Svar: Svært ved andre børn

11. juni 2008

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Emils mor

Tak for dit brev og fordi du fortæller mig om din bekymring. Jeg kan et eller andet sted godt forstå at du er bekymret, for de ting du nævner omkring Emil kan man jo, som du skriver, godt se hos børn med f.eks. Asperger. Men samtidig er der ikke i det du skriver, noget som får alarmklokkerne til at ringe hos mig - netop fordi du beskriver en dreng som ingen problemer har med empati, humor, kontakt og opsøgenhed i forhold til andre.

Ja, han er lidt tilbageholdende overfor børn og søger mere voksne, men det kan faktisk være meget normalt. Voksne er jo til at stole på, børn er mere utilregnelige - de tager legetøj fra en, de skubber, de bestemmer, de stille spørgsmål osv. og så er det måske nogle gange bare lettere at være sig selv ...

Han skal selvfølgelig lære det, at fungere socialt sammen med de andre og indgå i rollelege og det er noget pædagogerne i børnehaven må hjælpe ham med. Derfor tænker jeg også at de naturligt må være opmærksomme op, hvorvidt Emil adskiller sig ...

Annonce

... så meget fra 'normalen' at de har en bekymring og det er selvfølgelig noget I på sigt skal tale om. Det kunne jo også være at han bare er lidt naturligt tilbageholdende og lige skal skubbes lidt i den rigtige retning.

Det kræver en børnepsykologisk udredning at vurdere hvorvidt børns "enspændernatur" er naturlig eller noget der kræver behandling i en eller anden grad. Det er desværre ikke noget jeg kan svare på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis overveje, hvor meget din bekymring fylder og hvorvidt du så vil tage kontakt til jeres læge eller en børnepsykolog i kommunen. Min umiddelbare tanke er at der jo aldrig sker noget ved at ringe til en og tale, drøfte sin bekymring, høre hvad de tænker - præcis ligesom du har gjort til mig ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt, jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige til dig, - jeg kan jo ikke svare på det spørgsmål du stiller ... men ud fra det jeg kender til Emil, så tror jeg din bekymring er ubegrundet.

Pas godt på hinanden alle sammen, knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år