Svar: Faste rammer for et barn på 1 år

23. marts 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder umiddelbart meget fint, det du fortæller, og det lyder ikke som om, at I behøver indføre mere forudsigelighed i jeres drengs hverdag, end I allerede har.. :)

Man skal ikke "putte børn i kasser", og man skal heller ikke være rigid i forhold til at holde fast i bestemte tidspunkter og strukturer, der skal naturligt være plads til impulsivitet og naturlige små ændringer i hverdagen, det har vi alle glæde af :)

Når det kan anbefales, at man forsøger at skabe en nogenlunde fast dagsrytme med faste spise- og sovetider (+/- en halv times tid), så er det fordi dette vil sikre, at dagen ikke pludselig skrider for jer, og vigtige måltider springes over. De faste spisetider har betydning for jeres drengs energi, humør og overskud, hvis spisetiderne varierer alt for meget, så er der risiko for at hans blodsukker og dermed humør falder - og samtidig giver faste spisetider ofte appetit. Hans indre ur vil indstille sig på, at det er spisetid på det pågældende tidspunkt, og det gør naturligt, at han er parat til at spise, når I sætter jer til bordet.

Det samme gælder stå op og puttetidspunkter. Også her hjælper en fast rytme og faste puttetider, fordi det påvirker det indre ur til at fornemme behov for søvn og dermed bedre kunne ramme søvntoget, når det kommer forbi. Så I på den måde sikrer, at jeres dreng faktisk kan falde i søvn inden for måske 15 minutter, og han ikke puttes for tidligt eller for sent og putningen derfor trækker unødigt langt ud til frustration for alle.

En fast rytme betyder ikke, at I skal give ham bad hver dag eller tage på biblioteket eller lignende steder hver dag, I kan sagtens varierer jeres aktiviteter - og faktisk er det rigtig godt at gøre forskellige ting, fordi han naturligt lærer en masse af dette. Han har også brug for at opleve verden, og på ...

Annonce

... sigt også lære, hvilke sociale spilleregler der gælder forskellige steder, og det lærer han netop ved at I tager ham med ud, oplever verden sammen med ham. Hvilket naturligt er meget svært lige nu pga Corona, men det bliver forhåbentlig snart aktuelt igen...

Genkendeligheden handler derimod også om jeres rutiner. At når I f.eks. giver ham et bad, så bruger I samme rutiner. Når han skal skiftes, så bruges samme rutiner ved puslebordet, når han skal spise, så er der de samme rutiner ved middagsbordet osv. osv. Rutinerne er vigtige, fordi de forbereder ham på, hvad der skal ske, og på hvad der derfor forventes af ham. De hjælper ham med at skifte sitation og forberede sig på det I nu skal.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han kan ikke klokken og kan ikke forholde sig til tid, men vil fornemme tiden og hvad der sker netop ud fra de genkendelige rutiner, så når I f.eks. begynder at fylde badekarret med vand og lægger ham på puslepuden, så ved han, at nu er det tid til et bad, og det giver ham mulighed for at indstille sig på dette - og det vil være rigtig rart for ham, at han på den måde har mulighed for at følge lidt med i, hvad der skal foregå...

Når dagplejer og institutioner ofte kører helt faste rutiner med sanglege, aktiviteter, ture ud af huset, spisetider, putning osv. så er det naturligt også sammenhængende med, at der er mange børn, som helst skal spise, lege og sove samtidig.. og så sikrer det også, at der er afsat bestemt tid til særlige aktiviteter, som børnene naturligt kan have behov for. Hjemme er situationen dog naturligt anderledes og I skal ikke være "pædagoger", men forældre, og derfor vil jeres rammer være nogle andre - så derfor vil det naturligt variere mere, hvornår I leger, tumler, laver sanglege osv. i løbet af en dag - og det er helt okay :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor