Brev:
Mad og søvn - 6.5 mdr.
24. september 2019
Alder:
6 mdr.
Mad og søvn - 6.5 mdr.
Kære Helen
Efter at have læst og benyttet mange af de gode råd, du har givet andre forældre, er det blevet min egen tur til at spørge!
Theodor er 6,5 mdr., en dejlig glad dreng, der er blevet flaskefodret mere eller mindre fra dag 1 af.
Han har spist grød, siden han var 4 mdr., hvilket bare har fungeret super godt, nu vil vi så i gang med rugbrød, men vi oplever, at han ofte laver bræklyde, når han får brødet ind i munden. Han får bondebrød med smør og så leverpostej eller torskerogn, da jeg synes, konsistensen er god på de to produkter. Det virker ikke til, at det er fordi, han ikke kan lide det, for når han har slugt det, vil han gerne have mere, men oftest med lyden til følge, og jeg må indrømme, at det bliver sværere og sværere at holde roen, for jeg venter bare på, at det går i den gale hals.
Tænker du, jeg skal vente med rugbrøden, eller bare fortsætte som vi gør nu? Eller er der måske noget andet, vi kan/bør prøve?
Derudover har jeg lige et spørgsmål vedr. natten og mad. I starten sov han elendigt om dagen i sin barnevogn, maks 45 min., men nu er vi begyndt at lulle ham i søvn igen, selvom han vågner, og så kan han snildt tage 2-2,5 timer, han sov til gengæld virkelig godt om natten, vågnede kun 1 gang mellem kl. 4 og 5, men de sidste 14 dages tid er han begyndt vågne ved midnatstid for at få en flaske, han spiser ca. 90 ml. og igen omkring kl. 4:30- 5, hvor han så gerne vil op, men han er så smadret, så ca. en time/halvanden senere lægger vi ham ud i barnevognen, hvor han så tager 1 time mere.
Prøver vi at holde ham i sengen bliver han vred og ked af det og basker med arme og ben, og han er så et stort smil, når vi tager ham op, selvom han er så træt, og det er egentlig ikke fordi, han er sulten, når han vågner, for oftest vil han ikke drikke mere end maks. 50 ml., når vi prøver at give ham den.
Jeg undrer mig meget over, han nu vågner så meget om natten - og så tidligt, når han nu får fast føde 3 gange i løbet af dagen og ca. 4 flasker med 100 ml. i hver; han har aldrig været den store mælkedrikker.
Vi prøver virkelig at få tilrettelagt dagens lure, så han skal sove til natten ved 19:30-20 tiden, men vi kan simpelthen ikke holde ham vågen til længere end senest kl. 19. Hvad pokker skal vi gøre? For det er så hårdt at se på, han er så træt indtil, han får sovet "igennem" i sin middagslur.
De bedste hilsner
Pernille