Brev:
Barn nr. 2 og mad
14. maj 2018
Alder:
6 mdr.
Barn nr. 2 og mad
Hej Helen
Jeg skriver til dig da jeg er meget forvirret om jeg nu gør det rigtige. Det er egentligt lidt fjollet, da det er mit andet barn, og jeg generelt netop har styr på alt fordi jeg jo har prøvet det før. Selvom jeg med mit første barn ikke havde problemer med at finde ud af hvordan jeg skulle gøre med opstart af mad, så er det som om at jeg er mere forvirret og bange for at gøre det rigtige denne gang.
Min søn blev 6 mdr den 8 maj, og har ikke rigtig introduceret ham for grød, da jeg vil køre BLW metoden. Har så alligevel prøvet at give ham grød, men intet virker og han gider ikke at spise. Jeg skifter hele tiden mening mellem BLW og at lave grød. Grunden til jeg ikke orker grød, er at jeg har en datter på snart 3, og det er ret uoverskueligt for mig at skulle stå og lave alt muligt grød hele tiden.
Hvis vi nu går ud fra at jeg kører BLW metoden, hvordan gør jeg det så bedst? Lige meget hvilket mad der ligger foran ham , så gør han intet forsøg på at tage det i munden, hvertfald ikke meget, med mindre det er legetøj, så elsker han at bide i det. Hvad gør jeg og hvor ofte? Morgenmad får han grød som os andre, og det rører han ikke. Prøver at give ham det samme som os andre til frokost og aftensmad, men det er ikke altid vi får noget han kan lide, hvad gør jeg så? og hvad med mellem måltiderne?
Jeg er med på at med BLW skal de ike være sultne når de sidder med maden, så han får flaske, og er med på at de ikke spiser meget de første mange gange, da de lige skal lære teknikken, men det er frustrerende at der intet sker, især fordi jeg er meget træt af at skulle op om natten og give flaske.
Hvordan vil scenariet se ud hvis jeg nu starter på grød? Helt konkret plan for hvor ofte og hvad han skal have?
Hans rytme ser nogen lunde sådan ud:
05-05:30 står op
07:00 puttes igen med flaske
09:00 vågner
11:00-11:30 puttes med flaske til middagslur på samme tid om søsteren, da vi lige spiser frokost først.
13:00-13:30 vågner
15:00-15:30 puttes til eftermiddagslur med flaske
16:00 vågner
18:30 puttes til aften med flaske
22:00 får flaske
03:00 flaske
Jeg husker fra min datter at hun sov bedre så snart hun fik mad, men hun var også god til at spise grød. Jeg er med på at piger er mere fremme i udviklingen end drenge, og det måske er derfor at han ikke er på samme niveau motorisk som hun var da hun var 6 mdr, men jeg er ærlig talt forvirret over hvad jeg skal gøre. Grød vil han bare ikke, han synker det ikke og virker ikke interesseret. Dog er det så tydelig at se at han er interesseret i når vi spiser og han kigger meget på maden. Almindelig mad gider han heller ikke. Han er heller ikke god til at sidde, selvom de ofte først sidder selv senere.
I forhold til grød, hvad gør jeg hvis jeg nu er på farten en her dag og vi ikke er ved en cafe? Hvordan varmer eller tilbereder jeg så en grød til ham?
Hvad med kød og andre vigtige ting?
Beklager at jeg virker ret stresset og forvirret, det er ret overraskende, når jeg jo har prøvet det før.
Har læst det ikke anbefales at starte med mad senere end 6 mdr, så det er nok derfor jeg er lidt frustreret. Jeg prøver at finde den metode der passer ham bedst, og det er ikke nødvendigvis den der passer mig bedst. Det er bare vigtigt at han begynder at spise, og så må det være den metode hvor der kommer mest mad ind.
Håber du kan komme med en konkret plan på hvordan en dag an se ud med henholdsvis grød og BLW.
På forhånd mange tak for svar.