Svært ved andre børn

11. juni 2008

Kategori:
Alder:
3 år

Svært ved andre børn

Kære Helen

Emil, der netop er fyldt tre for en uge siden, er startet i børnehave, og det gå "so-so", som man siger. Han er rykket op alene og har svært ved at forholde sig til at lege med de andre børn. Vil hellere "lege med sig selv", som han siger, fordi de andre "leger anderledes end ham".

Han savner vuggestuen og vil hellere derind. Og pædagogerne siger, han slet ikke tage kontakt til de andre børn i børnehaven. Kun en gang imellem opstår lidt småleg med de andre ude på legepladsen, men for det meste leger han med sig selv et eller andet sted. Derimod er han glad for at lege med de voksne. Det har han altid været, og han er generelt en sød charmetrold, som alle falder pladask for. Meget tillidsfuld lille dreng også.

Han er sprogligt højt udviklet. Han er meget detaljeret i sit ordvalg, taler utrolig avanceret af sin alder og forstår langt flere ting end mange af dem, som er ældre. Til gengæld er han socialt tilbageholdende og leger bedst med rolige børn og børn, han kender. I vuggestuen har han leget sådan OK med de andre, men jeg opfatter ham ikke som en, der er sådan meget socialt opsøgende, han har bare ikke behovet. Faktisk leger han rigtig godt med sig selv - og keder sig stort set aldrig.

Er stadig på et stadie, hvor han parallelleger mere med andre børn end decideret indgår i lege. Han ...

Annonce

... har også lidt svært ved at blive renlig... laver konsekvent i bukserne, hvis vi tager bleen af ham. Men vil gerne tisse på toilettet og kan godt sige til, når bare det er tis.

Nå... Min lille evigt eksisterende uro i baghovedet går på, om det her er normalt. Jeg ved, at autisme og asbergers er arveligt, og min mands bror er autist/asbergers... vi ved ikk helt hvilken af delene. Men jeg er bare urolig for, om Emil også kunne være autist.

Hans sociale tilbageholdenhed, forsigtighed, manglende lyst til at indgå i lege - samtidig med hans sprogligt høje niveau gør mig bekymret. Og går jeg ind på websider om autisme kan jeg se, at flere andre ting - såsom at være bange for høje lyde - hvilket han er, også kan være et symptom.

Men omvendt er han jo en hjerteknuser, han har empati, han er snakkesagelig og forstående, sjov og er meget opsøgende over for voksne... bare ikke børn?! Med mindre han som sagt kender dem.

Er det normalt, at nogle børn bare ikke er så sociale? Er han bare "forsigtigt" "gammelklog" eller bare en slags enspænder? Eller synes du på baggrund af ovenstående og din egen erfaring, at vi måske bør snakke med en læge?

Hvis han nu bare er en forsigtig type, der er lidt "bange for/uinteresseret" i andre børn, hvordan kan vi så hjælpe ham til at blive stærkere?

Gode sommerhilsner
Emils mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

23. juli 2024 | Renlighed | 2 år, 7 mdr.

Påmindelser om toiletbesøg?

Hej Helen! Mange tak for svaret på mit sidste spørgsmål! Nu står vi...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

13. juni 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Mistrivsel i vuggestue

Kære Helen. Min datter på 2 år og 6 måneder går i en vuggestue med cirka 25...

29. maj 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Motorisk sansesøgende

Kære Helen, Så er det os igen 😅 Vi har jo en dejlig dreng på 2 år...

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder