Svar: Knop på penis

24. januar 2008

Kategori:
Alder:
18 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej med dig

Det lyder umiddelbart som en talgknop/talgkirtel du har fået. Det er helt ufarligt og vil normalt forsvinde af sig selv. Når en talgkirtel bliver lidt betændt, så er det at vi kalder det bumser og derfor lyder det meget passende på din beskrivelse, at der her er tale om en talgkirtel.

Talgkirtler har vi mange steder på kroppen, oftest kender du det fra ansigtet, omkring næsen, hvor de ses som hudorme. Talgkirtler har man dog også forneden og mænd har især mange talgkirtler omkring penishovedet. Når man trækker forhuden tilbage, så vil du kunne se nogle små hvide knopper, det er talgknopper som ...

Annonce

... beskytter penishovedet mod udtørring. De danner lidt fedtstof (smegma preputii), som skal fjernes dagligt med rent lunt vand og evt. lidt uparfumeret sæbe. Talgkirtler eller talgknopper, kan dog også ses ned ad på penis eller på pungen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis det ikke bliver mere eller bliver værre, hvis du ikke får nogle symptomer som rødme, svie, kløe, smerter eller lignende så vil det sandsynligvis være nok at du bare sørger for at vaske dig dagligt. Du kan købe intimsæbe hos Matas eller på apoteket, også noget der er lavet specielt til mænd. Det vil være udmærket at du bruger det.

Håber du hermed er hjulpet lidt videre:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.