Vegetarisk kost til baby

22. juni 2020

Alder:
5 mdr.

Vegetarisk kost til baby

Hej Helen

Vi er i fuld gang med grød og grøntsagsmos til vores sultne 5 mdr dreng. Det går godt siden vi introducerede stille for 3 uger siden og er nu oppe på 2 måltider. Jeg supplerer stadig med amning efter begge måltider for at min produktion ikke svinder. Det har som tidligere skrevet været svært for mig at følge med og han får stadig 1-2 flasker MME (125mL) i døgnet (1 fast til aften og yderligere en om dagen hvis han stadig viser sig sulten efter jeg har ammet).

Både min kæreste og jeg er pseudovegetarer/ pescetarer/ fisketarer. Vi spiser mælkeprodukter, æg og ...

Annonce

... fisk, men ikke kød eller fjerkræ. Vi spiser meget varieret og mangler ikke noget.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst sikrer min søn den bedst mulige næring uden at skulle give ham kød, her tænker jeg tilstrækkeligt med jern og protein til en hastigt voksende lille fyr. Der er jo en del af de fødevarer vi voksne spiser en del af som ikke er babyvenlige... Bønner/kikærter/soyaprodukter og irriterende nok er flere af de jernholdige grønsager også nitrattunge. Har du erfaring med vegetarisk kost til babyer eller ved hvor jeg kan finde bedst viden om emnet?

Venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor