Brev:
Mad og amninger
20. december 2018
Alder:
7 mdr.
Mad og amninger
Kære Helen
Mange tak for dine sidste svar. Vi har nu arbejdet på at afkorte nattesøvnen lidt, så han nærmere sover 11 timer om natten og derudover sover en 3. lur om dagen, så han først skal puttes omkring 19.30. Det fungerer godt, og vores søn lader til at have fået lidt mere overskud om dagen. Så mange tak for det!
Nu skriver jeg til dig angående mad. Vores søn er ekstremt glad for mad og spiser med glæde alt. Han er også en stor dreng på lige knap 7 mdr og 10,4 kg. Han er dog også lang (ca. 74 cm). Som jeg skrev til dig sidst, så sover vores søn fra han bliver puttet indtil et sted mellem kl. 3 og 6, før han efterspørger mad. Det er sjældent meget tydeligt, at han er sulten, men jeg hører det typisk ved små lyde eller uro og vurderer, at det er tid. Når han bliver ammet falder han til ro.
De sidste par dage har det først været omkring kl. 6, at han bliver ammet, og jeg tror i virkeligheden, at det er mig, der vurderer, at han bør være sulten. Det skal siges, at jeg vågner hver gang, han siger det mindste, så det kan næsten ikke være fordi, at jeg overhører hans signaler. Hvilket jeg næsten ville ønske jeg var bedre til nogle gange ;)
Vi starter så dagen med en hyggeamning kl. ca. 6 og står derefter op. Han er meget vågen og frisk på det tidspunkt, og det er klar hans bedste tidspunkt på dagen :) Så her leger vi og hygger indtil omkring kl. 7.30, hvor han får grød. Omring en halv time efter begynder han at sige mam-mam og brokke sig, og jeg giver ham så frugt (mos+i hånden). Efter en halv time mere, hvor jeg har planer om at lægge ham begynder han meget insisterende på mam-mam igen, indtil han tilbydes brystet. Her spiser han ivrigt. Han lægges til lur. Normalt giver jeg ham så frokost ca. en time efter, at han er vågnet, men igen begynder han på mam-mam, og jeg giver ham så frokost det tidligere. Allerede en halv time efter begynder han igen på mam-mam, så det ender med, at jeg ammer ham af to omgang inden middagslur. Det samme gælder om eftermiddagen, hvor han også spiser ivrigt af frugt OG ammes. Dernæst aftensmad og amning.
Det lader til, at han er blevet meget tydelig omkring, hvornår han er sulten, men jeg kan næsten ikke forstå, at det er det. Men han stopper jo, når han får mad? Men kan han virkelig være så sulten igen efter en halv times tid? Det er meget intenst hans mam-mam, og han småklynker ofte imens. Når han får mad, stopper han med det samme. Er det naturligt nok med den sult om dagen, når han nu ikke spiser om natten? Jeg frygter lidt at skulle til at skære i amningerne til de fire, for som det er nu, lader det til, at han både har behov for frugt OG amning.
Hvordan sikrer jeg, at han får det, han efterspørger? Lige nu forsøger jeg virkelig at holde mængden af skemad nede til max 1,5 dl, så det ikke går ud over ammingerne. Jeg har endnu ikke prøvet, at han selv siger fra over for mad. Jeg stopper typisk, når jeg fornemmer, at interessen er dalende og andre ting tager opmærksomheden, men at lukke munden for skeen eller lignende, har jeg aldrig oplevet. Skal jeg være så styrende ift. mængden?
Håber du kan give mig nogle gode råd ift. ovenstående.
På forhånd tak!
De bedste hilsner
Sarah