Svar: Hvor meget sol må et barn få?
23. marts 2020
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Når vi skal være særligt opmærksomme på solen og børn, så er det fordi børn er særligt følsomme overfor UV-stråling. Det er meget vigtigt, at forebygge solskoldninger i barndommen, fordi man ved, at jo tidligere børn udsættes for sol, og jo tidligere de får skader i huden på grund af solen, jo større sandsynlighed er der for, at dette kan udvikle sig til hud- og modermærkekræft senere i livet.
Spæde børn og småbørn bør som udgangspunkt slet ikke opholde sig i solen, men det vil være naturligt at børn, i takt med at de begynder at gå mere rundt, naturligt også leger mere ude og derfor bliver eksponeret for sol. Det er her meget vigtigt, at du sørger for at din dreng leger skyggefulde steder, og det er rigtig godt, at I f.eks. har en markise, som han kan lege under, så han på den måde ikke sidder direkte i den skarpe sol.
Det er også vigtigt at huske på, at sand og vand reflekterer uv-strålingen fra solen, så hvis man er ved vandet, så skal man være særlig opmærksom, og også her vil det være rigtig godt, hvis man kan sidde under et skyggefuldt træ eller har en parasol eller lignende med.. Samtidig er det anbefalingen, at man undgår den stærkeste middagssol mellem kl 12-15 (når UV-indekset er 3 eller derover), hvilket heldigvis ofte passer rigtig fint med, at børn spiser frokost og sover til middag i dette tidsrum og derfor naturligt får en pause fra solen :)
Og så anbefales det, at man smører sit barn med solcreme, ligesom det anbefales, at barnet har soltøj og solhat på. Det man skal huske er altså skygge, solcreme, soltøj og solhat...
Det betyder alt sammen ikke, at I skal eller kan undgå solen helt, men du skal være opmærksom, og du/I skal være i solen med sund fornuft. Det er vigtigt, at din dreng ikke bliver solskoldet.
At det anbefales, at I undgår den stærke middagssol eller søger skygge, når uv-indekset er 3 eller derover betyder derfor også, at han stadig godt kan være ude under jeres markise, hvis han er vågen og leger på dette tidspunkt. Han må gerne være ude midt på dagen, hvis han er i skygge eller er beskyttet af solhat, soltøj og solcreme... Derudover anbefales det, at du vælger parfumefri og miljømærket (Blomsten eller Svanen) solcreme.
Du kan læse meget mere om solbeskyttelse og solråd på cancer.dk/solkampagnen eller du kan søge på "skru ned for solen" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske