Brev:
Mos og grød hitter ikke længere
9. april 2020
Alder:
9 mdr.
Mos og grød hitter ikke længere
Hej igen Helen
Jeg har et spørgsmål omkring mad.
Det drejer sig om maden. Hun har altid været glad for mad og har ikke været kræsen - det er gået ret nemt.
Jeg serverer smagsprøver i form af bolle, bondebrød, frugt og grønt og hun er meget interesseret. Det er selvfølgelig ikke helt nemt, mere kommer ud end ind og det er jo selvfølgelig heller ikke et måltid.
Men hun vil helst have det således, at hun selv finder vej ind i hendes mund, hvilket jo også er en udfordring, men det er jo vejen frem.
Hun har ingen tænder endnu, men kæben er sikkert stærk nok til at tygge.
Udfordringen er at grød og mos er blevet mindre og mindre tiltalende for hende. Hun vil kun selv og det kan man jo ikke med mos. Hun forstår ikke, at det skal på ske og gives.
Så det er på det sidste begyndt at udvikle sig til, at hun nægter, græder, men jo for søren også er mega sulten.
Hvad mon er bedst at gøre?
De sidste par dage, har vi så afbrudt måltidet og ventet og tænkt, at hun til sidst jo så vil tage imod mosen og nogle gange er det så også gået, men f.eks. i går aftes, blev hun altså så ulykkelig og vred. Jeg endte med at amme hende, har jeg aldrig gjort før, men hun var virkelig sulten og ville gerne ammes, hvilket hun overhovedet ikke er interesseret i om dagen mere, efter vi er startet på maden.
Så altså, selvom hun er 9 mdr i dag (7 1/2 mdr koorigeret), så er hun ikke helt den, der lige spiser en kvart bolle selv og hvad gør vi så? :-)
Vi har introducerrt hende til de her smoothies, nogle frugt andre frugt og grønt og andre igen med pasta eller kylling. Dem har hun lært at sidde med selv, men det lærer hende jo ikke at spise, dog tyer vi til dem i sidste ende, så vi ved, at hun får noget mad i maven.
Hilsen M