Brev:
Fra 5 til 3 flasker i døgnet
11. juni 2018
Alder:
7 mdr.
Fra 5 til 3 flasker i døgnet
Hej Helen
Først og fremmest tusind tak for en super god hjemmeside - har fået en masse hjælp fra de spørgsmål og svar andre allerede har stillet herinde. Jeg har også hentet gode råd fra dine bøger.
Nu er det så blevet min tur til at spørge lidt :)
Jeg er pludselig blevet i tvivl om antallet af flasker. Det kommer sig af at jeg for ca. 2-3 uger siden fjernede flasken inden formiddagsluren, som jeg har læst at du anbefaler andre at gøre omkring 7 månedersalderen. Det gik egentlig fint nok og han falder fint i søvn uden flasken.
MEN nærmest på samme tidspunkt begyndte han at sove enten en ret lang formiddags- eller middagslur på ca 2-3 timer. Det har gjort at hele rytmen er blevet skubbet så han vågner noget senere af middagsluren end han før har gjort.
Pludselig har han ikke længere brug for powernappen (dog stadig nogle dage) og så får han ikke den flaske han før plejede at få inden powernappen. Han vågner også meget sjældent sent aften for at få en flaske.
Nu til problemet - det gør jo at han er gået fra 5 til 3 flasker dagligt og det var jo ikke helt meningen :/
Her er lige et overblik over vores rytme:
kl. 5/6 - flaske og sover som regel lidt videre
kl. 7 - dagen starter og han får havregrød med frugtmos hvilket som regel er et hit.
kl. 9 - bliver puttet til formiddagslur uden flaske. Sover som regel 1,5 time (nogle gange 2-3 timer, hvis han bytter rundt på formiddag og middagslur)
kl. ca. 10.30 - vågner og får herefter noget i hånden at gumle på og grøntsagsmos med kød.
kl. 13/14 - Bliver puttet til middagslur og får en flaske. Sover som regel 2-3 timer
kl. 15/16 - Vågner og får noget i hånden at gumle på og grød med frugtmos. Springer som regel powernappen over. Nogle gange vågner han dog så sent at det er ved at være tid til aftensmad!
kl. 17.30-18 - Aftensmad - grøntsagsmos med kød.
kl. 19/20 - får en flaske og bliver puttet til nat.
Vågner som sagt sjældent for at få en flaske inden midnat.
Mit spørgsmål går så på - er det ok at han kun får 3 flasker? Er kommet meget i tvivl om han så får væske nok? Han er god til at drikke vand til måltiderne, men er ikke sikker på at det matcher samme mængde som en flaske.
På forhånd tak,
Med venlig hilsen
Den usikre mor :)