Brev:
Mælk i maden og vegetarer
14. april 2019
Alder:
6 mdr.
Mælk i maden og vegetarer
Kære Helen,
Endnu engang tak for de mange gange du har hjulpet os, det skrider godt frem ad med vores datter :)
For et par uger siden er vi begyndt med fast kost, og i den forbindelse købte vi også din bog "Børn og Mad". Det går generelt rigtig godt og vores datter spiser godt igennem af de retter som vi laver til hende. Vi følger nogenlunde din dagsplan for 6 måneder for tiden. Vi har undret os over hvorfor det er beskrevet at der skal blandes modermælk eller erstatningspulver i maden (vi er bekendt med at du følger sundhedsstyrelsens anbefalinger, hvilket vi selvfølgelig godt forstår). Specielt fordi at efter hvert fast måltid bliver vores datter ammet. Derfor tænker vi; er det ikke nok at hun får modermælk efter hun har spist, det bliver vel blandet sammen nede i maven?
Vi som forældre er stoppet for et par år siden med at spise komælksprodukter og har efterfølgende kunnet mærke en betydelig positiv forbedring for vores generelle sundhed og velvaere, og derfor har vi ikke specielt lyst til at vores datter skal have det i form af modermaelskerstatning. Eller at hun noedvendigvis skal indtage det i de store maengder som boern over 1 aar normalt goer i Danmark. Vi har en del venner som er vegetarer eller pescetarer som os selv og som heller ikke bruger maelk til dem og deres boern, og raader os til at kigge paa hende og hendes generelle trivsel fremfor slavisk at foelge opskrifter og officielle raad. Naar det er sagt er vi naturligvist stadig groenne nye foraelkdre og vil gerne goere ting helt rigtigt:)
Vi ønsker selvfølgelig ikke at nægte vores datter erstatningsmælk i maden hvis det er strengt nødvendigt (vi er ikke fanatiske), specielt ikke hvis hun kommer til at mangle det i sin ernaering.
Vi ser frem til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Jakob