Svar: Hvordan putter jeg to børn alene?

13. august 2023

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Kære Kristina

Tak for dit brev og fine spørgsmål:)

Det er naturligt svært at skulle putte to børn, når man kun er én forælder, og begge børn har brug for, at man sidder der. Så jeg kan sagtens forstå, at I tænker, hvordan I dog skal kunne løse denne udfordring, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.

Der er, som jeg ser det, flere ting som spiller ind. Det ene er det med, at I gerne vil lære jeres børn at falde i søvn alene. I har et ønske om, at I skal kunne putte dem, læse en godnathistorie eller lignnede, sige godnat og gå ud af værelset - men begge børn bliver ulykkelige, når I forsøger at gå.

Denne problematik er noget andet end, hvordan man putter dem, når kun en af jer er til stede. Jeg er med på, at det ville gøre det lettere at putte dem, hvis de generelt kunne falde i søvn på denne måde - og det er derfor også rigtig fint, hvis I gerne vil arbejde på at lære dem dette; men det er noget, som I skal forsøge at vænne dem til, når I begge er hjemme til det, og derfor kan gøre det på den mest trygge og rolige måde for dem begge. De skal lære det ved at begge I forældre er der, og aften efter aften beroliger og betrygger og gradvist vænner dem til, at det er helt okay, og helt ufarligt, at være i sin seng alene.

I forhold til at én voksen skal kunne putte to, så ser jeg især én udfordring. Nemlig at jeres børn bliver puttet på meget forskellige tidspunkter. Storebror puttes ofte allerede kl. 18.30 og lillesøster først kl. 20. Havde det været omvendt, havde I naturligt kunne putte lillesøster først, for storebror er i en alder af 4 år gammel nok til at kunne være alene, imens I putter lillesøster, og han vil også kunne forstå, at han skal være stille, når hun skal sove/puttes, ligesom han vil kunne hente jer, hvis han følte sig utryg ved noget. Men lillesøster er for lille til at være alene, hun kan ikke sidde for sig selv, imens I putter storebror, og hun forstår ikke, hvad det betyder, at han skal puttes, og hvordan hun forventes at opføre sig imens.

Min løsning er nemlig, at I putter begge børn samtidig, de få gange, hvor I vil skulle putte dem alene. Det er muligt at tage en madras ind på et af børnenes værelset og så sætte eller lægge sig hos dem, læse historie, tale lidt om dagen, synge en sang osv. og lade dem falde i søvn sammen - og gøre noget særligt ud af netop disse aftener, hvor I er alene. Hvis I er alene hele natten, så kan de også få lov til at sove i dobbeltsengen, og I kan alle tre gå i seng samtidig og på den måde skabe ekstra nærhed. De fleste børn kan godt finde ud af, at der er nogle lidt andre regler, og putningen foregår lidt anderledes, når man er alene med enten mor eller far. Det kan blive til noget særligt hyggeligt. Men, da de puttes med 1.5 times mellemrum, så fungerer dette naturligt ikke.

Det er derfor en overvejelse værd at se på deres dagsrytme og puttetidspunkt. Det er meget sandsynligt, at tiden vil arbejde lidt for jer her. Jeg tænker, at lillesøsters rytme stille og roligt vil begynde at ændre sig, så hun kan puttes lidt tidligere. Storebror vil måske kunne puttes lidt senere, så I på den måde begynder at kunne mødes lidt på midten, så deres puttetidspunkt bliver f.eks. kl. ca. 19.15... Du spørger, om I "bare skal vente på at de bliver klar", og ...

Annonce

... det kan sagtens tænkes, at deres puttetidspunkt vil nærme sig hinanden stille og roligt af sig selv, men det kan også være, at de skal hjælpes lidt på vej.

Hvis I gerne vil hjælpe jeres børn til at have et mere ens puttetidspunkt, så vil jeg anbefale, at I begynder at lægge et bad ind om aftenen efter aftensmaden. Badet vil ofte aktivere dem og gøre dem lidt ekstra friske - det vil hjælpe storebror med at holde sig vågen i lidt længere tid. Men ca. en time efter badet, vil kropstemperaturen falde og roen begynde at komme ind i kroppen. Især hvis I også tilbyder lidt godnatmad, smører med creme, giver lidt massage osv. Og lillesøster vil derfor her også begynde at føle træthed og føle sig mere prat til at sove. På den måde kan I putte storebror lidt senere og lillesøster lidt før.

I forhold til lillesøster vil det måske også være nødvendigt at se på, hvornår hendes middagslur ligger, og hvor lang den er. Det har naturligt betydning for hendes puttetidspunkt, hvornår hun står op af middagsluren, og hvor meget hun sover om dagen. Det er dog også sådan, at hvis I stille og roligt får vænnet hende til at sove lidt tidligere om aftenen, og hun stadig kommer op til samme tid om morgenen, så vil hendes middagslur ofte afkortes af sig selv. På den måde vil mængden af dagssøvn og nattesøvn komme i en balance, som vil kunne passe til den hverdag, som I gerne vil have for både jeres datter og jer selv.

I skal regne med, at jeres dreng har behov for ca. 11.5 timers søvn - og han vil sove det hele om natten. Lillesøster har behov for ca. 13-13.5 times søvn i døgnet, men skal stadig have en middagslur. Det betyder dog, at hun fint vil kunne sove ca. 11 timer om natten som storebror, og derudover så sove 2-2.5 time til middag f.eks. mellem 12-14/14.30. På den måde kan deres puttetidspunkter og søvnbehov fint passes ind sammen og begge børn få den mængde søvn, som de har behov for:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skriver blandt andet, at I ikke har nogen anelse om, hvordan andre får det til at fungere - men det gør de ofte ved at give børnene samme puttetidspunkt og dermed mulighed for at kunne putte dem samtidig og dermed sammen, når man er alene med dem - i hvert fald så længe de er så små, at de har behov for, at man er der, og de ikke har lært at falde i søvn på egen hånd:)

Hvis de er vant til nogenlunde samme puttetidspunkt, så er det også lettere at putte dem f.eks. 10-15 minutter forskudt, hvis det en aften er nødvendigt. Så kan lillesøster f.eks. puttes først, og storebror derefter.

Det er også tænkeligt, at en rytme, hvor de puttes nogenlunde samtidig, vil gøre, at storebror vil få lettere ved at falde i søvn og lettere ved, at mor eller far går ud af værelset. Man kunne godt forestille sig, at han synes, det er svært at sove, at ligge alene på værelset, når han ved, at mor, far og lillesøster sidder og hygger i stuen til kl. 20, det vil sige i halvanden time uden ham... :) Det er naturligt, hvis han derfor higer ekstra efter jeres kontakt og nærhed og har brug for, at I bliver siddende hos ham. Han har naturligt brug for at føle sig prioriteret og ikke føle sige udenfor.

Så mit råd vil derfor være, at I arbejder på, at børnenes puttetidspunkt nærmer sig hinanden. Jeg håber, at dette hjælper lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!