Svar: Forebyggelse af atopisk eksem (børneeksem)

17. november 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Børneeksem er en hudsygdom, som viser sig ved tør, kløende hud og i perioder eksem. Når et barn har børneeksem, så mangler barnet naturlige fedstoffer i huden - man sammenligner det ofte med billedet af en mur lavet af mursten, hvor mørtlen mellem stenene mangler - og det betyder, at huden (muren) er skrøbelig og let bliver modtagelig for infektioner.

Børneeksem er arveligt - hvis den ene forælder har eller har haft astma, høfeber eller børneeksem, så er der 26% risiko for, at barnet også får en af disse sygdomme. Hvis begge forældre har eller har haft astma, høfeber eller børneksem, så er der 75% risiko for at barnet udvikler børneeksem.

Derudover ved man, at miljøet også spiller ind. Man kender ikke alle faktorer, men det har f.eks. betydning om man ammer de første 4 måneder, ligesom det anbefales, at man undgår rygning, sørger for et godt indeklima, undgår parfumerede rengøringsmidler, vælger svane- og allergimærkede produkter, når I bruger sæbe, shampoo osv.

Der er ikke en direkte sammenhæng mellem allergi og børneeksem, men børn med børneeksem har en øget risiko for også at udvikle astma, høfeber og allergi og ⅓ af børn med børneeksem udvikler astma - hvorfor det også nogle gange kaldes astmaeksem. Da jeg fra dit tidligere brev ved, at jeres dreng har astmatisk bronkitis, tænker jeg, at det ikke kan udelukkes, at der kan være en sammenhæng her...

Nogle børn reagerer med eksem, hvis de spiser en bestemt fødevare - eksemen vil blusse op kort efter, at barnet har spist den fødevare, som barnet ikke tåler. Nogle børn får også ondt i maven, diarre eller kaster op. Andre børn får røde øjne, øjnene løber måske i vand, næsen kan løbe, begynde at klø osv.

Det er meget vigtigt ikke at sætte barnet på diæt, uden at man drøfter det med læge. Lægen kan lave en priktest, tage blodprøver og i samarbejde med læge kan man lave en fødevareprovokation, hvis man mistænker, at barnet har en fødevareallergi.

Hos små børn begynder eksemen ofte i ansigtet - på kinderne, hagen og i hårbunden. Det kan også komme på arme og ben - og hvis det sidder der, sidder det ...

Annonce

... ofte på forsiden af benene og på ydersiden af armene. Nogle børn får også tørre pletter på kroppen, ligesom nogle børn får eksem i bleområdet. Hos større børn kommer eksemen ofte i albuebøjninger, knæhaser, hænder, håndled og ved anklerne. Barnet kan også have eksem bag ørerne.

Det er, som du har fået at vide, vigtigt, at du hjælper din dreng med en god hudpleje. Det betyder, at du skal bruge sæbe uden parfume og vaske hans hud dagligt. Han må gerne komme i bad, men det skal være korte bade og vandet må ikke være for varmt. Det vil være rigtig godt, hvis du kan smøre hans hud ind i fugtighedscreme, når han har været i bad - det vil hjælpe med til at holde på fugtigheden.

Det er en god idé ikke at give ham bad og smøre ham ind lige før han skal sove og puttes under en dyne.. Lad huden ånde og læg gerne bad ca. en time før han skal puttes.

Sørg også for at han har tøj på, som er behageligt for huden. De fleste børn med børneeksem vil trives bedst med undertøj og nattøj i bomuld. Du kan godt forsøge med uld, men brug i givet fald et blandingsprodukt (uld/bomuld eller uld/silke) eller giv ham bomuld inderst og så en uldtrøje udenpå, hvis det er koldt.

Vær opmærksom på at eksemen ofte forværres i vinter månederne, og du bør ikke bruge lotion i ansigtet eller på hudområder, som er synlige. Her bør bruges fedtcreme. Vandindholdet i en lotion er for højt, og har han det i ansigtet og det fryser udenfor, så vil cremen fryse på hans kinder og gøre eksem værre.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Han skal smøres med creme hver dag og generelt gælder, når du køber creme:

- Vælg en fed creme, da det er fedstof, som din dreng mangler i huden. Det vil sige, at lige nu vil det være bedst med creme eller fedtcreme fremfor lotion. Spørg på apoteket.

- Vælg en creme uden parfume og forskellige tilsætningsstoffer. Gå efter svanemærket og allergi mærkning.

- Undgå cremer med carbamid, da det kan irritere huden ekstra.

- Varier mellem forskellige typer af creme, prøv med forskellige produkter, så du ikke smører ham med det samme dagligt igennem flere måneder.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer