Svar: Faste rammer for et barn på 1 år
23. marts 2020
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart meget fint, det du fortæller, og det lyder ikke som om, at I behøver indføre mere forudsigelighed i jeres drengs hverdag, end I allerede har.. :)
Man skal ikke "putte børn i kasser", og man skal heller ikke være rigid i forhold til at holde fast i bestemte tidspunkter og strukturer, der skal naturligt være plads til impulsivitet og naturlige små ændringer i hverdagen, det har vi alle glæde af :)
Når det kan anbefales, at man forsøger at skabe en nogenlunde fast dagsrytme med faste spise- og sovetider (+/- en halv times tid), så er det fordi dette vil sikre, at dagen ikke pludselig skrider for jer, og vigtige måltider springes over. De faste spisetider har betydning for jeres drengs energi, humør og overskud, hvis spisetiderne varierer alt for meget, så er der risiko for at hans blodsukker og dermed humør falder - og samtidig giver faste spisetider ofte appetit. Hans indre ur vil indstille sig på, at det er spisetid på det pågældende tidspunkt, og det gør naturligt, at han er parat til at spise, når I sætter jer til bordet.
Det samme gælder stå op og puttetidspunkter. Også her hjælper en fast rytme og faste puttetider, fordi det påvirker det indre ur til at fornemme behov for søvn og dermed bedre kunne ramme søvntoget, når det kommer forbi. Så I på den måde sikrer, at jeres dreng faktisk kan falde i søvn inden for måske 15 minutter, og han ikke puttes for tidligt eller for sent og putningen derfor trækker unødigt langt ud til frustration for alle.
En fast rytme betyder ikke, at I skal give ham bad hver dag eller tage på biblioteket eller lignende steder hver dag, I kan sagtens varierer jeres aktiviteter - og faktisk er det rigtig godt at gøre forskellige ting, fordi han naturligt lærer en masse af dette. Han har også brug for at opleve verden, og på sigt også lære, hvilke sociale spilleregler der gælder forskellige steder, og det lærer han netop ved at I tager ham med ud, oplever verden sammen med ham. Hvilket naturligt er meget svært lige nu pga Corona, men det bliver forhåbentlig snart aktuelt igen...
Genkendeligheden handler derimod også om jeres rutiner. At når I f.eks. giver ham et bad, så bruger I samme rutiner. Når han skal skiftes, så bruges samme rutiner ved puslebordet, når han skal spise, så er der de samme rutiner ved middagsbordet osv. osv. Rutinerne er vigtige, fordi de forbereder ham på, hvad der skal ske, og på hvad der derfor forventes af ham. De hjælper ham med at skifte sitation og forberede sig på det I nu skal.
Han kan ikke klokken og kan ikke forholde sig til tid, men vil fornemme tiden og hvad der sker netop ud fra de genkendelige rutiner, så når I f.eks. begynder at fylde badekarret med vand og lægger ham på puslepuden, så ved han, at nu er det tid til et bad, og det giver ham mulighed for at indstille sig på dette - og det vil være rigtig rart for ham, at han på den måde har mulighed for at følge lidt med i, hvad der skal foregå...
Når dagplejer og institutioner ofte kører helt faste rutiner med sanglege, aktiviteter, ture ud af huset, spisetider, putning osv. så er det naturligt også sammenhængende med, at der er mange børn, som helst skal spise, lege og sove samtidig.. og så sikrer det også, at der er afsat bestemt tid til særlige aktiviteter, som børnene naturligt kan have behov for. Hjemme er situationen dog naturligt anderledes og I skal ikke være "pædagoger", men forældre, og derfor vil jeres rammer være nogle andre - så derfor vil det naturligt variere mere, hvornår I leger, tumler, laver sanglege osv. i løbet af en dag - og det er helt okay :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske