Brev:
Vegetarisk kost til baby
22. juni 2020
Alder:
5 mdr.
Vegetarisk kost til baby
Hej Helen
Vi er i fuld gang med grød og grøntsagsmos til vores sultne 5 mdr dreng. Det går godt siden vi introducerede stille for 3 uger siden og er nu oppe på 2 måltider. Jeg supplerer stadig med amning efter begge måltider for at min produktion ikke svinder. Det har som tidligere skrevet været svært for mig at følge med og han får stadig 1-2 flasker MME (125mL) i døgnet (1 fast til aften og yderligere en om dagen hvis han stadig viser sig sulten efter jeg har ammet).
Både min kæreste og jeg er pseudovegetarer/ pescetarer/ fisketarer. Vi spiser mælkeprodukter, æg og fisk, men ikke kød eller fjerkræ. Vi spiser meget varieret og mangler ikke noget.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst sikrer min søn den bedst mulige næring uden at skulle give ham kød, her tænker jeg tilstrækkeligt med jern og protein til en hastigt voksende lille fyr. Der er jo en del af de fødevarer vi voksne spiser en del af som ikke er babyvenlige... Bønner/kikærter/soyaprodukter og irriterende nok er flere af de jernholdige grønsager også nitrattunge. Har du erfaring med vegetarisk kost til babyer eller ved hvor jeg kan finde bedst viden om emnet?
Venlig hilsen
mig