Fra 5 til 3 flasker i døgnet

11. juni 2018

Alder:
7 mdr.

Fra 5 til 3 flasker i døgnet

Hej Helen

Først og fremmest tusind tak for en super god hjemmeside - har fået en masse hjælp fra de spørgsmål og svar andre allerede har stillet herinde. Jeg har også hentet gode råd fra dine bøger.

Nu er det så blevet min tur til at spørge lidt :)

Jeg er pludselig blevet i tvivl om antallet af flasker. Det kommer sig af at jeg for ca. 2-3 uger siden fjernede flasken inden formiddagsluren, som jeg har læst at du anbefaler andre at gøre omkring 7 månedersalderen. Det gik egentlig fint nok og han falder fint i søvn uden flasken.
MEN nærmest på samme tidspunkt begyndte han at sove enten en ret lang formiddags- eller middagslur på ca 2-3 timer. Det har gjort at hele rytmen er blevet skubbet så han vågner noget senere af middagsluren end han før har gjort.
Pludselig har han ikke længere brug for powernappen (dog stadig nogle dage) og så får han ikke den flaske han før plejede at få inden powernappen. Han vågner også meget sjældent sent aften for at få en flaske.

Nu til problemet - det gør jo at han er gået fra 5 til 3 flasker dagligt og det var jo ikke helt meningen :/

Her er lige et overblik over ...

Annonce

... vores rytme:

kl. 5/6 - flaske og sover som regel lidt videre

kl. 7 - dagen starter og han får havregrød med frugtmos hvilket som regel er et hit.

kl. 9 - bliver puttet til formiddagslur uden flaske. Sover som regel 1,5 time (nogle gange 2-3 timer, hvis han bytter rundt på formiddag og middagslur)

kl. ca. 10.30 - vågner og får herefter noget i hånden at gumle på og grøntsagsmos med kød.

kl. 13/14 - Bliver puttet til middagslur og får en flaske. Sover som regel 2-3 timer

kl. 15/16 - Vågner og får noget i hånden at gumle på og grød med frugtmos. Springer som regel powernappen over. Nogle gange vågner han dog så sent at det er ved at være tid til aftensmad!

kl. 17.30-18 - Aftensmad - grøntsagsmos med kød.

kl. 19/20 - får en flaske og bliver puttet til nat.

Vågner som sagt sjældent for at få en flaske inden midnat.

Mit spørgsmål går så på - er det ok at han kun får 3 flasker? Er kommet meget i tvivl om han så får væske nok? Han er god til at drikke vand til måltiderne, men er ikke sikker på at det matcher samme mængde som en flaske.

På forhånd tak,

Med venlig hilsen

Den usikre mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg