Mælk i maden og vegetarer

14. april 2019

Alder:
6 mdr.

Mælk i maden og vegetarer

Kære Helen,

Endnu engang tak for de mange gange du har hjulpet os, det skrider godt frem ad med vores datter :)

For et par uger siden er vi begyndt med fast kost, og i den forbindelse købte vi også din bog "Børn og Mad". Det går generelt rigtig godt og vores datter spiser godt igennem af de retter som vi laver til hende. Vi følger nogenlunde din dagsplan for 6 måneder for tiden. Vi har undret os over hvorfor det er beskrevet at der skal blandes modermælk eller erstatningspulver i maden (vi er bekendt med at du følger sundhedsstyrelsens anbefalinger, hvilket vi selvfølgelig godt forstår). Specielt fordi at efter hvert fast måltid bliver vores datter ammet. Derfor tænker vi; er det ikke nok at hun får modermælk efter hun har spist, det bliver vel blandet sammen nede i maven?

Vi som forældre er stoppet for et par år siden med at spise komælksprodukter og har efterfølgende ...

Annonce

... kunnet mærke en betydelig positiv forbedring for vores generelle sundhed og velvaere, og derfor har vi ikke specielt lyst til at vores datter skal have det i form af modermaelskerstatning. Eller at hun noedvendigvis skal indtage det i de store maengder som boern over 1 aar normalt goer i Danmark. Vi har en del venner som er vegetarer eller pescetarer som os selv og som heller ikke bruger maelk til dem og deres boern, og raader os til at kigge paa hende og hendes generelle trivsel fremfor slavisk at foelge opskrifter og officielle raad. Naar det er sagt er vi naturligvist stadig groenne nye foraelkdre og vil gerne goere ting helt rigtigt:)

Vi ønsker selvfølgelig ikke at nægte vores datter erstatningsmælk i maden hvis det er strengt nødvendigt (vi er ikke fanatiske), specielt ikke hvis hun kommer til at mangle det i sin ernaering.

Vi ser frem til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
Jakob

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder