Brev:
Hjælp til at spise
10. april 2020
Alder:
7 mdr.
Hjælp til at spise
Hej Helen
Jeg springer lige ud i det. Vi har på trods af at vi har fulgt dine råd i det sidste brev stadig store problemer med at få noget mad i vores datter på 7 måneder.
Hun har tabt sig 1,5sd på sin kurve og vi læner os nu op ad en indlæggelse efter påske.
Det føles som om vi har prøvet alt. Hun har fået grød, men vi må ikke made hende, så hun har selv skeen og det hele falder af inden det kommer i munden. Hun har fået fingermad, men smager kun på det en enkelt gang og nægter derefter at spise mere. Af og til kan vi få en klempose med frugt i hende, men hun afviser også dette tit.
Vi har forsøgt at sidde i højstol, på skødet og på gulvet mens vi spiser, men lige lidt hjælper det.
Hvis vi forsøger at komme noget mad i hende lukker hun munden i og drejer hovedet væk. Ofte ender det med at hun begynder at græde og vi må afslutte måltidet uden at have fået noget i hende.
Vores sundhedsplejerske har anbefalet mere fingermad, men det er faktisk kun blevet værre over de sidste 4 dage.
Det eneste lyspunkt er at hun nu vil tage imod MME på flaske, hvilket hun hidtil har nægtet. Det vil sige at alt hendes ernæring nu kommer fra MME, da jeg ikke har så meget mælk længere.
Jeg har tidligere skåret kraftigt ned på min amning for at få hende til at spise, men det har ikke hjulpet og hun udviser generelt ikke sulttegn i løbet af dagen.
Vi kører nu 3 måltider samt 2 mellemmåltider om dagen hvor hun selv får lov at styre ske og fingermad og lege med maden. Vi er holdt op med at rose hende når hun smager på ting for ikke at presse hende, og prøver at være måltidet hyggeligt, men det er svært med en baby der bare nægter at spise og ofte græder.
Normalt et hun en rigtig glad lille pige, der udvikler sig normalt, bortset fra det her med maden.
Hvad gør vi? Det føles som om vi har prøvet alt og vores nerver er temmelig tyndslidte. Vi føler vi har fulgt alle de almindelige råd med at sætte måltiderne i skema. Er der noget andet vi kan prøve af som vi ikke allerede har gjort? Ved du hvad vi kan forvente os af en indlæggelse på børneafdelingen, hvis det kommer dertil? Og hvor længe kan hun klare sig på MME?
Hilsen et par meget bekymrede forældre