Hjælp til skemad og nedtrapning af amning, småtspisende barn

30. oktober 2017

Alder:
7 mdr.

Hjælp til skemad og nedtrapning af amning, småtspisende barn

Hej Helen!

Jeg har både læst din bog om mad og dine svar i brevkassen, men føler alligevel at jeg har brug for konkrete råd fra dig i vores situation.

Min datter blev født 2 uger over termin med fin fødselvægt på 3960 g, sund og rask, jeg fuldammede hende, men lige fra den første måned har det været svært for hende at tage meget på i vægt, ja,hun har aldrig været særlig grådig når det gælder mad. Min sp foreslog at supplere med mme på flaske for at øge hendes vægt, men hun havde afvist flasken fuldstændigt og brugte heller ikke sut. Hun gav sjældent udtryk for sult, spiste hver 3 time, var altid glad og aktiv,sov fint om natten og voksede og udviklede sig fint motorisk, hvorfor jeg blev ved med at fuldamme hende så godt jeg kunne ca. 7-8 gange daglig. Hun tog på i vægt lidt langsommere end normen, men nok til holde kurven på gennemsnittet.

Det har dog altid været min store bekymring om hun fik mad nok og hvor meget hun tog på i vægt, og derfor var amningen heller ikke så afslappet for mig, selv om det gik faktisk fint og jeg havde mælk nok. Det med vægten har altid luret i baghovedet...

Hun er nu 7 mdr, er 71 cm lang og vejede 7300 g ved sidste vejning. Hun har aldrig været syg, meget aktiv (sidder aldrig stille) og er foran i motorisk udvikling.Har 4 tænder. Glad og smilende.

Vi startede med skemad som 4,5 mdr efter sp.'s råd, bare som små smagsprøver. Hun har ikke været særlig interesseret i skemad frem til 5,5 mdr, hvor hun kunne spise 20 ml ad gangen. I perioder hvor nye tænder brød frem, har hun dog været meget afvisende for skemad til min store frustration. Selv nu kan hun spise højst 1 dl af grød eller mos, men oftest spiser hun mindre portioner på kun 1/2 dl eller 1/3 ad gangen. Hun vil gerne selv sidde med maden og tager skeen fra mig, men desværre ryger det ikke så meget i maven.

I starten af måltid drejer hun ofte hovedet væk, men efter have smagt på maden hun godt spise lidt bedre, men hun må ...

Annonce

... nødes til at spise hver eneste ske. Især om morgenen har hun dårlig appetit. Dette er så opslidende og frustrerende for mig.

Efter introduktion af skemad, især grøntsager, har hun også haft mavesmerter og natten med mange prutter med afbrudt søvn. Hun har dog fin afføring x 2 dagligt. Derfor har jeg været tilbageholdende med at give grøntsager x 2 dagligt.

Idet hun spiser så små portioner og ammer også ofte lidt ad gangen, har jeg haft det svært at nedtrappe amningen og ammer hende fortsat rigtig meget, selv om jeg forstår at det optager pladsen for andet mad, her spiller min bekymring for hendes vægt ind. Ofte efterammer jeg hende hvis hun har spist en lille portion mad (under 1/2 dl)
Jeg giver hende mme i kop til måltider og tilsætter ekstra fedtstof i hvert måltid for øge hendes kalorieindtag.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal bryde denne cirkel med amning og for lidt skemad.

Her vores dagsplan som det ser ud nu:

kl. 5 - amning
kl 7.30 -morgenmad (forskellige typer grød med lidt frugt i 1/2 dl + mme i kop (40 ml)
kl. 9 -mellemmåltid (tilbyder enten samme grød, eller frugtmos + mme af kop)
Ammer hende i søvn til formiddagslur (kl. 9.30-12)
kl. 12.30-13.00 - frokost (grøntsagsmos med fisk eller kød (3/4 til 1 dl)+ mme af kop)
kl. 14 ammer hende før middagslur (kl. 14.00 - 16.00)
kl. 16 mellemmåltid (lidt grød eller avocadomos + mme af kop)
kl. 18 aftensmad (enten blendet familiens aftensmad eller portion grød(spiser højst 1/3 dl)
kl. 19.30 ammes i søvn
kl. 23 -00: amning
kl. 03 amning.

Beklager for et rigtig langt brev, jeg ville dog give dig et godt billede af situationer for at du kan hjælpe os bedst muligt.

Mine spørgsmål er: Hvordan sikrer jeg at hun indtager nok mad, hvis hun spiser så små portioner ad gangen?

Skal hun efterammes efter et måltid hvis hun bare spiser par skefulde pr. gang?
Hvordan kan jeg nedtrappe til lidt færre amninger og hun fortsat tager på i vægt?

Med venlig hilsen
A.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder