Brev:
Sover pludselig ikke igennem længere
24. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Sover pludselig ikke igennem længere
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet, fordi min datter kun ville falde søvn om aftenen ved brystet. Det kunne tage 3 timer, inden jeg kunne snige mig væk. For 10 dage siden startede vi på "sov igennem uden gråd"- metoden. Jeg kan nu lægge hende over i hendes egen seng, når hun er blevet ammet om aftenen, og så falder hun i søvn selv :-)
Hun har sovet igennem fra hun var 4 uger fra ca. kl. 22 til kl. 7. Nu er hun pludselig vågen hver 2-3 time natten igennem, og vil kun falde til ro, når hun er blevet ammet en 10 minutters tid. Det startede da vi var på ferie over nytår, og jeg regnede med det ville gå over, når vi kom hjem til den kendte hverdag igen, men det er ikke sket. På ferien ammede jeg hende som sædvanlig, indtil jeg kunne snige mig væk.
Får hun ikke nok mad i løbet af dagen til at kunne sove igennem?
Desværre har vi for en uges tid siden været ramt af noget maveinfluenza og siden har det været svært for os at putte grød og mos i hende. Men problemet med at vågne om natten har jo stået på siden ferien, hvor vi begyndte at give hende grød/mos 3 gange om dagen, og hvor hun havde en stor appetit?
Vores dag ser ca. således ud:
Vågner ca. kl. 7:00
Grød kl. 7.30
Ammes kl. 9
formiddagslur kl . 9.30 (varer alt fra ½ til 1½ time)
Grøntsagsmos kl. 12
ammes kl. 13
Middagslur kl. 13.30 (varer som regel kun ½ time)
ammes kl. 15/16- prøver at få hende til at sove lidt igen- nogen gange med held
grøntsagsmos kl. 18
ammes og puttes kl. 19-19.30
Hun vågner ½ time efter. Jeg ammer hende og hun falder derefter i søvn indtil hun vågner igen kl 24.00-01. Derefter vågner hun hver 2- 3 time.
Jeg ved godt, vi ikke kan forvente, at hun sover fra 19-7 men ville blot ønske, at hun (og jeg) ville få lidt flere sammenhængende timers søvn. Jeg ved jo, at hun kan sove igennem, så det er meget frustrerende.
Så jeg håber du kan komme med et godt råd til, hvordan vi får hende til at sove igennem igen:-)
Desuden er jeg i tvivl om, hun bliver lagt for tidligt i seng om aftenen? Hun er meget træt allerede kl. 18.30?
Med venlig hilsen
Tanja