Brev:
Spisetid - for tidligt til familien
3. august 2017
Alder:
8 mdr.
Spisetid - for tidligt til familien
Hej Helen,
Vores søn går meget tidligt kold om aftenen og sover ofte (som idag) allerede kl. 18. Det gør det svært for os at få det til at hænge sammen med at spise sammen med ham da han allerede spiser sin aftensmad kl 17-17.30.
Er det muligt at ændre på hans spisetider uden det påvirker søvnen alt for meget. Hans døgnrytme er rigtig fin, vi ville dog ønske han gik lidt senere i seng, men han kan simplethen ikke holde sig vågen.
Han vågner typisk mellem 6-7 (han bliver forsøgt puttet til kl. 7, derefter står vi op), sover formiddags- og eftermiddagslur som begge varer mellem 30 min og 2 timer. Han er cirka vågen i 3 timer ad gangen - inden formiddag får han et mellemmåltid og inden eftermiddag en flaske. Han bliver sulten omkring kl 17-17.30 og derefter i seng til nat omkring kl 18-19.
Vi forsøger at strække tiden så han først skal i seng kl 19, men nogle dage hvor han får sovet en for kort lur bliver han tidligere træt og har brug for at komme tidligt i seng.
Hvordan flytter vi hans måltider, og vil det påvirke hans søvn og dermed hvornår han vågner om morgnen? Han skal snart starte i vuggestue derfor passer hans morgen fint med at han vågner mellem 6 og 7 (det vil være ok det var lidt tættere på 7 end 6, som det typisk er idag, men på den anden side får vi travlt hvis han først vågner kl 7).
Alternativt har vi snakket om at spise en rugbrød/knækbrød sammen med vores søn, for at spise sammen som familie - også spise vores aftensmad senere når han er gået i seng.
Det skal lige siges at vi godt ville kunne få det til at fungere hvis det var 17.30, vores problem er at det idag er lige på kanten. Hvis vi hverdag først servere kl 17.30 risikere vi gråd og frustration.
Derfor lige et afsluttende spørgsmål... Hvor vigtige er faste måltider?
Håber du kan hjælpe med lidt gode råd.