Brev:
Kræsen baby - 8 mdr.
17. november 2019
Alder:
8 mdr.
Kræsen baby - 8 mdr.
Hej Helen
Jeg har tidligere fået hjælp til samme problemstilling, og har fået udelukket om han skulle have sanseintegrationsudfordringer. En kraniosakralterapeut rettede op på ”noget” i hans gane.
Som du selv var inde på, har vi på fornemmelsen at han ikke er så stærk rent mundmotorisk, så vi gør lidt forskellige ting for at udfordre hans mund og finmotorik.
Inden måltider sidder han i 5 minutter med en tandbørste.
Til frokost giver vi ham pågen brød hapsere på lidt mindre end 1 x 1 cm, mens vi observerer. Han synes det er sjovt at putte dem i munden og lege med dem, og så ryger de ud igen. Få gange har de startet opkastningsrefleksen og han endte med at få dem slugt. Han får næsten altid et-eller-andet at lege med: banan, kiwi, blomme, melon, brød, udsmattede grønsager osv.
På det seneste har jeg nogle få gange givet ham noget af det til 8 mdr opblødt med lidt MME, bare for at se, om han kan. Den går SLET ikke.
Da han er tilbøjelig til at afvise maden, så har jeg opgivet at lave det selv, og giver ham i stedet færdigretter lavet til babyer. Selv det hélt linde afviser han, så derfor tror jeg, at det er smagen der ér afgørende. Det ender med, at vi laver 2 portioner mad ved hvert måltid: 1) Det han bør spise, som han afviser, og så 2) Én af sempers majsgrød/aftengrød/risgrød. Så blander vi en lillebitte smule af den afviste mad i grøden og øger blandingen efterhånden som hans måltid skrider frem.
Jeg prøver at introducere ham for noget nyt, og så holde fast i den samme i nogle dage, før jeg skifter.
Det er trættende, krævende og dyrt. Jeg er også bange for om jeg er ved at lære ham dårlige vaner?
Han vil gerne lege med skeen, og meget gerne få lov til at slå ned i grøden, men det er leg og kan ikke kombineres med at få mad i munden. Han er ikke dér, hvor han kan finde ud af at betjene bestik – heller ikke med hjælp for han bliver sur, hvis jeg forsøger at styre hans ske. De gange han godt gider at spise, så gider han også blive madet. Det er ligesom om han godt ved, at hvis det skal være effektivt, så er det mor/far, der skal gøre det.
Han har stadig udfordringer med at græde ved bøvser, skal bøvses af, og gylper stadig engang imellem.
Der er ikke forskel på om han sidder i højstol eller på os.
Til frokost og aftensmad forsøger vi at få timingen til at passe med, at vi alle spiser på samme tid. Dette har ingen mærkbar effekt, og han virker uinteresseret i at vi spiser.
Skal jeg bare fortsætte som jeg gør, eller bør jeg gøre noget anderledes?
Hilsen