Svar: Rejse med 8 måneder baby

1. april 2014

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære fortvivlede mor og far

Tak for jeres brev :) Det lyder virkelig dejligt med en ferie i USA :)

Jeres dreng er 8 måneder gammel og I fortæller, at han kender sine bedsteforældre særdeles godt. I fortæller også at de gerne vil passe ham i jeres hjem, så han kan være i fuldstændig trygge omgivelser, sove hvor han plejer at sove, blive skiftet hvor han plejer, sidde i samme høje stol osv. og det vil naturligt være med til at gøre ham tryg, fordi det er genkendeligt og genkendelighed er tryghed.

Det at han og bedsteforældrene kender hinanden særdeles godt og at de gerne vil passe ham osv. er dejligt. Det betyder at de godt kan passe ham, det vil ikke "skade" ham, for de vil naturligvis være gode ved ham og gøre alt så godt som muligt. Jeg går ud fra at han ikke ammes men får flaske, så de har mulighed for at passe ham? Hvis han ammes er det udelukket at bedsteforældrene skal tage over, så skal han med jer.

Det er sådan at børn har brug for tilknytning til vigtige voksne, - de primære omsorgspersoner, som er mor og far og så de sekundære, som er f.eks. bedsteforældre. Han vil naturligvis være knyttet til sine bedsteforældre på en anden måde end han er knyttet til jer, men han vil bruge dem og lade sig trøste og berolige af dem, når I ikke er der.

Men, når det er sagt, så er han dog stadig så lille, at han ikke forstår hvor I er og han kan ikke forklares, hvorfor I pludselig er forsvundet. Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om I kommer tilbage om et par timer eller om en uge - han mærker bare at I er væk, forsvundet og det vil naturligvis kunne gøre ham ked af det og urolig og måske også svær at trøste i visse situationer, fordi han der, naturligt bare vil have sin mor og sin far og I er der ikke...

For det er jo ikke hans behov at holde ferie med sine bedsteforældre, hans behov er egenligt bare at være sammen med mor og far, så har han det allerbedst. Og så kan man jo så spørge - er det så hans behov at ...

Annonce

... komme med til USA... Tja i princippet kan han jo være alle steder, når bare han er sammen med jer. Men det kræver at det bliver rigtig meget på hans præmisser og det betyder nogenlunde faste spise- og sovetider, muligheder for aktivitet og leg, - og alt andet end at drøne rundt fra det ene museum til det næste, shoppe i timevis og hvad I nu ellers kan finde på at ville lave... Og samtidig vil der naturligt være jetlag at skulle tage hensyn til, som kan være svært at klare for så lille en dreng og han skal jo vænnes om igen, når I atter er hjemme.

Billerne er bestilt, rejsen er om få dage - I skal af sted og den beslutning har I taget. Og umiddelbart lyder det som om at det vil være okay at lade ham blive hjemme. Han er tryg og glad for sine bedsteforældre og hans hverdag vil ligne sig selv... Og det kan godt forsvares at I vælger dette.

Men I skal være forberedt på en reaktion. For han vil godt kunne afvise jer, når I er hjemme og vil måske ikke lige lade sig trøste af jer med det samme. Simpelthen fordi I jo har forladt ham og han er nødt til at vise jer, at det er ikke i orden...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I må godt skype hjem, fordi han så kan se jer og høre jeres stemmer, og derved blive bekræftet i at I ikke er forsvundet helt - og bliver han så ked af det, så må bedsteforældrene trøste og berolige ham igen.

Og så kan I jo også vælge at tage ham med, fordi det er vigtigt for både ham og jer at være sammen. En uge er lang tid at være adskilt og som sagt vil han have det fint, så længe han er sammen med jer. Det har ikke negative konsekvenser at være sammen med jer, rejse med jer, hvis I tager hensyn til ham og hans behov. Det bliver naturligt en lidt anden type ferie, end hvis I rejser alene, men det var I vel også forberedt på, for oprindeligt skulle han jo med på ferien... Han kan sagtens klare flere timer i en lufthavn og skift af hotel, fordi I er sammen med ham, passer på ham og er der for ham :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig god rejse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder