Brev:
4 mdr og store søvnproblemer
30. maj 2024
Alder:
4 mdr.
4 mdr og store søvnproblemer
Kære Helen
Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god rådgivning og vejledning. Beklager på forhånd den meget lange besked, men synes der er mange detaljer, der er nødvendige for at du kan vurdere vores situation, og det er svært at udelade noget, da det hele jo kan have betydning. Jeg er simpelthen ved at gå i spåner over bekymringer for min lille søn, der er knap 4 måneder.
I løbet af de sidste 2-3 uger er hans søvnkvalitet- og mængde forringet dag for dag. Han har aldrig været den store sover, bort set fra den første måned af sit liv, hvor han ikke tog nok på og vi var nødt til at vække ham for at spise. Vi havde en kamp med at få amningen til at fungere og smide den supplerende flaske, men det lykkedes, så han nu i ca. 2 mdr. er blevet fuldammet og har taget på som han skal.
Frem til start april husker jeg ikke, hvor meget han sov om dagen. Dengang kunne jeg slet ikke lægge ham fra mig for at sove og tænkte heller ikke over aktivt at skulle få ham til at sove - han faldt bare i søvn på mig indimellem og især efter amning.
Fra ca. start april begyndte jeg at kunne se, når han var træt om formiddagen - jeg tog ham så ned på puslebordet, sang en sang, gav ham tøj på, han blev døsig, faldt i søvn på mig indenfor 5 min, jeg lagde ham i barnevognen, og så sov han 1,5-3 timer. Ofte lykkedes det også om eftermiddagen og evt. sidst på dagen, så han sammenlagt sov 4-5 timer om dagen. Hans vågne perioder varede mellem 2 og 4 timer. Om natten sov han 7-8 timer opdelt af 2 amninger. Der kunne godt gå 1,5 time med amning, da han har døjet med refluks og skal holdes oprejst efter han spiser. Synes det er bedre i dag, men er faktisk lidt i tvivl om det har noget at sige. Ved bare ikke, hvorfor det pludselig skulle gøre søvnen værre. Han har det fint, når han er vågen og ligger ned. Han ligger dog mest på maven, bort set fra puslebordet, hvor han godt nok fægter med arme og ben. Men går ud fra, at det er normalt?
For 2-3 uger siden ændrede de lange dagslure sig hurtigt til max at vare 30-45 min. Stadig 2-3 gange om dagen, men sværere at få ham til at sove. Så blev det til færre lure om dagen, og nu kan vi næsten ikke få ham til at sove overhovedet. Han bliver aldrig sådan døsig, og hvis man lægger ham efter et par timers vågentid, kigger han bare uforstående med store øjne og falder aldrig i søvn. Heller ikke på tur med barnevognen.
Jeg kan nogle gange få ham til at sove, hvis han bliver ammet og er meget træt - så skal jeg gå rundt med ham i 15-30 min. før han falder i søvn på mig. Hvis jeg bare lader ham blive på mig, vågner han efter 10-20 min, og hvis jeg lægger ham fra mig, vågner han med det samme eller efter 5 min. Lysvågen. Det hjælper ikke at vugge ham, synge, lægge en hånd på ham eller noget. Men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor han vågner, når jeg har ham i favnen og han tydeligvis er faldet helt i søvn og er meget træt.
Vi kan slet ikke lægge ham til at sove nogen steder, hvis han stadig er vågen eller døsig (hvilket han sjældent er), selvom han tydeligvis er meget træt med helt røde øjne. Hverken hans seng, vugge med motor eller barnevognen. I starten er han lidt ligeglad, men så bliver han mere og mere urolig og sparker og basker med armene indtil han græder og til sidst skriger helt panisk og skal tages op. Jo mere han er ved at falde i søvn, jo mere panisk bliver han.
Om natten sover han lidt bedre, men det er nu for det meste kun 2 lure på hver 2,5-4 timer opdelt af 1 amning, og så kan han ikke sove mere. Det er typisk mellem kl. 5 og 6 han så skal op. Han bliver ammet om aftenen i sengen, og jeg er nu nødt til at skifte bryst flere gange indtil han er træt nok til at falde i søvn på mig bagefter. Så bliver han lagt og kan sove nogenlunde roligt i noget tid. Men for det meste ligger han flere gange i løbet af natten og spræller med arme og ben og ender nede i bunden af sengen. Han skal ofte hjælpes videre i søvnen om natten også, så ved ikke om det er god søvn han får. Det er først, når han tydeligt er helt vågen og utilfreds, at jeg tager ham op og ammer ham. Om natten vågner han aldrig skrigende eller grædende. Jeg varierer mellem at give ham et eller begge bryster om natten afhængigt af om han kan sove videre. Sidder altid med ham mindst 15 min., så maven kan falde til ro og han kan falde i søvn inden jeg lægger ham igen.
Indtil for et par dage siden virkede han egentlig ikke mærket af den manglende søvn og var meget glad, selvom man kunne se han var træt. Han er egentlig stadig glad og faktisk kun ked af det ifm. søvn. Når vi opgiver at få ham til at sove og tager ham op, er han glad igen. Men de sidste par dage er han gradvist i løbet af dagen blevet mere og mere pylret og også grædt indtil han kom til brystet. Han har skreget helt panisk nogle gange, når han er vågnet efter en hurtig lur - som om, at han ikke kan lide at sove. Han virker i hvert fald sjældent glad, når han vågner. Det kan selvfølgelig også være fordi han vågner før han er udhvilet. Før fik vi et kæmpe smil, når han vågnede fra sine lure.
Generelt begynder han at jamre så snart han får en fornemmelse af, at vi vil have ham til at sove - hvis vi fx. giver ham sutten, lægger suttekluden over hans øjne osv. Noget han før syntes var fint. Og han bliver mere og mere pylret om aftenen, hvor han jo er så udmattet. Men måske mere overgearet end træt nogle gange.
Vi forsøger indimellem at bruge svøb igen, men det kan man også kun få lagt ham i, når han først sover. Før hjalp det lidt om natten på, at han ikke vækkede sig selv med sine flakkende arme. Nu slår han sig rimelig hurtigt ud af svøbet. Han vågner altid og ligger og sparker og flakker med armene, og har kradset sig selv i ansigt og hoved hver nat.
Så han får altså 6-7 timers søvn om natten over 2-3 lure, og så får han måske 3-4 powernaps a 10-20 min. om dagen. Det er det. Og som jeg forstår det, er søvnen nærmest intet værd før man kommer op på sammenhængende 1,5 time, hvor hjernen begynder at restituere ordentligt. Så det bekymrer mig jo meget.
Info der kan have relevans:
- De sidste par uger har han slået og vredet sig ved brystet under amning og også klynket lidt et par gange, så jeg har den sidste uges tid lagt ham mere til brystet end normalt og nærmest hele tiden, da jeg følte der ikke var nok og gerne ville stimulere produktionen. Men han var for det meste tilfreds nok alligevel, når jeg tog ham af. Han har ALDRIG selv sluppet brystet. Det er med en lillefinger ind, når jeg synes det bliver til hyggesutning.
De sidste par dage har været bedre og der har været mere mælk/hurtigere nedløb, og han har næsten ikke brokket sig. Gør det dog stadig lidt, og synes ikke altid han tømmer brystet helt som han gjorde før. Men blev jo nervøs for om det var sult, der gjorde han ikke kunne sove, selvom han har haft ok tissebleer. Så i går aftes gav vi ham 80 ml MME efter amning. Ændrede dog ikke på hverken putteproblemer eller søvn. I formiddags tog han 60 ml efter amning og gylpede en del. Hjalp stadig ikke til at sove. Til eftermiddag tog han 90 ml og gylpede en del 5-6 gange de efterfølgende 15 min. Han virkede bare helt overfyldt og slet ikke tilpas.
Prøvede så igen at lægge ham i barnevognen, da han var helt tydeligt træt. Brugte en halv time på tiltagende gråd og panisk skrigeri og gav op. Det er med vugning, hånden på ham, give ham sutten som han afviser, ae ham på kinden, holde hans baskende hænder, synge, sige shhhh, tage mit ansigt helt op til hans osv. Så snart jeg giver tydeligt op er han ok. Så lå han der lige selv lidt mens jeg vuggede ham og pludselig sov han af ren udmattelse, går jeg ud fra. Men vågnede så igen efter 20 min og skreg helt vildt til jeg tog ham op. Dog desværre stadig klynkende til han kom til brystet. Det eneste sted han kan falde til ro.
- Generelt græder og skriger han meget sjældent og meget lidt. Det er kun opstået i løbet af de sidste par uger ifm. søvn.
- Han er blevet meget dårlig til at bøvse, så det lykkes kun måske 30% af de gange han ammer, så det kan jo også være et problem. Han prutter også en del.
- Han er en meget opmærksom lille fyr og lægger mærke til alt og alle, kigger meget intenst og fokuseret på mange ting og detaljer og holder meget god øjenkontakt. Synes han virker meget bevidst af sin alder og ser ud som om han ikke vil gå glip af noget som helst - måske tager han for meget ind til at kunne lukke ned og sove. Virker også lidt sensitiv ift. lys, lyde og alle former for stimuli. Han er motorisk dygtig og har (i hvert fald indtil for 3 uger siden) fulgt sine kurver og hvad man ellers kan forvente.
- En ammevejleder mener han har stramt tungebånd, men det gør min læge og osteopat ikke. Det var da han ikke fik nok ved brystet pga. dårlig teknik, men efter hendes råd fik vi en lidt bedre teknik, så han ammede bedre og vi droppede flasken. Skal tvinge hans kæbe lidt ned og flippe hans underlæbe ned for at han får ordentligt fat. Ellers bliver det for yderligt. Det lykkes ikke altid, men han får da altid noget ind alligevel. Har desværre ikke fået checket ved ØNH-læge endnu, da de alle har 3 mdrs ventetid.
- Han har haft lidt spændinger i nakken (fra fødslen), som er blevet bedre efter osteopat, men får stadig behandling indimellem.
- Han har i nogle uger proppet begge hænder i munden nærmest hele tiden. Sådan helt febrilsk som om han vil spise dem. Og ellers skal hans legetøj også i munden. Og han savler meget.
- Vi har eleveret hans seng, puslebordet og barnevognen for at afhjælpe evt. refluks-problemer
- Generelt er vi ikke så meget "ude" med ham, fordi han heller ikke kan lide autostolen mere og han i hvert fald slet ikke kan sove, hvis han er ude og opleve en masse. Men måske han oplever for lidt til at blive træt nok? Gør ellers virkelig meget for at aktivere ham. Han ligger meget på maven og møfler rundt efter legetøjet, jeg snakker med ham og hygger på puslebordet og giver ham måske lidt for meget opmærksomhed (hvis man kan det?). Men ja, jeg er godt nok sjældent ude af huset og nok alt for pylret og overbeskyttende. Kan slet ikke holde ud at have ham i autostolen, hvis han begynder at græde. Og er nervøs for om han bliver overstimuleret, hvis jeg tager ham med til diverse arrangementer. Så det gør jeg sjældent. Har heller aldrig været væk fra ham i mere end en halv time. Det er nok heller ikke normalt.
- Jeg har forsøgt med forskellige måder at amme på ift. lur - fx lige efter lur på begge bryster og ét bryst inden næste lur til at falde i søvn på osv. Men nu er der jo ingen lure, så det hele er bare kaos.
Det der er så svært er, at jeg hele tiden skal vurdere en ny situation end den ønskede, og beslutte, hvad han nu skal. Er så ked af at bruge så meget af hans vågentid på amning, mislykkede forsøg på at få ham til at sove og trøste-amning. Det er så synd for ham, og jeg savner vores kvalitetstid og min glade dreng, der ikke skal være så ulykkelig hver gang han skal sove.
- Hvorfor sover han pludselig så dårligt, og hvad kan vi gøre for at hjælpe ham ind i en god rutine igen?
- Hvis det kan være sult, skal vi så blive ved at forsøge at supplere med erstatning - evt. lidt mindre ad gangen? Har ellers kæmpet en hård kamp for at undgå den flaske. Eller er det på tide med skemad? Han ser meget interesseret med, når jeg spiser og drikker. Jeg ønsker dog at amme så meget og så længe som muligt.
-Kan du foreslå en slags dagsrytme vi kan forsøge at ramme ift. både tidspunkt for søvn og amning?
Håber virkelig du kan hjælpe, selvom jeg synes vi har prøvet alt.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Kristina