Skemad, mængder & maven

4. februar 2018

Alder:
7 mdr.

Skemad, mængder & maven

Hej Helen

Stort tak for dit svar og dine råd.
Din dagsplan har allerede hjulpet, og hun er igen begyndt at tage flasken omkring kl 23. Vi arbejder med at lære hende at falde i søvn selv, og det går (langsomt) fremad.

Hun får nu flaske kl 5/6 om morgenen, kl 13:30 i forbindelse med putning til middagslur, kl 19:30 i forbindelse med putning til natten og kl 23 som drømmemåltid. Hun tager dog konsekevent kun mellem 550-650 ml MME i døgnet. Hun har dog rigeligt med våde bleer og vejer som sagt det hun skal (og har aldrig været den store spiser).

I løbet af dagen får hun i alt 2dl grød (fordelt på to gange, fx havre, boghvede eller øllebrød), frugtmos ca 0,5dl om dagen (fordelt på to gange) og ca 1,5dl kød/fisk/grøntsager (fordelt på to gange inkl. mad i hånden). Hun drikker samlet omkring 1-1,5dl vand. Jeg tilbereder altid grød med MME pulver også. Hun bliver 7 måneder den 10. februar.

Nogle nye ...

Annonce

... og opfølgende spørgsmål er dukket op:

1. Når hun får flasken i sengen (vi har lagt en lille pude under hovedenden af hendes madras), er det så OK, at hun ikke bøvser?

2. De sidste par aftener er hun vågnet af sig selv kl 23, inden vi har nået at give hende drømmemåltidet, og det har resulteret i at hun er meget vågen og frisk, og vi er alle vågne fra 23-00.30. Har du et godt råd her?

3. Når hun får mad i hånden (fx blød avokado, kartoffelbåd fra ovnen mv.), så lykkes det hende altid at gumle et stort stykke af, som vi (lettere stresset) må fiske ud af munden på hende. Har du nogle gode råd til, hvad vi kan give hende, som hun ikke kan få galt i halsen?

4. Hvilke madvarer ud over sveskemos og grød (og rigeligt med væske) er godt til at få gang i/ holde gang i maven? Hun er ikke som sådan forstoppet, men det er heller ikke nemt for hende.

5. Giver vi hende nok frugtmos?

På forhånd tak igen!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39