Svar: Hvorfor bider min dreng?
27. maj 2023
Alder:
12 mdr.
Kære Bide-bøllens mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det, når du gentagende gange oplever, at din dreng bider. Det er naturligt ikke rart - det gør faktisk temmelig ondt! Og jeg forstår også godt, at du bekymrer dig for, hvis han pludselig bider en anden... Når det er sagt, så er det dog meget normalt, at små børn bider :)
Han bider, fordi han mangler sprog. Han kan ikke sætte ord på sine følelser, og når han bider dig, så er det, fordi han endnu ikke har et verbalt sprog, som han kan bruge.
Du fortæller, at det ofte sker, når han er træt, eller hvis I sidder og krammer, eller han kan kravle hen til dig, rejse sig op af dig, og så bide dig i benet. I sådanne situationer tænker jeg, at han bider, fordi han er rigtigt glad for dig. Det er en slags kærtegn, som kammer over. Når I sidder og krammer, kysser, kæler, når han rejser sig og presser sig ind mod dig, så kommer han til at bide dig i kådhed og glæde. Det er ikke for at være ond, og han forstår ikke, at det gør rigtigt ondt på dig.
Derfor er det vigtigt, at du ikke reagerer med at råbe og skælde ud, for det kan faktisk være med til at forstærke bideriet. Han oplever, at det at bide får en særlig reaktion fra dig, en reaktion, som naturligt kan være ekstra spændende at udforske.
Det er derimod vigtigt, at du forsøger at undgå bideriet, altså at du får stoppet ham, før han når dertil, hvor han forløber sig. Jo mere du kan stoppe ham, inden det sker, jo bedre er det, og stille og roligt vil han begynde at glemme, at han kan bide dig.
Nu ved du, at det kan ske, og du ved i hvilke situationer, det ofte sker. Derfor skal du holde ekstra øje med ham. Så når I sidder og krammer og nusser, så afled ham, drej ham væk, læg ham ned og giv ham lidt massage, kildetur eller lignende - før han når at bide dig. Så han stadig får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, så han mærker, at du elsker ham lige så meget, som han elsker dig, men så han ikke når dertil, hvor han pludselig sætter tænderne i din skulder.
Det samme, når han kravler hen til dig, hiver sig op af dine bukseben, og du ved, at han pludselig kan sætte tænderne i dig. Buk dig ned, giv ham et kram, få øjenkontakt, vis ham at du ser ham, at du er tilgængelig, tag ham evt. op, så han mærker dig tæt på og sæt ham så ned på gulvet igen. Så du også i denne situation giver ham følelsen af at blive set, og at du er der, men så han afledes, glemmer at han ville bide og på den måde stille og roligt får indarbejdet en mere hensigtsmæssig måde at være sammen på. Så det at bide naturligt træder i baggrunden, fordi han gør det mindre og mindre.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske