad?

Undskyld mit lange brev, jeg håber ikke det er forvirrende.

Med venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor