Autisme? - 18 mdr.

27. maj 2023

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Autisme? - 18 mdr.

Kære Helen

Jeg skriver til dig, da jeg bekymrer mig om, om min datter har autisme. Der følger hermed en beskrivelse af hende, så du kan danne dig et indtryk.

Min datter er 18 måneder. Hun har haft ondt i ørene det meste af sit liv, og har dræn i begge ører. Dog har hun haft kraftig mellemøresbetændelse og været på penicillin på trods af dræn. Der er dog snart en måned siden, hun sidst har været ramt. Ellers har hun gennemsnitlig haft mellemøresbetændelse en gang i måneden de sidste næsten 10 måneder.

Min datter en glad og social pige. Sover og spiser fint. Hun trives med lange dage i vuggestuen, og opsøger ofte de store børn, når de fx leger vild pudekamp. Her hviner hun af fryd og forsøger at kaste puderne. Hun er i det hele taget med der, hvor “det sker” og kan godt lide, når det er lidt vildt. Hun elsker at være til familiearrangementer med mange mennesker. Så er hun over det hele og tydeligt i trivsel. Hun er ikke genert men meget nysgerrig.

Hun siger endnu ikke ord, men er ofte meget snakkende.

Derudover er hun også god til at lege selv. Hun kan sidde længe og stable klodser, bygge lego eller se fjernsyn. Da jeg er alene med hende, har jeg måske en tendens til at udnytte fjernsynet meget, imens jeg laver mad og ordner ting. Hun har også ofte fået lov til at se fjernsyn, når vi spiser. Jeg vil gerne være ærlig og fortælle, at jeg ...

Annonce

... har brugt fjernsynet meget.

Hun opsøger ofte knus. Dette særligt i forbindelse med en sjov leg. Hun er også begyndt at kramme de bamser, vi leger med og putte dyne på dukker (efter jeg har vist hvordan).

Sagen er den, at vuggestuen nu har lagt mærke til at - sideløbende med, at hun er en pige med gang i, der gerne vil være der, hvor “det sker - er hun ofte er svær at komme i kontakt med. Hun reagerer ofte ikke, når de henvender sig til hende. Hun opsøger mest selv, hvis det er en leg, hun er interesseret i. Altså virker hun meget selektiv med, hvad der får hendes opmærksomhed.

Herhjemme oplever jeg også, at hun kan virke dagdrømmende og være svær at få kontakt med, når hun fx leger. Det er ikke ofte, vi har længe øjenkontakt. Dog har vi øjenkontakt, når vi tumler, gynger, synger, tæller fingre, bader, når hun vil dele sin mad med mig og når vi fjoller på puslebord. Det er dog som om, hun er selektiv med den. Hun reagerer ofte heller ikke på sit navn. Dette nærmest kun, hvis jeg gemmer mig og kalder på hende eller hvis det er efterfulgt af fx “vil du have en smoothie?”

Jeg synes, min pige har to sider, som stikker i to forskellige retninger, som fylder lige meget: den opsøgende, grinende og sociale og den dagdrømmende, der kan være svær at få kontakt med og ofte ikke reagerer.

Synes du, det lyder som autisme?

De bedste hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor