Brev:
Hvor meget sol må et barn få?
23. marts 2020
Alder:
12 mdr.
Hvor meget sol må et barn få?
Hej Helen
Jeg kan ikke logisk forstå, at det kan være sundt for et barn at få nul sol, og så få sit d-vitamin behov dækket af kosttilskud. Er det virkelig NUL sol også med den alder og årstid vi har nu (1 år i marts)? og hvad med til sommer hvor han så er næsten 1½ år?
Kan man ikke finde en bedre balance?
Henover vinteren nov-februar, hvor solen har været mild, har jeg bevidst forsøgt at få ham ud og gå en tur og få kortvarig mild vintersol i ansigtet, fordi sommerens sol jo nemt bliver for stærk, så det bliver nemt sådan, at han får mere sol om vinteren og nærmest nul om sommeren.
Hans legeområde ligger lige op af to lavenergi-glasdøre ud mod en sydvendt have, med en markise, således at han får rimeligt med dagslys uden at blive kogt. Markisen tager den skarpe sol og sørger for et behageligt klima indendøre.
Med venlig hilsen
Mette