Mad og amninger

20. december 2018

Alder:
7 mdr.

Mad og amninger

Kære Helen

Mange tak for dine sidste svar. Vi har nu arbejdet på at afkorte nattesøvnen lidt, så han nærmere sover 11 timer om natten og derudover sover en 3. lur om dagen, så han først skal puttes omkring 19.30. Det fungerer godt, og vores søn lader til at have fået lidt mere overskud om dagen. Så mange tak for det!

Nu skriver jeg til dig angående mad. Vores søn er ekstremt glad for mad og spiser med glæde alt. Han er også en stor dreng på lige knap 7 mdr og 10,4 kg. Han er dog også lang (ca. 74 cm). Som jeg skrev til dig sidst, så sover vores søn fra han bliver puttet indtil et sted mellem kl. 3 og 6, før han efterspørger mad. Det er sjældent meget tydeligt, at han er sulten, men jeg hører det typisk ved små lyde eller uro og vurderer, at det er tid. Når han bliver ammet falder han til ro.

De sidste par dage har det først været omkring kl. 6, at han bliver ammet, og jeg tror i virkeligheden, at det er mig, der vurderer, at han bør være sulten. Det skal siges, at jeg vågner hver gang, han siger det mindste, så det kan næsten ikke være fordi, at jeg overhører hans signaler. Hvilket jeg næsten ville ønske jeg var bedre til nogle gange ;)

Vi starter så dagen med en hyggeamning kl. ca. 6 og står derefter op. Han er meget vågen og frisk på det tidspunkt, og det er klar hans bedste tidspunkt på dagen :) Så her leger vi og hygger indtil omkring kl. 7.30, hvor han får grød. Omring en halv time efter begynder han at sige mam-mam og brokke sig, og jeg giver ham så frugt (mos+i hånden). Efter en halv time mere, hvor jeg har planer om at lægge ham begynder han ...

Annonce

... meget insisterende på mam-mam igen, indtil han tilbydes brystet. Her spiser han ivrigt. Han lægges til lur. Normalt giver jeg ham så frokost ca. en time efter, at han er vågnet, men igen begynder han på mam-mam, og jeg giver ham så frokost det tidligere. Allerede en halv time efter begynder han igen på mam-mam, så det ender med, at jeg ammer ham af to omgang inden middagslur. Det samme gælder om eftermiddagen, hvor han også spiser ivrigt af frugt OG ammes. Dernæst aftensmad og amning.

Det lader til, at han er blevet meget tydelig omkring, hvornår han er sulten, men jeg kan næsten ikke forstå, at det er det. Men han stopper jo, når han får mad? Men kan han virkelig være så sulten igen efter en halv times tid? Det er meget intenst hans mam-mam, og han småklynker ofte imens. Når han får mad, stopper han med det samme. Er det naturligt nok med den sult om dagen, når han nu ikke spiser om natten? Jeg frygter lidt at skulle til at skære i amningerne til de fire, for som det er nu, lader det til, at han både har behov for frugt OG amning.

Hvordan sikrer jeg, at han får det, han efterspørger? Lige nu forsøger jeg virkelig at holde mængden af skemad nede til max 1,5 dl, så det ikke går ud over ammingerne. Jeg har endnu ikke prøvet, at han selv siger fra over for mad. Jeg stopper typisk, når jeg fornemmer, at interessen er dalende og andre ting tager opmærksomheden, men at lukke munden for skeen eller lignende, har jeg aldrig oplevet. Skal jeg være så styrende ift. mængden?

Håber du kan give mig nogle gode råd ift. ovenstående.
På forhånd tak!

De bedste hilsner
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet