Svar: Svært ved andre børn

11. juni 2008

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Emils mor

Tak for dit brev og fordi du fortæller mig om din bekymring. Jeg kan et eller andet sted godt forstå at du er bekymret, for de ting du nævner omkring Emil kan man jo, som du skriver, godt se hos børn med f.eks. Asperger. Men samtidig er der ikke i det du skriver, noget som får alarmklokkerne til at ringe hos mig - netop fordi du beskriver en dreng som ingen problemer har med empati, humor, kontakt og opsøgenhed i forhold til andre.

Ja, han er lidt tilbageholdende overfor børn og søger mere voksne, men det kan faktisk være meget normalt. Voksne er jo til at stole på, børn er mere utilregnelige - de tager legetøj fra en, de skubber, de bestemmer, de stille spørgsmål osv. og så er det måske nogle gange bare lettere at være sig selv ...

Han skal selvfølgelig lære det, at fungere socialt sammen med de andre og indgå i rollelege og det er noget pædagogerne i børnehaven må hjælpe ham med. Derfor tænker jeg også at de naturligt må være opmærksomme op, hvorvidt Emil adskiller sig ...

Annonce

... så meget fra 'normalen' at de har en bekymring og det er selvfølgelig noget I på sigt skal tale om. Det kunne jo også være at han bare er lidt naturligt tilbageholdende og lige skal skubbes lidt i den rigtige retning.

Det kræver en børnepsykologisk udredning at vurdere hvorvidt børns "enspændernatur" er naturlig eller noget der kræver behandling i en eller anden grad. Det er desværre ikke noget jeg kan svare på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis overveje, hvor meget din bekymring fylder og hvorvidt du så vil tage kontakt til jeres læge eller en børnepsykolog i kommunen. Min umiddelbare tanke er at der jo aldrig sker noget ved at ringe til en og tale, drøfte sin bekymring, høre hvad de tænker - præcis ligesom du har gjort til mig ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt, jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige til dig, - jeg kan jo ikke svare på det spørgsmål du stiller ... men ud fra det jeg kender til Emil, så tror jeg din bekymring er ubegrundet.

Pas godt på hinanden alle sammen, knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Flytning med baby

Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...

12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.

Slår hovedet ind i ting

Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin