Svar: Forebyggelse af atopisk eksem (børneeksem)
17. november 2019
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Børneeksem er en hudsygdom, som viser sig ved tør, kløende hud og i perioder eksem. Når et barn har børneeksem, så mangler barnet naturlige fedstoffer i huden - man sammenligner det ofte med billedet af en mur lavet af mursten, hvor mørtlen mellem stenene mangler - og det betyder, at huden (muren) er skrøbelig og let bliver modtagelig for infektioner.
Børneeksem er arveligt - hvis den ene forælder har eller har haft astma, høfeber eller børneeksem, så er der 26% risiko for, at barnet også får en af disse sygdomme. Hvis begge forældre har eller har haft astma, høfeber eller børneksem, så er der 75% risiko for at barnet udvikler børneeksem.
Derudover ved man, at miljøet også spiller ind. Man kender ikke alle faktorer, men det har f.eks. betydning om man ammer de første 4 måneder, ligesom det anbefales, at man undgår rygning, sørger for et godt indeklima, undgår parfumerede rengøringsmidler, vælger svane- og allergimærkede produkter, når I bruger sæbe, shampoo osv.
Der er ikke en direkte sammenhæng mellem allergi og børneeksem, men børn med børneeksem har en øget risiko for også at udvikle astma, høfeber og allergi og ⅓ af børn med børneeksem udvikler astma - hvorfor det også nogle gange kaldes astmaeksem. Da jeg fra dit tidligere brev ved, at jeres dreng har astmatisk bronkitis, tænker jeg, at det ikke kan udelukkes, at der kan være en sammenhæng her...
Nogle børn reagerer med eksem, hvis de spiser en bestemt fødevare - eksemen vil blusse op kort efter, at barnet har spist den fødevare, som barnet ikke tåler. Nogle børn får også ondt i maven, diarre eller kaster op. Andre børn får røde øjne, øjnene løber måske i vand, næsen kan løbe, begynde at klø osv.
Det er meget vigtigt ikke at sætte barnet på diæt, uden at man drøfter det med læge. Lægen kan lave en priktest, tage blodprøver og i samarbejde med læge kan man lave en fødevareprovokation, hvis man mistænker, at barnet har en fødevareallergi.
Hos små børn begynder eksemen ofte i ansigtet - på kinderne, hagen og i hårbunden. Det kan også komme på arme og ben - og hvis det sidder der, sidder det ofte på forsiden af benene og på ydersiden af armene. Nogle børn får også tørre pletter på kroppen, ligesom nogle børn får eksem i bleområdet. Hos større børn kommer eksemen ofte i albuebøjninger, knæhaser, hænder, håndled og ved anklerne. Barnet kan også have eksem bag ørerne.
Det er, som du har fået at vide, vigtigt, at du hjælper din dreng med en god hudpleje. Det betyder, at du skal bruge sæbe uden parfume og vaske hans hud dagligt. Han må gerne komme i bad, men det skal være korte bade og vandet må ikke være for varmt. Det vil være rigtig godt, hvis du kan smøre hans hud ind i fugtighedscreme, når han har været i bad - det vil hjælpe med til at holde på fugtigheden.
Det er en god idé ikke at give ham bad og smøre ham ind lige før han skal sove og puttes under en dyne.. Lad huden ånde og læg gerne bad ca. en time før han skal puttes.
Sørg også for at han har tøj på, som er behageligt for huden. De fleste børn med børneeksem vil trives bedst med undertøj og nattøj i bomuld. Du kan godt forsøge med uld, men brug i givet fald et blandingsprodukt (uld/bomuld eller uld/silke) eller giv ham bomuld inderst og så en uldtrøje udenpå, hvis det er koldt.
Vær opmærksom på at eksemen ofte forværres i vinter månederne, og du bør ikke bruge lotion i ansigtet eller på hudområder, som er synlige. Her bør bruges fedtcreme. Vandindholdet i en lotion er for højt, og har han det i ansigtet og det fryser udenfor, så vil cremen fryse på hans kinder og gøre eksem værre.
Han skal smøres med creme hver dag og generelt gælder, når du køber creme:
- Vælg en fed creme, da det er fedstof, som din dreng mangler i huden. Det vil sige, at lige nu vil det være bedst med creme eller fedtcreme fremfor lotion. Spørg på apoteket.
- Vælg en creme uden parfume og forskellige tilsætningsstoffer. Gå efter svanemærket og allergi mærkning.
- Undgå cremer med carbamid, da det kan irritere huden ekstra.
- Varier mellem forskellige typer af creme, prøv med forskellige produkter, så du ikke smører ham med det samme dagligt igennem flere måneder.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske