Grønsager og klumper

9. oktober 2017

Alder:
6 mdr.

Grønsager og klumper

Hej Helen

Vi har lidt udfordringer med min datters madindtag.

Hun får 3 hovedmåltider og 1-2 mellemmåltider samt det mælk hun skal bruge. Hun elsker alt frugtmos lige meget hvilken type frugt det er lavet på. Og hun kan rigtig godt lide alle de cremede typer starter-grød såsom majs, ris, hirse, fuldkornsgrød osv ( både dem man selv laver og dem fra færdigpakke.

Problemet er opstået efter hun er blevet 6 mdr og grønsagsmos og havregrød er introduceret. Hun er ikke pjattet med det... hun tager måske 5-7 små skeer grønsagsmos (helst pastinak/persillerod og andre med meget smag og med en smule fintblendet kød/fisk i) og så lukker hun i og ...

Annonce

... vil ikke have mere overhovedet. Heller ikke selvom vi putter frugt på som topping. Og hvis der er bitte små klumper i (dvs det ikke er fuldstændig blendet) så vil hun slet ikke have det. Af samme grund er havregrød og øllebrød også no-go da der jo er lidt struktur og små klumper i.

Hvad kan vi gøre herfra? Hvordan får vi hende til at acceptere grønsager og mad med klumper?

Vi tilbyder hende løbende små bider af vores egen mad og det vil hun meget gerne smage på (også relativt kraftige smage). Desuden bagte vi fladbrød i weekenden hvor hun fik lagt småbidder foran sig af det hvide, bløde brød og de røg lige så fint ned. ..

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder