Svar: Hvorfor bider min dreng?

27. maj 2023

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kære Bide-bøllens mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det, når du gentagende gange oplever, at din dreng bider. Det er naturligt ikke rart - det gør faktisk temmelig ondt! Og jeg forstår også godt, at du bekymrer dig for, hvis han pludselig bider en anden... Når det er sagt, så er det dog meget normalt, at små børn bider :)

Han bider, fordi han mangler sprog. Han kan ikke sætte ord på sine følelser, og når han bider dig, så er det, fordi han endnu ikke har et verbalt sprog, som han kan bruge.

Du fortæller, at det ofte sker, når han er træt, eller hvis I sidder og krammer, eller han kan kravle hen til dig, rejse sig op af dig, og så bide dig i benet. I sådanne situationer tænker jeg, at han bider, fordi han er rigtigt glad for dig. Det er en slags kærtegn, som kammer over. Når I sidder og krammer, kysser, kæler, når han rejser sig og presser sig ind mod dig, så kommer han til at bide dig i kådhed og glæde. Det er ikke for at være ond, og han forstår ikke, at det gør rigtigt ondt på dig.

Derfor er det vigtigt, at du ikke reagerer med at råbe og skælde ud, for det kan faktisk være med til at forstærke bideriet. Han oplever, at det at bide får en særlig reaktion fra dig, en reaktion, som naturligt kan være ekstra spændende at udforske.

Det er derimod vigtigt, at du forsøger at undgå ...

Annonce

... bideriet, altså at du får stoppet ham, før han når dertil, hvor han forløber sig. Jo mere du kan stoppe ham, inden det sker, jo bedre er det, og stille og roligt vil han begynde at glemme, at han kan bide dig.

Nu ved du, at det kan ske, og du ved i hvilke situationer, det ofte sker. Derfor skal du holde ekstra øje med ham. Så når I sidder og krammer og nusser, så afled ham, drej ham væk, læg ham ned og giv ham lidt massage, kildetur eller lignende - før han når at bide dig. Så han stadig får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, så han mærker, at du elsker ham lige så meget, som han elsker dig, men så han ikke når dertil, hvor han pludselig sætter tænderne i din skulder.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det samme, når han kravler hen til dig, hiver sig op af dine bukseben, og du ved, at han pludselig kan sætte tænderne i dig. Buk dig ned, giv ham et kram, få øjenkontakt, vis ham at du ser ham, at du er tilgængelig, tag ham evt. op, så han mærker dig tæt på og sæt ham så ned på gulvet igen. Så du også i denne situation giver ham følelsen af at blive set, og at du er der, men så han afledes, glemmer at han ville bide og på den måde stille og roligt får indarbejdet en mere hensigtsmæssig måde at være sammen på. Så det at bide naturligt træder i baggrunden, fordi han gør det mindre og mindre.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Flytning med baby

Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...

12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.

Slår hovedet ind i ting

Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder