Svar: Hvor meget sol må et barn få?

23. marts 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Når vi skal være særligt opmærksomme på solen og børn, så er det fordi børn er særligt følsomme overfor UV-stråling. Det er meget vigtigt, at forebygge solskoldninger i barndommen, fordi man ved, at jo tidligere børn udsættes for sol, og jo tidligere de får skader i huden på grund af solen, jo større sandsynlighed er der for, at dette kan udvikle sig til hud- og modermærkekræft senere i livet.

Spæde børn og småbørn bør som udgangspunkt slet ikke opholde sig i solen, men det vil være naturligt at børn, i takt med at de begynder at gå mere rundt, naturligt også leger mere ude og derfor bliver eksponeret for sol. Det er her meget vigtigt, at du sørger for at din dreng leger skyggefulde steder, og det er rigtig godt, at I f.eks. har en markise, som han kan lege under, så han på den måde ikke sidder direkte i den skarpe sol.

Det er også vigtigt at huske på, at sand og vand reflekterer uv-strålingen fra solen, så hvis man er ved vandet, så skal man være særlig opmærksom, og også her vil det være rigtig godt, hvis man kan sidde under et skyggefuldt træ eller har en parasol eller lignende med.. Samtidig er det anbefalingen, at ...

Annonce

... man undgår den stærkeste middagssol mellem kl 12-15 (når UV-indekset er 3 eller derover), hvilket heldigvis ofte passer rigtig fint med, at børn spiser frokost og sover til middag i dette tidsrum og derfor naturligt får en pause fra solen :)

Og så anbefales det, at man smører sit barn med solcreme, ligesom det anbefales, at barnet har soltøj og solhat på. Det man skal huske er altså skygge, solcreme, soltøj og solhat...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det betyder alt sammen ikke, at I skal eller kan undgå solen helt, men du skal være opmærksom, og du/I skal være i solen med sund fornuft. Det er vigtigt, at din dreng ikke bliver solskoldet.

At det anbefales, at I undgår den stærke middagssol eller søger skygge, når uv-indekset er 3 eller derover betyder derfor også, at han stadig godt kan være ude under jeres markise, hvis han er vågen og leger på dette tidspunkt. Han må gerne være ude midt på dagen, hvis han er i skygge eller er beskyttet af solhat, soltøj og solcreme... Derudover anbefales det, at du vælger parfumefri og miljømærket (Blomsten eller Svanen) solcreme.

Du kan læse meget mere om solbeskyttelse og solråd på cancer.dk/solkampagnen eller du kan søge på "skru ned for solen" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!