Svar: Hvornår skal en på 13 måneder kunne?
5. december 2022
Alder:
13 mdr.
Kære mor
Tak for dine spørgsmål, det er kun dejligt, at du spørger :)
De normale rammer er meget vide, men der er naturligt lidt milepæle i forhold til børns udvikling, som det vil være godt, at du kender til.
I 12-18 månedersalderen vil man normalt forvente følgende udvikling:
- Barnet begynder at gå alene. Det at lære at gå har forskellige faser, og jeres datter lyder til at være godt igang, da hun nu går sidelæns rundt om bordet. Hun skal helst begynde at gå selvstændigt før 18 måneder, ellers bør hun ses af læge.
- Barnet klatrer selv op i møblerne, f.eks. op i sofaen, men skal have hjælp til at komme ned igen. Hun har endnu ingen fornemmelse for fare og ved ikke, at hun kan falde ned og slå sig.
- Barnet kan stå frit på gulvet og samle en ting op uden støtte. Balancen udvikles således mere og mere.
- Barnet begynder at spise med gaffel og senere med ske. Det er lettere at spise med gaffel, og I må gerne øve dette nu. Brug to gafler, så du skifter mellem dem og hjælper hende med at sætte maden på og lad hende selv føre gaflen til munden. Det er også helt okay, at hun stadig foretrækker at spise med fingrene!
- Barnet kan også drikke af en kop. Det går ofte bedst, hvis koppen har to hanke, og hun kan lære "hold med begge hænder". En drikkedunk, sugerørskop eller lignende er ofte også en idé, og noget hun ofte bedre selv vil kunne styre. Får hun flaske, bør denne stille og roligt trappes ud nu.
- Barnet kan bygge tårn af 2-3 klodser eller byggebægre. Det vil sige uden, at det kræver ekstra kræfter at sætte klodserne sammen.
- Barnet kan kaste en bold. Det kan være en leg, hvor I prøver at kaste til hinanden. Prøv med mange størrelser bolde f.eks. også en stor pilatesbold eller lignende, som hun kan skubbe til og opleve triller, eller bolde som hopper, når hun forsøger at kaste dem.
- Barnet kan vinke, f.eks. når nogen kommer eller går. Gør det til en vane, at I f.eks. vinker farvel, når I går.
- Barnet kender familiens navne. Hun vil ofte vide, hvem storesøster, mor og far er. Sæt ord på - også på andre familiemedlemmer. Det hjælper hende med at huske, hvem der er hvem.
- Barnet forstår flere ord og begynder selv at sige enkelte små ord. Det er ofte dyrelyde som "vov", "miav" eller "muh". Det kan også være små ord som "hej" eller "mor", der ofte siges som "mo" eller "maa", eller "far", der ofte siges som "bar".
- Barnet begynder at pege. Det gøres både for at få fat i noget og er et udtryk for "vil du give mig den der", og barnet peger også, for at indgå i et bevidst samspil med sine forældre eller andre voksne. Barnet kan f.eks. bruge pegning til at sige "se den her" og dele den oplevelse med den voksne. Stille og roligt begynder barnet ofte også at spørge "a´det?" (hvad er det?) med ønsket om, at den voksne skal sætte ord på, forklare.
- Barnet kan godt lide ritualer og genkendelighed. Det giver ro og tryghed, når I gør de samme ting igen og igen. Det gælder ved middagsbordet, ved bleskift, ved af- og påklædning, ved bad, ved tandbørstning, ved putning osv.
Som sagt er de normale rammer meget vide, men jeg håber, at dette hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvad de næste ca. 5 måneder vil indeholde, og hvad I kan arbejde videre med for at støtte lillepigens udvikling:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske