Sover pludselig ikke igennem længere

24. januar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Sover pludselig ikke igennem længere

Kære Helen

Jeg har tidligere skrevet, fordi min datter kun ville falde søvn om aftenen ved brystet. Det kunne tage 3 timer, inden jeg kunne snige mig væk. For 10 dage siden startede vi på "sov igennem uden gråd"- metoden. Jeg kan nu lægge hende over i hendes egen seng, når hun er blevet ammet om aftenen, og så falder hun i søvn selv :-)

Hun har sovet igennem fra hun var 4 uger fra ca. kl. 22 til kl. 7. Nu er hun pludselig vågen hver 2-3 time natten igennem, og vil kun falde til ro, når hun er blevet ammet en 10 minutters tid. Det startede da vi var på ferie over nytår, og jeg regnede med det ville gå over, når vi kom hjem til den kendte hverdag igen, men det er ikke sket. På ferien ammede jeg hende som sædvanlig, indtil jeg kunne snige mig væk.

Får hun ikke nok mad i løbet af dagen til at kunne sove igennem?

Desværre har vi for en uges tid siden været ramt af noget maveinfluenza og siden har det været svært for os at putte grød og mos i hende. Men problemet med at vågne om natten har jo stået på siden ferien, hvor vi ...

Annonce

... begyndte at give hende grød/mos 3 gange om dagen, og hvor hun havde en stor appetit?

Vores dag ser ca. således ud:

Vågner ca. kl. 7:00

Grød kl. 7.30

Ammes kl. 9

formiddagslur kl . 9.30 (varer alt fra ½ til 1½ time)

Grøntsagsmos kl. 12

ammes kl. 13

Middagslur kl. 13.30 (varer som regel kun ½ time)

ammes kl. 15/16- prøver at få hende til at sove lidt igen- nogen gange med held

grøntsagsmos kl. 18

ammes og puttes kl. 19-19.30

Hun vågner ½ time efter. Jeg ammer hende og hun falder derefter i søvn indtil hun vågner igen kl 24.00-01. Derefter vågner hun hver 2- 3 time.

Jeg ved godt, vi ikke kan forvente, at hun sover fra 19-7 men ville blot ønske, at hun (og jeg) ville få lidt flere sammenhængende timers søvn. Jeg ved jo, at hun kan sove igennem, så det er meget frustrerende.

Så jeg håber du kan komme med et godt råd til, hvordan vi får hende til at sove igennem igen:-)

Desuden er jeg i tvivl om, hun bliver lagt for tidligt i seng om aftenen? Hun er meget træt allerede kl. 18.30?

Med venlig hilsen
Tanja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder