Svært ved andre børn

11. juni 2008

Kategori:
Alder:
3 år

Svært ved andre børn

Kære Helen

Emil, der netop er fyldt tre for en uge siden, er startet i børnehave, og det gå "so-so", som man siger. Han er rykket op alene og har svært ved at forholde sig til at lege med de andre børn. Vil hellere "lege med sig selv", som han siger, fordi de andre "leger anderledes end ham".

Han savner vuggestuen og vil hellere derind. Og pædagogerne siger, han slet ikke tage kontakt til de andre børn i børnehaven. Kun en gang imellem opstår lidt småleg med de andre ude på legepladsen, men for det meste leger han med sig selv et eller andet sted. Derimod er han glad for at lege med de voksne. Det har han altid været, og han er generelt en sød charmetrold, som alle falder pladask for. Meget tillidsfuld lille dreng også.

Han er sprogligt højt udviklet. Han er meget detaljeret i sit ordvalg, taler utrolig avanceret af sin alder og forstår langt flere ting end mange af dem, som er ældre. Til gengæld er han socialt tilbageholdende og leger bedst med rolige børn og børn, han kender. I vuggestuen har han leget sådan OK med de andre, men jeg opfatter ham ikke som en, der er sådan meget socialt opsøgende, han har bare ikke behovet. Faktisk leger han rigtig godt med sig selv - og keder sig stort set aldrig.

Er stadig på et stadie, hvor han parallelleger mere med andre børn end decideret indgår i lege. Han ...

Annonce

... har også lidt svært ved at blive renlig... laver konsekvent i bukserne, hvis vi tager bleen af ham. Men vil gerne tisse på toilettet og kan godt sige til, når bare det er tis.

Nå... Min lille evigt eksisterende uro i baghovedet går på, om det her er normalt. Jeg ved, at autisme og asbergers er arveligt, og min mands bror er autist/asbergers... vi ved ikk helt hvilken af delene. Men jeg er bare urolig for, om Emil også kunne være autist.

Hans sociale tilbageholdenhed, forsigtighed, manglende lyst til at indgå i lege - samtidig med hans sprogligt høje niveau gør mig bekymret. Og går jeg ind på websider om autisme kan jeg se, at flere andre ting - såsom at være bange for høje lyde - hvilket han er, også kan være et symptom.

Men omvendt er han jo en hjerteknuser, han har empati, han er snakkesagelig og forstående, sjov og er meget opsøgende over for voksne... bare ikke børn?! Med mindre han som sagt kender dem.

Er det normalt, at nogle børn bare ikke er så sociale? Er han bare "forsigtigt" "gammelklog" eller bare en slags enspænder? Eller synes du på baggrund af ovenstående og din egen erfaring, at vi måske bør snakke med en læge?

Hvis han nu bare er en forsigtig type, der er lidt "bange for/uinteresseret" i andre børn, hvordan kan vi så hjælpe ham til at blive stærkere?

Gode sommerhilsner
Emils mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder